Yapura, vasul care funcționează cu balegă drept combustibil

Izolați la altitudinea de 3.800 de metri, oamenii din satele situate pe malurile lacului Titicaca primesc îngrijiri medicale pe un vas-spital vechi de aproape 150 de ani. Construit pentru marina peruană, vasul folosea inițial un combustibil neconvențional: balegă de lamă.

Titicaca, cel mai mare lac din America de Sud, se află într-o vale adâncă din munții Anzi, la granița dintre Peru și Bolivia. Lacul are o lungime de aproximativ 190 de kilometri și o lățime maximă de 80 de kilometri.

Lacul Titicaca
Pe malurile lacului Titicaca trăiesc numeroase comunități de indigeni. Foto: machutravelperu.com

Situat la peste 3.800 de metri altitudine, Titicaca este lacul navigabil situat la cea mai mare altitudine din lume.

Apa este traversată de nave comerciale care transportă marfă și pasageri între Bolivia și Peru. Din vremuri preistorice, indigenii care locuiau în jurul lacului au navigat pe el folosind bărci făcute din totora, un stuf care crește din abundență aici.

Rădăcinile de totora sunt folosite pentru a fabrica mici insule plutitoare, pe care indigenii Uru trăiesc de sute de ani. În timpul colonizării europene, spaniolii au introdus bărcile de lemn, iar în secolul al XIX-lea, vasele cu aburi.

Unul dintre aceste vase, Yapura, numit acum BAP Puno, este încă folosit de marina peruană. Yapura și vasul-soră, Yavari, au fost comandate de guvernul peruan în 1861.

Ambele au fost construite de „Thames Ironworks” pe fluviul Tamisa, în urma unui contract cu Topitoria „James Watt” din Birmingham. Vasele au fost construite modular, pentru a putea fi asamblate la destinație.

Transportate pe bucăți, pe spatele catârilor

Fiecare piesă a fost proiectată astfel încât să poată fi cărată de un catâr, deoarece calea ferată din Arica, un port la Oceanul Pacific, înainta doar 64 de kilometri, până la Tacna. De acolo, catârii transportau piesele cale de 354 kilometri, până la Puno, lângă lac.

Firma câștigătoare a anunțat inițial un termen de livrare optimist, de șase luni. Dar sarcina de a despacheta 210 tone de metal, de a le aranja în ordinea în care trebuiau să ajungă la lac și a le transporta în creierii munților a fost un adevărat coșmar logistic.

Yavari 01
Vasul a fost expedia din Anglia pe bucăți. Foto: nationalhistoricships.org.uk

Astfel, în șase luni au fost transportate până la lac doar câteva piese. Sute de elemente ale viitorului vas au rămas împrăștiate de-a lungul drumului dintre Tacna și Puno.

Au apărut și alte întârzieri. Au mai avut loc un cutremur și o răscoală a țăranilor, iar apoi spaniolii au amenințat că vor invada din nou țara. Opt ani mai târziu, în 1869, au sosit toate piesele, iar vasul Yavari a putut fi asamblat.

Lansat de Crăciun

Vasul Yavari
Fiecare piesă a fost transportată 350 de kilometri, prin munți, de către catâri. Foto: Wikimedia

În ziua de Crăciun a anului 1870, Yavari a fost lansat la apă. Yapura a fost lansat 15 luni mai târziu, în 1872. Ambele vase erau identice ca design: aveau lungimea de 30 de metri și erau puse în mișcare de un motor cu aburi de 60 de cai putere și doi cilindri.

Motorul folosea drept combustibil bălegar de lamă, uscat și utilizat adesea drept combustibil și de către localnici. De altfel, excrementele de animale au fost folosite pe toate continentele drept combustibil.

Vasul Yavari a fost recondiționat în 1914, când carena a fost mărită, iar motorul a fost înlocuit.

Însă, când marina peruană a rămas fără fonduri pentru a opera vasele, Yavari a fost scos din uz, iar Yapura a fost transformat în navă-spital. Rebotezată BAP Puno, Yapura încă slujește comunitățile de țărmurile lacului, oferindu-le servicii medicale.

În 1987, Yavari a fost cumpărată de o organizație non-profit și transformată în muzeu. Vasul este acum ancorat în Golful Puno.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Alte articole interesante

Lasă un comentariu