Alexander Mitchell, inginerul orb care i-a ajutat pe marinari să vadă

Bancurile de nisip sunt un pericol pentru traficul maritim. Situate adeseori lângă coaste, la gura râurilor și în apropierea porturilor, aceste obstacole subacvatice își schimbă mereu forma și poziția, punându-le navelor probleme serioase.

Deoarece nisipul este mutat de maree, este greu să ancorezi un vas de avertizare luminoasă pe un banc de nisip sau să găsești pe fundul mării o fundație trainică pentru un far.

Problema ridicării unui far pe bancurile de nisip l-a preocupat foarte mult pe Alexander Mitchell (1780-1868), un fabricant irlandez de cărămizi care avea o afacere de succes lângă Belfast, potrivit History Ireland.

Belfastul are o tradiție maritimă îndelungată, iar Mitchell auzise multe povești tragice despre vieți pierdute pe mare și nave eșuate din cauza bancurilor de nisip.

Prin urmare, s-a decis să facă ceva, deși nu avea nicio pregătire formală ca inginer sau constructor de faruri. Dar cu adevărat remarcabil este faptul că Mitchell era orb.

Alexander Mitchell. Foto: Pinterest

Alexander Mitchell s-a născut în 1780 în Dublin, fiind fiul unui inspector-general al cazarmelor militare din Irlanda, îndatorire care îl purta prin toată țara.

Când Alexander avea șapte ani, familia lui s-a mutat lângă Belfast. Peste ani, băiatul avea să fie admis la prestigioasa Academie din Belfast.

În timp ce studia aritmetica, geometria și trigonometria, Alexander și-a descoperit dragostea pentru matematică și a excelat la această materie. Alexander avusese întotdeauna o vedere slabă, dar situația s-a înrăutățit progresiv, pe măsură ce înainta în vârstă.

La vârsta de 16 ani, deja nu mai putea citi. Familia l-a ajutat cu studiile pe măsură ce lumea lui se cufunda în întuneric. La 22 de ani, era orb, potrivit paginii Wikipedia dedicate lui.

Alexander Mitchell și-a pierdut vederea din cauza unei infecții cu variolă survenite în copilărie. Dar, în pofida dizabilității sale, era întreprinzător și optimist.

S-a însurat cu fiica unui vecin, în pofida dorințelor mamei, și au avut cinci copii. De asemenea, a pus pe picioare o afacere de succes în domeniul fabricării cărămizilor și a cumpărat mai multe clădiri în Belfast.

Mitchell avea o viață socială activă și primea mulți oaspeți în casa sa, inclusiv pe astronomul Thomas Romney Robinson și pe George Boole, celebrul matematician. Era atât de natural în prezența altora, încât mulți oameni nici măcar nu își dădeau seama că era orb.

Farul din Middle Bay, SUA, ridicat pe piloni cu șuruburi. Structura este amplasată în largul coastelor statului Alabama, în centrul golfului. Foto: Harley Flowers / Flickr

Participa la jocuri de cărți și table în timp ce un ajutor îi șoptea care era rezultatul aruncării zarurilor sau ce cărți ținea în mână. Alexander Mitchell și-a condus afacerea timp de 30 de ani, timp în care a adus multe contribuții în domeniu, potrivit Amusing Planet.

În 1832, s-a retras din domeniul fabricării de cărămizi și, în anul următor, deja trecut de 50 de ani, a brevetat pilotul (sau pilonul) cu înșurubare.

Soluția lui Mitchell era simplă – în loc să bată cu ciocanul piloți de fier în nămolul moale sau în lut pentru a face o fundație, piloții erau înșurubați. Fiecare pilot era prevăzut cu lame ca niște elice atașate la unul dintre capete, care îi permiteau să fie înșurubat ca un tirbușon uriaș.

Pentru a-și testa invenția, Mitchell s-a deplasat cu barca până la un banc de nisip din apele de lângă Belfast, alături de fiul său, și a înșurubat un pilot al cărui capăt liber ieșea deasupra apei.

A doua zi, dis-de-dimineață, s-a întors și a găsit pilotul în aceeași poziție. După o a doua testare încununată de succes, a plecat în Londra și a brevetat pilonul cu înșurubare.

Mitchell a trebuit să mai aștepte încă cinci ani înainte de a reuși să convingă autoritatea responsabilă de faruri de meritele invenției lui.

În 1838, primul far construit cu piloți cu înșurubare a fost ridicat pe nisipurile din Maplin, în estuarul Tamisei. Acest far a fost urmat cu repeziciune de altul, ridicat în Golful Morecambe, în 1839.

Apoi, sute de faruri cu piloți cu înșurubare au fost ridicate în Insulele Britanice și în America de Nord. Mitchell a supravegheat personal construirea câtorva dintre ele, călătorind în locurile unde erau ridicate.

Farul Thomas Point Shoal din Golful Chesapeake, Maryland, Statele Unite, a fost ridicat în 1875 și încă se află acolo astăzi. Foto: Flickr

Putea fi văzut urcând pe scările și schelele farurilor aflate în construcție, ignorând pericolele. Uneori, se întâmpla să cadă în mare, însă ieșea din apă calm și stăpân pe sine.

Succesul piloților cu înșurubare i-a permis lui Mitchell să-și extindă activitățile în alte domenii, cum ar fi construirea de cheiuri și poduri, chiar și în locuri foarte îndepărtate, de exemplu în India.

Astăzi, piloții cu înșurubare încă sunt folosiți la scară largă la o varietate de construcții, de la faruri la căi ferate, drumuri, precum și în telecomunicații și în alte domenii care necesită instalații ridicate cu repeziciune.

Cele mai multe sectoare ale industriei folosesc fundații făcute cu piloți cu înșurubare, datorită costurilor reduse și impactului mic asupra mediului. Înșurubarea temeliilor înseamnă că mai puțin sol este strămutat, așa că pământul în exces nu trebuie transportat de pe sit.

Prin urmare, costurile de transport sunt mult reduse. Mitchell a murit în 1868, la 88 de ani, în casa sa de lângă Belfast.

Ca să știi mai mult, citește „Enciclopedia invențiilor”

Cartea conține o cronologie detaliată, îmbogățită cu ilustrații uimitoare, care spune povestea invențiilor și a descoperirilor făcute de-a lungul istoriei, de la cele mai primitive unelte de piatră până la cele mai recente sonde spațiale. Enciclopedia oferă amănunte despre cele mai importante evenimente științifice, cum ar fi Revoluția Industrială sau prima aselenizare, dar și despre extraordinara viaţă a oamenilor de știință ale căror idei au construit lumea așa cum o știm astăzi.

„Enciclopedia invențiilor” se găsește cu reducere pe Cărturești sau pe Libris.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Lasă un comentariu