O legendă spune că șahul a apărut în jurul anului 200 î.e.n., când comandantul chinez Han Xin l-a inventat ca o modalitate de a reprezenta o bătălie importantă din istoria Chinei.
După aceea, jocul a fost dat uitării și a reapărut abia în secolul al VII-lea, cu reguli noi, devenind popular cu porecla XiangQi, care înseamnă „jocul elefantului”.
Șahul s-a răspândit în Asia și Europa în următoarele secole, evoluând în jocul pe care îl știm astăzi în jurul secolului al XVI-lea, unul dintre primii maeștri ai șahului fiind preotul spaniol Ruy López de Segura. În onoarea sa, a fost creată mutarea „deschiderea Ruy López”, care a devenit una dintre cele mai faimoase combinații de mutări din joc.
În istoria șahului, cea mai lungă serie de victorii confirmate a fost cea a rusului Garry Kasparov, care s-a bucurat de 15 ani de victorii consecutive, până când a pierdut în fața lui Deep Blue, primul computer care a câștigat la șah la un asemenea nivel.
Originile supercalculatorului Deep Blue
Dorind să perfecționeze și să pună la încercare abilitățile minții umane în fața tehnologiei, un comitet de la Universitatea Carnegie Mellon a propus în 1980 un premiu de 100.000 de dolari pentru oricine ar fi putut crea un computer capabil să învingă cel mai bun jucător de șah din lume.
În cinci ani, informaticianul Feng-hsiung Hsu a creat ChipTest, un computer care nu a avut performanțe foarte bune, dar care a servit ca bază pentru Deep Thought, o versiune îmbunătățită responsabilă pentru aducerea faimei internaționale a lui Hsu și a echipei sale, câștigând Campionatul nord-american de șah pe calculator în 1988 și Campionatul mondial de șah pe calculator în anul următor.
Computerul lui Hsu putea analiza și interpreta mii de meciuri jucate de jucători de șah, având acces la o carte ce cuprindea peste 4.000 de poziții și istoricul a 700.000 de meciuri jucate de mari maeștri.
Totuși, nici măcar acest volum uriaș de informații nu a putut fi pe măsura minții și performanțelor lui Garry Kasparov, care a învins mașina într-un turneu în 1989.
Deep Thought a fost preluată de IBM la scurt timp după aceea pentru actualizări, reapărând pe scena șahului în 1996 sub numele de Deep Blue, creatorul său fiind sigur că acea versiune era pregătită să-l învingă pe imbatabilul Kasparov.
Greșeala lui Kasparov
Considerat un fel de superstar al șahului, Garry Kasparov, care a început să se antreneze la vârsta de 10 ani și a devenit cel mai tânăr jucător care a ocupat primul loc în clasamentul mondial, 11 ani mai târziu, a fost învins de Deep Blue în timpul unui turneu de șase meciuri care a avut loc între 10 și 17 februarie 1996 și s-a încheiat la egalitate.
Performanța, totuși, nu a fost suficientă pentru ca Hsu și echipa sa să ia acasă premiul de la Carnegie Mellon, deoarece calculatorul trebuia să câștige.
După alte câteva actualizări, pe 11 mai 1997, Deep Blue a reușit în cele din urmă să îl învingă pe Kasparov, care a făcut o greșeală gravă, confundând mișcările de apărare introductive ale computerului.
Kasparov a cerut chiar și o revanșă, dar IBM a refuzat. În ciuda acestui fapt, marele maestru a declarat pentru Wired în 2020 că „a făcut pace” cu Deep Blue și că era recunoscător că mașina a extins interesul publicului pentru șah.
Computerul a fost dezmembrat de IBM, iar piesele sale sunt expuse la Muzeul Național de Istorie Americană și la Muzeul de Istorie a Calculatoarelor.
.