Vizionarea de cadavre: Distracția de familie din Parisul secolului XIX

De-a lungul secolului XIX, morga din Paris a atras zilnic mii de vizitatori. Turiștii nerăbdători care aveau o fascinație pentru moarte se înghesuiau în fața unei ferestre mari pentru a vedea cadavre scoase din râul Sena sau victime ale unor crime oribile.

În Parisul acelor vremuri, mersul la morgă era adesea comparat cu mersul la teatru. Rolul oficial al morgii era identificarea cadavrelor, dar puțini mergeau acolo cu intenția de a ajuta poliția să soluționeze o crimă.

Parizienii erau fascinați de moarte

Morga din Paris
În epoca sa de glorie, morga din Paris avea aproximativ un milion de vizitatori pe an. Foto: Bonjour Paris

Parizienii aveau un apetit extraordinar pentru senzaționalism și morbiditate, iar ziarele publicau articole speculative, pline de detalii mai mult sau mai puțin adevărate, care întrețineau preocuparea cititorilor pentru morbid.

După ce citeau în presă relatările crimelor, oamenii mergeau direct la morgă pentru a vedea victimele în carne și oase. Adeseori, aceste ieșiri se făceau în familie, astfel că morga a devenit un loc de adunare pentru oameni din toate păturile sociale.

Chiar și copiii luau parte la aceste spectacole morbide. Cadavrele erau expuse în spatele unei ferestre de sticlă, pe plăci înclinate, de marmură. Trupurile erau dezbrăcate; cel mult, exista câte o țesătură care le acoperea zonele intime.

Morga din Paris 02
Foto: Welcome Collection

Hainele reale ale decedatului erau atârnate deasupra cadavrului, pentru a ajuta la identificare. Potrivit Welcome Collection, dintr-o conductă situată deasupra capului picura apă rece, pentru a încetini descompunerea.

Deoarece tehnologia refrigerării nu exista încă, trupurile rezistau până la trei zile. Apoi, erau îndepărtate și, în funcție de cerere, înlocuite cu o dublură de ceară sau o fotografie.

Morga a fost localizată inițial în subsolul întunecat și umed al închisorii Grand Châtelet. În 1804, a fost transferată într-o clădire situată pe Quai du Marche, la colțul Podului St. Michel.

Morga din Paris 03
Foto: Pinterest

Această clădire avea o cameră de disecție, o cameră de spălat, o cameră pentru cadavre identificate, o cameră de depozitare pentru cadavre și sala de vizionare, unde puteau fi afișate până la zece cadavre odată.

La morgă ca la teatru

În timpul reamenajării Parisului de către baronul George Haussmann, în 1864, morga a fost transferată din nou într-o clădire nouă și mai spațioasă, în spatele Catedralei Notre Dame. Morga a devenit mai extravagantă și chiar mai accesibilă publicului.

Fereastra prin care oamenii vizionau cadavrele a fost dotată cu o perdea, asemănătoare cortinei de la teatru, acest lucru accentuând și mai mult ideea că totul era un spectacol.

Morga din Paris 04
Foto: Wikimedia

Deși morga era deschisă întreaga săptămână, de dimineața până seara, accesul nu era niciodată ușor, mai ales atunci când era expus un nou cadavru.

În 1876, trupul dezmembrat al unei femei a fost scos din Sena. Aparent, femeia fusese ucisă de iubitul ei. Descoperirea a provocat o senzație mediatică.

În zilele următoare, între 300.000 și 400.000 de persoane s-au perindat pe la morgă pentru a vedea rămășițele, conform Psychology Today.

Cu o altă ocazie, moartea accidentală a unei fetițe de 4 ani a atras peste 150.000 de vizitatori. Pentru a spori dramatismul, angajații morgii au pus cadavrul copilei pe un scaun, în loc să-l așeze pe marmura rece.

Cazul femeii necunoscute din Sena

Inconnue de la Seine
Masca mortuară a femeii necunoscute din Sena. Foto: French Culture

Uneori, cadavrele în sine sau circumstanțele din jurul morții lor erau atât de interesante, încât nu erau necesare adăugiri pentru a capta imaginația oamenilor. Acesta a fost cazul Inconnue de la Seine – femeia necunoscută din Sena.

În anii 1880, din râul Sena a fost recuperat trupul unei tinere. Deoarece nu prezenta urme de violență, s-a presupus că femeia se sinucisese.

Tânăra „înghețase” cu un zâmbet de Mona Lisa pe față, iar anatomopatologul de serviciu a devenit atât de fascinat de frumusețea ei, încât i-a făcut o mască mortuară.

Morga din Paris 05
Foto: Wikimedia

În scurt timp, replici ale măștii mortuare a femeii au început să apară în magazinele din Paris, iar în anii următori, copii ale măștii au devenit un accesoriu des întâlnit în casele de modă din Europa.

Zâmbetul enigmatic i-a vrăjit pe artiști, poeți și romancieri și, de-a lungul deceniilor, au fost scrise zeci de poezii și povești, toate inventate pentru a-i conferi tinerei femei o identitate.

Însă, la începutul secolului XX, unii oameni au început să pună la îndoială moralitatea acestor expoziții vulgare și morbide. În urma unei campanii publice, oamenii au început să își schimbe atitudinea față de vizionarea cadavrelor.

De asemenea, preocupările legate de igienă și de răspândirea bolilor au determinat morga din Paris să își închidă porțile pentru vizitatori în 1907.


Distribuie:

Citește în continuare

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi în fiecare dimineață pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări.
Fii fără grijă, nu facem spam.
>