USS Tang, submarinul care s-a torpilat singur

De-a lungul celui de-al Doilea Război Mondial, submarinele americane au întâmpinat o mulțime de probleme legate de torpile. Detonarea prematură sau stabilirea incorectă a adâncimii erau doar două dintre ele.

Însă cea mai notorie problemă era faptul că torpilele aveau tendința de a lua o traiectorie circulară și de a se întoarce înspre submarinul care le lansase. Acest fenomen se numește „cursă circulară”.

USS Tang
Submarinul USS Tang, în apropierea șantierului naval Mare Island. California, decembrie 1943. Foto: Wikimedia Commons

Primele torpile aveau o traiectorie dreaptă, ca gloanțele lansate de o armă. Însă, la începutul secolului XX, înainte să izbucnească Primul Război Mondial, torpilele au căpătat o nouă funcție: capacitatea de a-și corecta traiectoria spre țintă, în cazul în care erau lansate într-o direcție diferită.

Acest unghi de corecție, cunoscut drept „unghiul giroscopic al torpilei”, era programat mecanic când torpila se afla încă pe țeavă. După ce torpila era lansată, aceasta avansa în linie dreaptă pe o mică distanță, numită „rază de acțiune”.

Apoi, mecanismul giroscopic al torpilei își intra în rol și torpila începea să se întoarcă. După ce ajungea pe traiectoria dorită, torpila își îndrepta din nou cursul și mergea spre țintă.

Problema multor torpile din cel de-Al Doilea Război Mondial era că nu se opreau din întoarcere și ajungeau înapoi la submarinul care le lansase. Există cel puțin 30 de cazuri documentate ale unor curse circulare făcute de torpile lansate de submarinele SUA împotriva vaselor inamice în Al Doilea Război Mondial.

Echipajul USS Tang
Echipajul USS Tang. Foto:oneternalpatrol.com

USS Tullibee, scufundat pe 29 iulie 1944, a devenit primul submarin american din Al Doilea Război Mondial care a fost scufundat de propria-i torpilă. Cel de-al doilea a fost USS Tang.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

Acest al doilea incident a fost notabil, deoarece USS Tang a fost cel mai de succes submarin american din război. În scurta sa carieră, de doar două luni, USS Tang a scufundat 33 de vase.

Înainte de fatidicul accident, USS Tang se afla în a cincea misiune de patrulare, care avea să fie și ultima. Se îndrepta spre Strâmtoarea Formosa, cunoscută astăzi ca Strâmtoarea Taiwan, în Marea Chinei de Sud.

În noaptea de 23 octombrie 1944, submarinul a întâlnit un convoi inamic numeros, compus din trei petroliere, o navă de transport, o fregată și numeroase vase de escortă. USS Tang s-a poziționat în mijlocul formației și a început să lanseze torpile, mai întâi spre fregată și apoi spre petroliere.

Marinari USS Tang
Doar nouă marinari au scăpat cu viață de pe USS Tang. Foto: oneternalpatrol.com

Torpilele și-au atins ținta și, în curând, toate țintele ardeau sau se scufundau. În noaptea următoare, pe 24 octombrie, USS Tang a întâlnit un alt convoi japonez numeros.

Submarinul a lansat o salvă de torpile înspre convoi, apoi a plecat cu viteză maximă, încercând să lase în urmă un distrugător și două nave de escortă care îl urmăreau. Distrugătorul a sărit în aer după ce a fost lovit de o torpilă sau din cauza bombardamentului de artilerie lansat de cele două escorte.

Toate torpilele și-au găsit ținta. O singură navă de transport a mai rămas la suprafața apei, fără să se miște. Comandantul submarinului, Richard O’Kane, a întors submarinul și s-a îndreptat spre vasul singuratic, pentru a-l scufunda.

USS Tang mai avea doar două torpile din cele 24.De la 822 de metri distanță, submarinul a lansat cele două torpile. Prima a avut o traiectorie dreaptă, însă ultima torpilă s-a defectat.

Comandantul USS Tang
Comandantul USS Tang, Richard O’Kane. Foto: history.navy.mil

A cotit abrupt spre stânga, a urmat o traiectorie circulară și a lovit submarinul în pupă. Unul dintre supraviețuitori, Clayton Oliver Decker, a declarat ulterior:

„Oamenii de pe punte care au supraviețuit au spus că ultima torpilă a mers circular cale de 270 de metri, apoi a făcut un salt din apă. Când s-a întors în apă, trăgea foarte tare spre stânga. Ne-a dat ocol și ne-a lovit chiar în fața camerei torpilelor, scufundându-ne imediat.”

Explozia a fost atât de violentă, încât toată lumea a fost izbită de pereți. Cei de pe punte s-au prăbușit în jos pe trapă. Mulți și-au rupt coloana sau gâtul.

Submarinul a ajuns pe fundul mării, la 55 de metri adâncime,iar echipajul s-a adunat în camera din față a torpilelor, hotărât să folosească trapa de scăpare din încăpere. Pentru ca secretele militare să nu cadă în mâna inamicului, au distrus toate documentele.

Submarinul
După ce a reușit să scufunde mai multe vase japoneze, USS Tang și-a cauzat propriul sfârșit. Foto:navysite.de

După ce a reușit să scufunde mai multe vase japoneze, USS Tang și-a cauzat propriul sfârșit. Foto: navysite.de

Tocmai atunci, un vas de patrulă a început să lanseze torpile de adâncime, declanșând un incendiu în partea din față a submarinului. Numai 13 oameni au reușit să iasă din submarin.

Când ultimul dintre ei a părăsit vasul, căldura emanată de foc era atât de intensă, încât vopseaua de pe peretele etanș se scorojea, se topea și curgea. Din cei 13 care au scăpat,doar opt au ajuns la suprafață. Dintre aceștia, doar cinci au fost salvați.

Alți patru au reușit să scape de pe punte înainte ca submarinul să se scufunde și au fost, la rândul lor, salvați după opt ore. Toți cei nouă supraviețuitori au fost recuperați de o fregată japoneză și luați prizonieri de război. 78 de oameni și-au pierdut viețile în acest bizar incident.


Ți-a plăcut acest articol? Citește povestea primului submarin militar din lume, un butoi de lemn. Apoi, descoperă povestea Thetis, submarinul scufundat de două ori și care a pierdut două echipaje.


Distribuie articolul:

Citește în continuare

Lasă un comentariu

>