Cele mai multe clasamente din domeniul educației sunt conduse de Japonia, cu elevii și studenții săi catalogați drept „geniali și speciali”. Dar cum de a ajuns în fruntea statisticilor o țară conservatoare, care în urmă cu șapte decenii a fost îngenuncheată cu bomba atomică în război?
Se pare că secretul Japoniei este sistemul educațional excepțional.
În primul rând înveți să te comporți, abia apoi înmagazinezi cunoștințe

Elevii japonezi nu dau teste sau examene înainte de vârsta de zece ani, ci sunt doar verificați din când în când. Principiul este că, în primii trei ani de școală, cunoștințele școlare nu contează.
Lucrul cel mai important este educația în sensul ei adevărat: copiii sunt învățați să îi respecte pe ceilalți, să respecte animalele, să fie generoși, să învețe compasiunea, autocontrolul și să protejeze mediul înconjurător.
Anul școlar începe la 1 aprilie
Pe când, în majoritatea țărilor, copiii se apropie de vacanța de vară, pentru elevii din Japonia anul școlar abia începe. Școala începe cu unul dintre cele mai spectaculoase evenimente ale anului – înflorirea cireșilor („sakura”).
Anul școlar este împărțit în trei trimestre: de la 1 aprilie până la 20 iulie, din 1 septembrie până în 26 decembrie și din 7 ianuarie până pe 25 martie.
Japonezii au vacanță șase săptămâni în timpul verii și două săptămâni iarna și primăvara.
Nu există personal de curățenie în școlile japoneze, elevii înșiși fac curat

Elevii curăță sălile de clasă, holurile, chiar și toaletele. Astfel, de la o vârstă fragedă, învață să lucreze în echipă și să se ajute reciproc.
Mai mult decât atât, după cât efort depun la curățenie și pentru îngrijirea locului, este puțin probabil să mai fie dispuși să le murdărească.
Acest lucru îi învață să respecte munca (proprie și a altuia) și, de asemenea, să respecte locul în care trăiesc.
Mesele de prânz sunt standardizate și sunt luate în clasă, împreună cu colegii

În școala primară și la gimnaziu, mesele sunt pregătite de elevi, asistați de nutriționiști și bucătari, astfel încât alimentele să fie sigure și potrivite pentru nevoile lor alimentare.
Elevii iau masa de prânz în sala de clasă, împreună cu profesorii lor. Această atmosferă informală încurajează comunicarea și dezvoltarea relațiilor de prietenie.
Lecțiile particulare (meditațiile) sunt foarte populare

Încă din școala primară, copiii încep să ia lecții particulare, pentru ca mai târziu să poată urma un liceu bun. Aceste cursuri sunt predate seara, iar în Japonia nu este un lucru neobișnuit ca la ora 21:00 mijloacele de transport în comun să fie pline de copii care merg acasă după lecții.
Copiii se pregătesc și în zilele de duminică și de sărbătoare, când ziua de studiu durează între șase și opt ore. Așadar, nu este deloc surprinzător că, potrivit statisticilor, în Japonia aproape nu există repetenți.
În plus față de materiile tradiționale, copiii învață arta caligrafiei și poezia japoneză
Principiul caligrafiei japoneze, sau „Shodo”, este foarte simplu: înmoi un băț de bambus în cerneală și, cu mișcări ușoare, desenezi ideogramele pe hârtie de orez.
În Japonia, „Shodo” este la fel de prețuit ca pictura. Haiku, în schimb, este o formă de poezie care descrie, în versuri scurte, natura și ființa umană în ansamblul ei.
Aceste două discipline reflectă unul dintre principiile esteticii orientale: combină simplitatea și sofisticatul. Scopul acestor cursuri este să îi învețe pe copii să valorifice și să își respecte cultura națională și tradițiile ancestrale.
Toți elevii trebuie să poarte uniforme

Începând din clasa a VII-a, toți elevii sunt obligați să poarte uniformă. Multe școli au propriul lor cod vestimentar, dar, de regulă, băieții poartă haine în stil sobru, militar, iar fetele, sacou, cămașă și fustă.
Această regulă are rolul de a disciplina elevii, știindu-se că simplul act de a purta o uniformă creează o atmosferă mai serioasă. Uniforma, de asemenea, le creează copiilor sentimentul de apartenență la un grup.
Absenteismul la ore este aproape zero
Cu greu găsești în România pe cineva care să nu fi chiulit de la școală măcar o dată. Dar în Japonia elevii chiulesc arareori de la școală și arareori întârzie la ore.
Totul depinde de rezultatele examenului final

La sfârșitul liceului, elevii dau un examen hotărâtor pentru viitorul lor, care determină dacă aceștia se vor putea înscrie la școli mai înalte.
Elevii pot alege doar o singură universitate, fapt care le va influența covârșitor veniturile și standardul de viață, în general. În plus, concurența este foarte mare. În pofida competiției, 76% dintre elevi continuă studiile după liceu.
Anii de facultate sunt cei mai frumoși ani din viață

Nu este o surpriză că, după atâția ani de pregătire și „iadul examenelor”, tinerii japonezi tânjesc după o pauză. Și se pare că pauza cade chiar în timpul anilor de facultate.
Perioada facultății este considerată în Japonia cea mai frumoasă și mai lipsită de griji.
noi ca romani nu vom atinge acest nivel de educatie niciodata
Scoala romaneasca a fost bine organizata si a facut astfel performante notabile intr-o epoca cu putine libertati…Am avut sansa sa fiu la specializare in Japonia mai multe luni de zile la intervale de timp semnificative: in toate aceste perioade, la testele de memorie si de cunostinte profesionale pe care le efectuam periodic cu inginerii japonezi m-am situat in pozitii de leader ceea ce ma determina sa affirm ca scoala noastra a avut metode de lucru remarcabile cu copiii si ca profesorii nostrii au fost competitive ! Le multumesc si astazi cu recunostinta pentru ceea ce-au facut ! Iata de ce scoala japoneza este performanta si iata de ce ar trebui sa preluam multe lucruri structural atat din ea cat si din scoala romaneasca mai veche !
Subscriu TOTAL, din ceeace cunosc personal ,cat si din experienta colegilor mei de scoala(„Liceul Ion Creanga”)si Facultatea de medicina si Farmacie Bucuresti,ca ABSOLVENTI „PREDECEMBRISTI” ,FARA MEDITATII suplimentare!!! respectiv cu timp de joaca si lectura individuala!!! Fara a fi membrii(oportunisti) de partid,sau familiile nomenclaturii…Examenul vietii,pt care ne-au pregatit dascalii nostri,confirma indubitabil valoarea ACELEI scoli romanesti in fata celor mai pretentioase
universitati ,din toate continentele! O,TEMPORA,dar, mai cu seama,O,MORES!
Cine vrea sa REANIMEZE ACEA scoala minunata ,poate lua modelul celor 3 universitatI DE ELITA ale STATULUICHINEZ!!!Nu e nicio utopie!
Asa am putea si noi INVERSA fatalul nostru BRAIN DRAIN spre west!si poate am repopula Romania
De acord cu Viorel! Studiile mele (liceul si facultatea de matematica-informatica) au fost foarte apreciate si bine platite in Austria si Statele Unite. Cu multa gratitudine profesorilor mei (generala, liceul erau printre cele mai bune din orasul meu natal, iar Universitatea Babes-Bolyai de asemenea, pe tara si-i prezenta in Topul 500 International … Deci s-a putut si se poate: enclave de mare calitate (inca) exista si in RO!
Sa citeasca si nefericitul nostru de ministru al educatiei!