Trenul cu elice, „monstrul” căilor ferate construit de germani în 1930

În 1929, inginerul german Franz Kruckenberg a proiectat Schienenzeppelin, un tren care semăna cu un dirijabil Zeppelin. Construit în 1930, vehiculul era propulsat de o elice situată în partea din spate și care genera o viteză maximă de 230 de kilometri pe oră, stabilind recordul mondial pentru o locomotivă alimentată cu benzină.

Versiunea experimentală a fost singura construită; nu a fost niciodată produsă în masă. Locomotiva-tren a fost construită de divizia Hannover-Leinhausen a Companiei Feroviare Imperiale Germane (Deutsche Reichsbahn).

Foto: Zweiligrafix.ch

Schienenzeppelin avea o lungime de 26 de metri și avea doar două osii cu ampatament de 19.6 metri. Având înălțimea de 2.8 metri, trenul era dotat cu motor de aeronavă și elice, potrivit Interesting Engineering.

Arborele de transmisie a fost ridicat cu 7 grade deasupra orizontalei pentru ca elicea să împingă aerul în jos, spre pământ, și să propulseze vehiculul.

Caroseria Schienenzeppelin a fost simplificată, ajungând să semene cu dirijabilele Zeppelin și a fost construită din aluminiu pentru a obține o greutate cât mai mică.

Foto: Zweiligrafix.ch

Trenul putea transporta până la 40 de pasageri, dar nu în condiții de lux. Confortul a fost redus la strictul necesar, în special din cauza problemelor legate de greutate.

Când a fost prezentat publicului, curioși din toată Germania s-au înghesuit ca să vadă „minunea” – singurul tren cu elice din lume.

După ce a atins viteza de 193 de kilometri pe oră la 10 mai 1931, o lună mai târziu, trenul a stabilit recordul de viteză pe calea ferată, deplasându-se cu 230 de kilometri pe oră pe linia Berlin-Hamburg, între Karstädt și Dergenthin.

Foto: Zweiligrafix.ch

Chiar și astăzi, trenul deține recordul de viteză pentru o locomotivă alimentată cu benzină, datorită aluminiului utilizat în proiectarea sa.

Kruckensberg a adus noi modificări în 1932. A făcut o tăietură în spatele roților din față și a proiectat un capăt frontal complet nou, cu două osii. În plus, transmisia a fost îmbunătățită cu ajutorul sistemului hidraulic.

La începutul anului 1934 s-au făcut din nou modificări, fiind montat un motor Maybach GO 5, dar Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft tot nu considera trenul ca fiind practic.

Foto: Zweiligrafix.ch

Prin urmare, compania a dezvoltat propriul său model în 1933 și l-a numit Fliegender Hamburger, „Hamburger zburător”.

Multe dintre proiectele Kruckenberg pentru Schienenzeppelin și-au găsit utilitatea în vagoanele de cale ferată ale Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft.

Concurența dintre locomotivele companiei Flugbahngesellschaft și cele ale Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft precum și teama că o elice montată la nivelul solului ar fi fost periculoasă în gările supraaglomerate au fost doar câteva motive pentru care Schienenzeppelin nu a fost niciodată produs în masă.

Modul în care fusese proiectat făcea imposibilă tractarea vagoanelor suplimentare, în special pe o pantă abruptă, unde elicea era inutilă.

Numărul de pasageri era limitat la doar 40 de persoane, iar căile ferate germane, încă în curs de recuperare după distrugerile din Primul Război Mondial, erau total nepregătite pentru a susține trenuri la viteze atât de mari.

În cele din urmă, în 1939, proiectul trenului cu aspect futurist a fost clasat din cauza problemelor de siguranță, iar designul său problematic și nevoia armatei germane de materiale de construcție în timpul războiului au înlocuit orice dorință de a-l salva și a-l expune într-un muzeu.

În 1932, o companie germană, Märklin GmbH, aflată în activitate din 1859, a început să realizeze replici la scară 1:1 ale trenului cu elice. În cele din urmă, Schienenzeppelin a fost vândut, în 1934, companiei feroviare de stat.

Interesant este faptul că motoarele care au propulsat această bestie a căilor ferate au ajunsă să ridice de la sol avioanele ușoare ale Luftwaffe.

Cinci ani mai târziu, acest tren ieșit din comun a fost demontat și topit, deoarece aluminiul era necesar armatei. Un sfârșit trist pentru ceea ce a fost cândva o mașină impresionantă.

Ca să știi mai mult

Cartea dedicată de Rodney Castleden „inventatorilor din trecut, prezent și viitor” este un omagiu adus imaginației creatoare a omului și un îndemn la cunoașterea și aplicarea în beneficiul societății a tuturor marilor descoperiri ale minții omenești. Autorul prezintă în ordine cronologică o selecție fascinantă de peste 250 de invenții (și de topuri ale lor), menționând numele autorilor – când se cunosc – , conjunctura economico-socială a momentului, problemele pe care inventatorii încercau să le rezolve, importanța pentru contemporaneitate și felul în care fiecare dintre ele a avut darul de a schimba lumea.

Comandă cartea „Invenții care au schimbat lumea. De la electromagnet la GPS” pe Elefant sau pe Libris.


Distribuie:

Citește în continuare

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi în fiecare dimineață pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări.
Fii fără grijă, nu facem spam.

Lasă un comentariu