7 tehnologii avansate (și foarte dubioase) care dezvăluie latura ascunsă a companiei Facebook

De când a fost listată la bursă, în 2012, Facebook a depus mii de cereri de înregistrare de brevete. O trecere în revistă a acestor cereri arată că Facebook dorește să monitorizeze fiecare aspect al vieții tale, în calitate de utilizator al rețelei: unde te afli, cu cine îți petreci timpul, dacă te afli într-o relație romantică, care sunt mărcile comerciale și politicienii despre care vorbești.

Compania a încercat chiar să breveteze o metodă prin care să aproximeze momentul în care vor muri unii dintre prietenii oricărui utilizator. Așadar, iată șapte cereri de înregistrare de brevete care arată cum intenționează Facebook să colecteze și să proceseze informații despre tine.

Notă: în descrierea fiecărei tehnologii vei găsi câte un link spre cererea de brevet, astfel că vei putea studia în amănunt toate detaliile tehnice.

1. Facebook vrea să știe dacă ai o relația amoroasă

facebook_01

O astfel de cerere descrie un algoritm care își poate da seama dacă te afli într-o relație romantică. Pentru a determina acest lucru, algoritmul va folosi informații pe care le colectează despre tine.

Spre exemplu, algoritmul va înregistra cât de des vizitezi pagina altui utilizator, numărul de persoane din poza ta de profil și câți dintre prietenii tăi sunt de sex opus.

2. Compania îți va clasifica personalitatea

Facebook 02

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

De asemenea, Facebook dorește să folosească postările și mesajele pe care le trimiți pentru a-ți face profilul psihologic. Folosind algoritmul pe care l-a creat, compania va putea deduce dacă ești sau nu o persoană extravertită și îți va determina stabilitatea emoțională.

Apoi, va utiliza aceste rezultate pentru a alege ce știri și reclame îți va livra.

3. Facebook vrea să-ți prezică viitorul

Facebook 03

Facebook pare să fi inventat un algoritm care își poate da seama când va avea loc un eveniment major în viața ta, cum ar fi o naștere, un deces sau absolvirea unor studii.

Pentru a prezice un astfel de eveniment, algoritmul va folosi postările tale și mesajele pe care le trimiți, precum și locația și tranzacțiile bancare înregistrate de tine.

4. Identificarea dispozitivului cu care faci fotografii

Facebook 06

Un alt algoritm pe care Facebook vrea să-l breveteze analizează fotografiile pe care le postezi. Apoi, creează o „semnătură” unică a camerei tale, folosind pixelii defecți sau zgârieturile de pe lentilă.

Cunoscând această semnătură, compania va putea stabili legături între tine și persoanele care postează poze făcute cu dispozitivul tău. De asemenea, dacă o persoană fotografiată cu dispozitivul tău are cont de Facebook, dar nu este în lista ta de contacte, compania va ști oricum, pe baza tehnologiei de recunoaștere facială, că între voi există, de fapt, o relație.

Astfel, Facebook își va putea da seama de legăturile tale cu alte persoane, chiar dacă acestea nu îți sunt „prieteni” în rețea! Aceeași tehnologie ar putea fi folosită pentru a determina natura legăturii dintre tine și o altă persoană, pe baza frecvenței cu care folosiți același dispozitiv de fotografiat.

5. „Urechea” deschisă permanent în casa ta

Facebook 05

Un algoritm creat de compania americană folosește microfonul telefonului tău mobil pentru a identifica emisiunile TV la care te-ai uitat. De asemenea, el își va da seama dacă reclamele inserate în emisiune au fost date pe „silențios” sau nu.

De asemenea, cererea de brevet propune folosirea interferenței electrice create de cablul televizorul tău pentru a determina la ce emisiune TV te uiți la un moment dat.

6. Vor să-ți cunoască activitățile zilnice

Facebook 04

O altă cerere de brevet menționează posibilitatea ca Facebook să urmărească rutina ta săptămânală și să transmită notificări către alți utilizatori, dacă te abați de la această rutină.

În aceeași cerere se menționează utilizarea locației telefonului tău în mijlocul nopții, pentru a stabili unde locuiești.

7. Facebook vrea să-ți cunoască obișnuințele

Facebook 07

Facebook a creat un algoritm care corelează locația telefonului tău cu locațiile telefoanelor prietenilor tăi, pentru a deduce care sunt persoanele cu care socializezi cel mai frecvent.

De asemenea, compania propune monitorizarea momentelor în care telefonul tău staționează, pentru a determina numărul de ore pe care le petreci dormind.

Informația este putere și Facebook știe asta

Facebook 08

În unele cazuri, companiile depun cereri de brevetare în mod defensiv, pentru a înregistra o tehnologie nouă înaintea concurenței, chiar dacă nu au intenția de a o folosi.

Acesta ar putea fi și cazul unor cereri ale Facebook. Însă multe din ele imaginează modalități noi de a colecta, a analiza și a folosi informații personale, oferindu-le la pachet companiilor de publicitate.

Acest proces este esențial pentru modelul de afaceri al companiei. În primul sfert al anului 2018, aproape 99% din veniturile Facebook au rezultat din publicitate.

Consecințele ar putea fi grave

„Atâta timp cât Facebook continuă să adune informații personale, ar trebui să fim conștienți că ele ar putea fi folosite în scopuri mult mai periculoase decât reclamele.

Ele ar putea fi utilizate pentru a determina rezultatul alegerilor și a manipula emoțiile utilizatorilor. Consecințele ar putea fi grave”, a declarat, pentru New York Times, Jeniffer King, de la Facultatea de Drept a Universității Stanford.

Platforma Facebook are peste două miliarde de utilizatori activi în fiecare lună. Cei mai mulți dintre aceștia își împărtășesc gândurile și emoțiile online.

Astfel, Facebook colectează detaliile despre viața privată cu o amploare fără precedent.

„Este puțin probabil că acest lucru se va schimba. Nu văd niciun indiciu că Facebook și-ar fi schimbat hotărârea de a urmări, a înregistra și a exploata tot ceea ce facem”, a declarat Siva Vaidhyanathan, profesor de studii media la Universitatea din Virginia, SUA.

Facebook: le brevetăm, dar nu le folosim

Facebook 10
Allen Lo, cel care conduce departamentul de brevete de la Facebook

Pe de altă parte, reprezentanții Facebook au declarat că diversele tehnologii pe care compania dorește să le breveteze nu ar trebui privite ca niște indicii despre planurile de viitor.

„Cele mai multe dintre tehnologiile descrise în aceste cereri nu au fost incluse în produsele noastre și nu vor fi incluse niciodată”, a spus Allen Lo, vicepreședinte Facebook și șeful departamentului de proprietate intelectuală și brevete.


Distribuie articolul:

Citește în continuare

2 comentarii la „7 tehnologii avansate (și foarte dubioase) care dezvăluie latura ascunsă a companiei Facebook”

Lasă un comentariu