Experimentele excentrice ale secolului XX: Scrisori livrate cu racheta

Istoria sistemului poștal este strâns legată de istoria transporturilor. Pe măsură ce mijloacele de transport au evoluat, mesajele și scrisorile au început să ajungă la destinatari mai repede, iar sistemul poștal a devenit mai eficient.

O încercare de scurtare a timpului de livrare a corespondenței a avut loc la începutul secolului XX și a constat în transmiterea scrisorilor cu ajutorul rachetelor.

Rachete
Foto: Endgadget

Primul om care a prezentat posibilitatea de a transmite scrisori cu ajutorul rachetelor a fost poetul și dramaturgul german Heinrich von Kleist, într-un articol publicat în 1810. La acea vreme, tehnologia rachetelor era abia la începuturi.

Rachetele erau alimentate cu praf de pușcă și erau folosite de artilerie pe câmpurile de luptă.

Kleist s-a amuzat calculând că o rachetă ar putea livra o scrisoare de la Berlin la Wroklaw, la o distanță de 290 de kilometri, într-o jumătate de zi (o zecime din timpul necesar unei trăsuri).

Primele încercări

Teoria lui Kleist a fost pusă în practică pe mica insulă polineziană Tonga de către un inventator britanic, Sir William Congreve. Acesta a folosit rachete pe care le-a proiectat chiar el.

Dar rachetele erau atât de nesigure, încât ideea folosirii lor la livrarea de scrisori a fost respinsă. Ea a fost luată în considerare un secol mai târziu, în 1927, de către fizicianul german Hermann Julius Oberth.

Un an mai târziu, Oberth a susținut o prelegere în care a propus dezvoltarea rachetelor mici cu ghidare automată, care să transporte scrisori urgente pe distanțe de 1.000-2.000 de kilometri.

Hermann Oberth
Berlin, 1930: Hermann Oberth (centru) își prezintă racheta. Foto: smithsonianmag.com

Ideea lui Oberth a generat un interes deosebit în întreaga lume. Însă cel care a devenit pionier în domeniu a fost un tânăr inginer austriac.

Locuind în Alpi, Friedrich Schmiedl era conștient de faptul că livrarea corespondenței în satele de munte era foarte dificilă. Schmiedl experimenta deja cu rachete cu combustibil solid.

După mai multe încercări nereușite, în 1931 Schmiedl a lansat prima rachetă și a trimis 102 scrisori la cinci kilometri depărtare. Racheta a fost controlată de la distanță și a aterizat folosind o parașută.

Cea de-a doua rachetă a livrat 333 de scrisori. Sistemul lui Schmiedl a inspirat țări precum Germania, Anglia, Olanda, SUA, India și Australia să efectueze experimente similare, cu grade de succes diferite.

Scrisori, colete și animale trimise cu racheta

În 1934, în încercarea de a demonstra britanicilor viabilitatea sistemului său de trimitere de scrisori cu racheta, omul de afaceri german Gerhard Zucker a încărcat o rachetă cu 4.800 de scrisori și a lansat-o de pe o insulă din Scoția.

Însă racheta lui Zucker a explodat la scurt timp după lansare.

Experimente similare au avut mare succes în India, unde inginerul Stephen Smith a perfecționat tehnica de livrare a scrisorilor cu racheta. Între 1934 și 1944, Smith a făcut 270 de lansări, dintre care cel puțin 80 conțineau scrisori.

O scrisoare transmisă în India, în 1934, cu ajutorul unei rachete. Foto: Stampcircuit

Smith a intrat în istorie livrând prin rachetă primul pachet alimentar care conținea orez, cereale, mirodenii și țigări în regiunea Quetta, acum în Pakistan, care fusese afectată de un cutremur.

Ulterior, Smith a legat un cocoș și o găină de o rachetă și a lansat păsările înspăimântate peste un râu. Ambele animale au supraviețuit călătoriei și au fost donate unei grădini zoologice.

În ciuda firii sale ciudate, Stephen Smith a fost puternic susținut de Maharajahul din Sikkim, protectoratul britanic unde și-a desfășurat majoritatea experimentelor excentrice.

Banii au pus capăt unui vis frumos

În SUA, transmiterea de scrisori cu ajutorul rachetelor a fost testată abia în 1959, când un submarin a lansat o rachetă cu 3.000 de scrisori către baza navală de la Mayport, Florida.

20 de minute mai târziu, racheta și-a atins ținta (situată la 1.120 de kilometri depărtare), iar scrisorile au fost preluate și ștampilate.

Dar entuziasmul adepților transportului de scrisori cu racheta nu a ținut foarte mult, din cauza costurilor foarte mari ale acestui sistem.

De exemplu, experimentul americanilor a costat nu mai puțin de un milion de dolari și a generat o economie de doar 240 de dolari.

Astfel, serviciile poștale au fost nevoite să se rezume la mijloacele clasice de transport, ceea ce fac și în ziua de astăzi.

Ca să știi mai mult, citește „Enciclopedia invențiilor”

Cartea conține o cronologie detaliată, îmbogățită cu ilustrații uimitoare, care spune povestea invențiilor și a descoperirilor făcute de-a lungul istoriei, de la cele mai primitive unelte de piatră până la cele mai recente sonde spațiale. Enciclopedia oferă amănunte despre cele mai importante evenimente științifice, cum ar fi Revoluția Industrială sau prima aselenizare, dar și despre extraordinara viaţă a oamenilor de știință ale căror idei au construit lumea așa cum o știm astăzi.

„Enciclopedia invențiilor” se găsește cu reducere pe Cărturești sau pe Libris.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Lasă un comentariu