Tunelul Laerdal: cel mai lung tunel rutier din lume

Cel mai lung tunel rutier din lume se află în Norvegia, țara în care este imposibil să mergi cu mașina dintr-un loc în altul fără să treci printr-o trecătoare montană sau să urci pe un feribot ca să traversezi un fiord.

Norvegia este o țară frumoasă, însă geografia sa complicată, compusă dintr-un labirint de fiorduri, ghețari și munți, a făcut ca multe comunități să rămână izolate una de alta în timpul lunilor lungi de iarnă.

Tunelul Laerdal: cel mai lung tunel
Foto: Flickr

Unele case se află la mai puțin de doi kilometri distanță, dar pe versanți diferiți ai munților, fapt care lungește mult timpul de deplasare. De aceea, autoritățile norvegiene au început să construiască o rețea extinsă de tuneluri, potrivit National Geographic.

Dacă un munte stă în calea drumurilor, norvegienii vor săpa prin el. Dacă fiordul este prea lung pentru a se construi un pod, vor face un tunel pe sub el. Datorită tunelurilor, este mult mai ușor să te deplasezi prin această țară decât să urci munții sau să iei feribotul.

Norvegia are peste 900 de tuneluri, cu o lungime totală de peste 750 de kilometri, și cel puțin 33 de tuneluri construite pe sub apă. Potrivit acestei surse, numărul tunelurilor este chiar mai mare – peste 1.000.

Foto: Flickr

Pe Wikipedia se află o listă cu unele dintre cele mai lungi tuneluri din țară. Recordul de lungime este deținut de Tunelul Laerdal.

Tunelul Laerdal are 24.5 de kilometri, fiind cel mai lung din lume. Face legătura între satele Laerdal și Aurland, însă, cel mai important, leagă capitala Oslo de Bergen, al doilea oraș ca mărime al țării.

Ca să fim exacți, trebuie să spunem că Laerdal este cel mai lung tunel rutier. Cel mai lung tunel din lume este Tunelul Gotthard Base, din Elveția (57 de kilometri), însă acesta este folosit exclusiv de trenuri.

Decizia de a construi Tunelul Laerdal a fost luată în 1992, când autoritățile și-au dat seama că era nevoie de o legătură între cele două orașe care să nu treacă prin zone înzăpezite sau prin fiorduri.

Tunelul, unul dintre multele aflate pe drumul european E16, permite o circulație nestingherită.

Cel mai lung tunel rutier din lume măsoară 24.5 de kilometri

Una dintre provocările întâlnite de ingineri a fost cum anume să țină trează atenția șoferilor de-a lungul călătoriei monotone, care durează 20 de minute.

Pentru a sparge monotonia, inginerii au decis să introducă mai multe curbe ușoare pe secțiunile drepte. De asemenea, la fiecare șase kilometri a fost construită câte o alveolă mare. Alveolele au rolul de a întrerupe rutina, oferind o priveliște proaspătă și permițându-le șoferilor să se odihnească puțin.

Alveolele sunt folosite și ca puncte de întoarcere a mașinii și drept zone de pauză. De asemenea, o atenție specială a fost acordată iluminării.

Abonează-te la canalul Incredibilia:

În tunel se folosește lumină albă, în timp ce alveolele sunt prevăzute cu lumină albastră și galbenă. Pentru ca șoferii să își mențină atenția și să nu adoarmă, cauzând accidente, sensurile de mers sunt demarcate de o linie care, dacă este călcată, produce un zgomot.

O altă preocupare a fost ventilația. Calitatea aerului în tunel este menținută prin două modalități: ventilare și purificare.

Ventilatoarele mari trag aer de la ambele intrări, iar aerul poluat este evacuat printr-un singur tunel de ventilație, aflat la 18 kilometri de ieșirea spre Aurland a tunelului.

Tunelul Laerdal este primul tunel din lume prevăzut cu o stație de tratare a aerului, aflată într-o încăpere de 100 de metri, situată la 9.5 kilometri de Aurland. Stația îndepărtează praful și dioxidul de carbon din aerul care circulă prin tunel.

 

Ți-a plăcut articolul? Dă-l mai departe!

Test de Cultură Generală #11 - Sex (20 de Întrebări)

Urmărește-ne pe Facebook

Zilnic, episoade noi din serialul Astăzi în istorie, plus curiozități fascinante din toate domeniile!

Lasă un comentariu