Alexander Mitchell, inginerul orb care i-a ajutat pe marinari să vadă

Bancurile de nisip sunt un pericol pentru traficul marin. Situate adeseori lângă coaste, la gura râurilor și în apropierea porturilor, aceste obstacole subacvatice își schimbă mereu forma și poziția, constituind un mare pericol pentru vase.

Deoarece nisipul este mutat de maree, este greu să ancorezi un vas de avertizare luminoasă pe un banc de nisip sau să găsești pe fundul mării o fundație trainică pentru un far.

Alexander Mitchell. Foto: Pinterest

Problema ridicării unui far pe bancurile de nisip l-a preocupat foarte mult pe Alexander Mitchell (1780-1868), un fabricant irlandez de cărămizi care avea o afacere de succes lângă Belfast, potrivit History Ireland.

Belfastul are o tradiție maritimă îndelungată și Mitchell auzise multe povești tragice despre vieți pierdute pe mare și nave eșuate pe bancuri. Prin urmare, s-a decis să facă ceva, deși nu avea nicio pregătire formală ca inginer sau constructor de faruri.

Dar cu adevărat remarcabil este că Mitchell era orb.

Alexander Mitchell s-a născut în 1780 în Dublin, fiind fiul unui inspector-general al cazarmelor militare din Irlanda, îndatorire care îl purta prin toată țara. Când Alexander avea șapte ani, familia lui s-a mutat lângă Belfast. Peste ani, băiatul avea să fie admis la prestigioasa Academie din Belfast.

În timp ce studia aritmetica, geometria și trigonometria, Alexander și-a descoperit dragostea pentru matematică și a excelat la această materie. Alexander avusese întotdeauna o vedere slabă, dar situația s-a înrăutățit progresiv, pe măsură ce înainta în vârstă.

Modelul farului Maplin de la Muzeul Științei din Londra. Foto: Muzeul Științei din Londra

La vârsta de 16 ani, deja nu mai putea citi. Familia l-a ajutat cu studiile pe măsură ce lumea lui se cufunda în întuneric. La 22 de ani, era orb, potrivit paginii Wikipedia dedicate lui.

Alexander Mitchell și-a pierdut vederea din cauza unei infecții cu variolă survenite în copilărie. Dar, în pofida dizabilității sale, era întreprinzător și optimist.

S-a însurat cu fiica unui vecin, în pofida dorințelor mamei, și au avut cinci copii. De asemenea, a pus pe picioare o afacere de succes în domeniul fabricării cărămizilor și a cumpărat mai multe clădiri în Belfast.

Mitchell avea o viață socială activă și primea mulți oaspeți în casa sa, inclusiv pe astronomul Thomas Romney Robinson și pe George Boole, celebrul matematician. Era atât de natural în prezența altora, încât mulți oameni nici măcar nu își dădeau seama că era orb.

Farul din Middle Bay, SUA, ridicat pe piloni cu șuruburi. Structura este amplasată în largul coastelor statului Alabama, în centrul golfului. Foto: Harley Flowers / Flickr

Participa la jocuri de cărți și table în timp ce un ajutor îi șoptea care era rezultatul aruncării zarurilor sau ce cărți ținea în mână. Alexander Mitchell și-a condus afacerea timp de 30 de ani, timp în care a adus multe contribuții în domeniu, potrivit Amusing Planet.

În 1832, s-a retras din domeniul fabricării de cărămizi și, în anul următor, deja trecut de 50 de ani, a brevetat pilotul (sau pilonul) cu înșurubare.

Soluția lui Mitchell era simplă – în loc să bată cu ciocanul piloți de fier în nămolul moale sau în lut pentru a face o fundație, piloții erau înșurubați. Fiecare pilot era prevăzut cu lame ca niște elice atașate la unul dintre capete, care permiteau să fie înșurubat ca un tirbușon uriaș.

Pentru a-și testa invenția, Mitchell s-a deplasat cu barca până la un banc de nisip din apele de lângă Belfast, alături de fiul său, și a înșurubat un pilot al cărui capăt liber ieșea deasupra apei.

Farul Seven Foot Knoll din Golful Chesapeake, Maryland, a fost un alt far pe piloni cu șurub. Farul a fost dezafectat în 1997 și transferat la Muzeul Maritim din Baltimore, unde se află astăzi. Foto: Wikimedia

A doua zi, dis-de-dimineață, s-a întors și a găsit pilotul în aceeași poziție. După o a doua testare încununată de succes, a plecat în Londra și a brevetat pilonul cu înșurubare.

Mitchell a trebuit să mai aștepte încă cinci ani înainte de a reuși să convingă autoritatea responsabilă de faruri de meritele invenției lui.

În 1838, primul far construit cu piloți cu înșurubare a fost ridicat pe nisipurile din Maplin, în estuarul Tamisei. Acest far a fost urmat cu repeziciune de altul, ridicat în Golful Morecambe în 1839.

Apoi, sute de faruri cu piloți cu înșurubare au fost ridicate în Insulele Britanice și în America de Nord. Mitchell a supravegheat personal construirea câtorva dintre ele, călătorind în locurile unde erau ridicate.

Farul Thomas Point Shoal din Golful Chesapeake, Maryland, Statele Unite, a fost ridicat în 1875 și încă se află acolo astăzi. Foto: Flickr

Putea fi văzut urcând pe scările și schelele farurilor aflate în construcție, ignorând pericolele. Uneori, se întâmpla să cadă în mare, însă ieșea din apă calm și stăpân pe sine.

Succesul piloților cu înșurubare i-a permis lui Mitchell să-și extindă activitățile în alte domenii, cum ar fi construirea de cheiuri și poduri, chiar și în locuri foarte îndepărtate, de exemplu în India.

Astăzi, piloții cu înșurubare încă sunt larg folosiți la o varietate de construcții, de la faruri la căi ferate, telecomunicații, drumuri și alte domenii care necesită instalații ridicate cu repeziciune.

Cele mai multe zone ale industriei folosesc fundații făcute cu piloți cu înșurubare, datorită costurilor reduse și impactului mic asupra mediului. Înșurubarea temeliilor înseamnă că mai puțin sol este strămutat, așa că solul în exces nu trebuie transportat de pe sit.

Foto: Pinterest

Prin urmare, costurile de transport sunt mult reduse. Mitchell a murit în 1868, la 88 de ani, în casa sa de lângă Belfast.

Ca să știi mai mult

Cartea dedicată de Rodney Castleden „inventatorilor din trecut, prezent și viitor” este un omagiu adus imaginației creatoare a omului și un îndemn la cunoașterea și aplicarea în beneficiul societății a tuturor marilor descoperiri ale minții omenești. Autorul prezintă în ordine cronologică o selecție fascinantă de peste 250 de invenții (și de topuri ale lor), menționând numele autorilor – când se cunosc – , conjunctura economico-socială a momentului, problemele pe care inventatorii încercau să le rezolve, importanța pentru contemporaneitate și felul în care fiecare dintre ele a avut darul de a schimba lumea.

Comandă cartea „Invenții care au schimbat lumea. De la electromagnet la GPS” pe Elefant sau pe Libris.


Distribuie:

Citește în continuare

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi în fiecare dimineață pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări.
Fii fără grijă, nu facem spam.

Lasă un comentariu