Să ne rugăm la Sfânții Tâlhari din Venezuela: Religia care venerează infractorii

Dacă vei avea vreodată nevoie de ajutor ca să ieși din închisoare sau ca să scapi de dependența de droguri, ce-ar fi să te rogi la Sfinții Tâlhari din Venezuela? Cunoscuți în Caracas sub numele de Santos Malandros, Sfinții Tâlhari sunt infractori care au murit în anii ’60 și ’70, dar care astăzi sunt venerați ca sfinți.

Și nu doar infractorii îi venerează pe acești pungași plecați într-o lume (probabil) mai bună. Chiar și localnicii care respectă legea aduc ofrande pentru Ismael și gașca lui de infractori.

În prim-plan, o statuie a Sfântului Ismael. În fundal, un alt sfânt tâlhar. Foto: VICE

Cine face o călătorie în Venezuela ar face bine să stea departe de Caracas. Capitala acestei țări este unul dintre cele mai periculoase orașe din lume. În 2011, de exemplu, rata crimelor din oraș a depășit-o pe cea din Bagdad, peste 24.000 de oameni fiind uciși aici.

Toată această nebunie a început în 1989, când președintele Carlos Andres Perez a încercat să rezolve problemele economice ale orașului. Exasperați pe politicile lui, oamenii din Caracas au ieșit în stradă, într-un val de trei zile de proteste cunoscute sub numele de Caracazo.

De atunci, Caracas s-a transformat într-un fel de echivalent sud-american al Gotham City, doar că fără Batman.

Analiștii și oficialii locali pun creșterea ratei criminalității pe seama sărăciei, corupției și numărului astronomic de arme ilegale de pe străzi. Oricare ar fi cauzele, aceste crime au avut un impact enorm asupra culturii orașului, în moduri foarte ciudate.

Drept dovadă stă cultul Mariei Lionza, o religie ciudată care îmbină catolicismul, spiritualitatea africană și obiceiurile băștinașilor. Cultul Mariei Lionza există de foarte mult timp și are o teologie elaborată.

Deseori înfățișată ca o femeie goală călare pe un tapir, Maria Lionza este o zeiță care conduce o armată de sfinți, spiritele oamenilor morți care comunică prin intermediul câte unui medium și îi ajută pe credincioșii care le închină rugăciuni și le aduc ofrande.

Sfinții sunt împărțiți în mai multe curți, cum ar fi Curtea Medicală (formată din medici decedați), Curtea Indienilor (formată din vechi șefi de trib) sau Curtea Revoluționarilor. Există chiar și o Curte a Vikingilor, potrivit The Guardian.

O altă reprezentare a Sfântului Ismael. Foto: Getty Images

Ideea de sfinți nu diferă prea mult de doctrina catolică tradițională, dar Papa nu ar aproba niciodată cele mai recente adăugiri la religia Maria Lionza. După Caracazo, oamenii au început să își îndrepte atenția către Santos Malandros, sau Sfinții Tâlhari.

Practic, aceștia sunt o curte de sfinți infractori care au murit în anii 1960 și 1970. Legenda spune că acești hoți furau de la cei bogați pentru a le da celor săraci, iar regele Curții Malandro este un escroc pe nume Ismael Sanchez.

Potrivit adepților săi, Sanchez era Robin Hood venezuelean. Jefuia camioane, fura carne și făină și dădea bunurile oamenilor din cartierul său. În cele din urmă, acțiunile sale i-au adus moartea: un „polițist rău” i-a tras un glonț în spate.

Curtea Tâlharilor din Cementerio General del Sur. Foto: Getty Images

Astăzi, Sanchez are un altar în Cementerio General del Sur, unul dintre cele mai ciudate cimitire din lume. Aici sunt înmormântați toți Sfinții Tâlhari, iar mormintele lor sunt marcate cu statui în miniatură, mici icoane ale foștilor pungași.

Să luăm ca exemplu statuia lui Ismael. Are o înălțime de aproximativ un metru și poartă o șapcă întoarsă, ochelari de soare și încălțări sport Nike. Bineînțeles, fumează o țigară și are un pistol înfipt în pantalonii lui largi.

Se presupune că Ismael poate ajuta oamenii să iasă din închisoare și poate ajuta chiar și la operațiile pe cord. De asemenea, te poate ajuta să renunți la dependența de droguri sau să te răzbuni pe dușmani.

Credincioșii care se roagă lui Ismael lasă flori, droguri și lumânări la mormântul lui. Mulți oameni aduc chiar și țigări și îi pun mucurile pe buze pentru ca și el să tragă un fum pe lumea cealaltă.

Printre sfinți se găsesc și femei, precum Malandra Elizabeth și Isabelita, și bărbați cu porecle precum Cheliosul, Șoarece sau Petrol. În mod ironic, atât infractorii, cât și oamenii cinstiți se roagă la Sfinții Tâlhari; în timp ce unii cer protecție împotriva hoților, alții cer protecție împotriva polițiștilor.

Asta demonstrează că, atunci când sunt disperați, oamenii vor căuta ajutor oriunde, chiar și la tâlharii morți.

Ca să știi mai mult, citește „Primele religii”

Asemenea limbilor vii care își au rădăcinile în limbile „moarte”, religiile vii își au rădăcinile în religiile dispărute sau se înscriu în continuitatea ritualurilor dintâi pe care le-au reluat, le-au reformulat, le-au încărcat cu alte sensuri, fără să le păstreze întotdeauna amintirea.

Momentele importante ale vieții – nașterea, pubertatea, moartea -, penitențele și sacrificiile, raportul dintre om, natura și animale descoperă urmele profunde lăsate de gândirea animistă în peisajul religios de astăzi. Istoricul religiilor Odon Vallet încearcă să regăsească moștenirea credințelor animiste în religiile actuale.

„Primele religii” se găsește cu reducere pe Cărturești, Elefant sau eMag.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Lasă un comentariu