Misterul sferei din pictura Salvator Mundi, atribuită lui da Vinci, se adâncește

Pictura Salvator Mundi, care îi aparține, cel mai probabil, lui Leonardo da Vinci, pare destul de simplă la o primă vedere: o reprezentare a lui Isus Cristos în veșminte renascentiste, ridicând mâna dreaptă pentru a binecuvânta și ținând în mâna stângă o sferă translucidă.

Dar sfera sfidează legile opticii, dând naștere unei controverse legate de sursa de inspirație a lui Leonardo da Vinci. Un studiu recent susține ipoteza că sfera este o reprezentare realistă a unei bile de sticlă goale pe dinăuntru.

O reproducere a picturii Salvator Mundi, după restaurare, de Dianne Dwyer Modestini, profesor la Universitatea din New York. Foto: Wikimedia

Lucrarea este postată pe site-ul arXiv. Cercetătorii de la Universitatea din California, Irvine (UC Irvine), au folosit tehnici computerizate pentru a arăta că înfățișarea sferei era posibilă în lumea reală, dacă aceasta ar fi fost fabricată din sticlă suflată subțire.

Totuși, este puțin probabil ca lucrarea să pună capăt dezbaterilor îndelungate privitoare la intențiile lui da Vinci.

„Lucrarea despre sferă este doar unul dintre multele exemple de savanți care intervin într-un fel neinspirat în domeniul studiilor legate de pictura lui Leonardo, bazându-se pe faptul că nu cunoaștem sursele acesteia”, a declarat pentru Live Science Martin Kemp, profesor de istoria artei la Colegiul Trinity al Universității Oxford, specialist în opera lui da Vinci.

Un mister de 450 de milioane de dolari

Pentimenti (urme în pictură ce trădează straturi anterioare de vopsea) vizibile în palma mâinii stângi, prin sfera translucidă, ar putea fi o dovadă că adevăratul autor este Leonardo da Vinci. Foto: Wikimedia

Salvator Mundi este o pictură cu un trecut dramatic. Datează probabil din jurul anului 1500 și a fost cumpărată de Carol I al Angliei în secolul XVII.

Carol I a fost executat în 1649, după Războiul Civil, iar în 1651 pictura a fost cumpărată de un zidar pe nume John Stone. În 1660, a returnat opera de artă lui Carol al II-lea, fiul lui Carol I, care a urcat pe tron în acel an.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

Apoi, pictura dispare până în 1900, când a fost vânduta nu ca operă originală a lui da Vinci, ci ca opera unuia dintre învățăceii maestrului. Abia în 2011 – după ce restauratorii profesioniști au reparat răul făcut de lucrările de conservare neîndemânatice care se adunaseră de-a lungul anilor – experții în artă au reevaluat Salvator Mundi.

Cu această ocazie, și și-au dat seama că, foarte probabil, tabloul fusese pictat de da Vinci însuși. În 2017, un prinț saudit a cumpărat pictura la o licitație, pentru suma record de 450 de milioane de dolari. Astfel, Salvator Mundi a devenit cea mai scumpă pictură din lume.

În urmă cu câțiva ani, pictura a intrat în proprietatea unui prinț saudit, care a cumpărat-o cu 450 de milioane de dolari. Foto: AFP

Pictura este însoțită de un mister vechi de secole. Sfera din mâna lui Cristos conține câteva scântei, care par a fi niște incluziuni într-o sferă sau un cristal solid.

Însă o sferă solidă ar mări și ar inversa imaginea a ceea ce s-ar afla în spatele său datorită refracției luminii, iar sfera din tablou nu are un astfel de efect. Roba lui Cristos pare nedistorsionată în spatele sferei.

Da Vinci a studiat cu aviditate optica și probabil că n-ar fi făcut o astfel de greșeală din neatenție. Istoricii artei se ceartă de zeci de ani cu privire la materialul din care este făcută sfera și la întrebarea dacă Da Vinci a pictat-o incorect în mod intenționat.

Lucrarea recentă aduce în discuție o tehnică nouă, numită „randare cu bază fizică”. Michael Goodrich și Shuang Zhao, informaticieni și profesori la UC Irvine, alături de doctorandul Marco Linag, au folosit această metodă pentru a simula lumina în scena reprezentată în pictură.

Controverse despre lumină

Așa-numitul Manuscris D al lui Leonardo da Vinci (1508–1509), păstrat la Paris, conține note care arată că savantul studia legile opticii. Foto: Wikimedia

Cei trei au descoperit că o combinație de lumină atmosferică slabă, o sursă puternică de lumină deasupra și o sferă de sticlă goală pe dinăuntru puteau recrea scena din Salvator Mundi.

Sticla ar fi putut avea o grosime de până la 1.3 milimetri fără să creeze vreo refracție care să tulbure imaginea robei lui Cristos din spatele ei, explică cercetătorii în lucrarea postată pe arXiv. (O sferă goală pe dinăuntru nu ar crea același efect de augmentare și întoarcere pe axa orizontală ca o sferă solidă.)

Liang și colegii săi au refuzat să comenteze cu privire la munca lor, despre care Liang a spus că se află în prezent în procesul de recenzare la o publicație științifică. Însă Kemp nu a fost convins de studiu.

Într-o secțiune a noii sale cărți, „Salvator Mundi al lui Leonardo și colecționarea operelor sale la curțile Stuarților”, Kemp urmărește originile sferei în notițele din jurnalele lui da Vinci, descoperind că artistul era fascinat de cristalele de rocă și de optica lor la vremea în care a pictat Salvator Mundi.

În pictură, mâinile lui Cristos, buclele părului și haina sunt bine păstrate, aproape de starea inițială a operei. Foto: Wikimedia

De asemenea, Kemp oferă exemple de tablouri în care da Vinci a modificat legile fizicii și luminii pentru a crea o compoziție mai plăcută. În tablourile care înfățișau botezul lui Cristos, de exemplu, pictorul și contemporanii săi nu mai reprezentau refracția luminii în apă, care ar fi făcut ca picioarele personajelor să pară oblice.

De asemenea, da Vinci l-a pictat pe pruncul Isus ca fiind nenatural de mare, o metodă artistică de a sublinia natura divină.

„Picturile lui nu erau demonstrații de optică, așa cum nu erau nici demonstrații de anatomie. Cu alte cuvinte, da Vinci era cunoscut pentru folosirea de licențe artistice în opera lui și probabil că acesta este și cazul sferei din Salvator Mundi, a scris Kemp.

Potrivit acestuia, Leonardo da Vinci „nu realizează o imagine fotografică. Dacă lucrurile ar sta așa, toți Isușii săi copii ar fi progeniturile unor giganți! Leonardo folosește cunoașterea legilor naturale pentru a conferi putere de convingere tablourilor religioase.”


Distribuie:

Citește în continuare

Un comentariu la „Misterul sferei din pictura Salvator Mundi, atribuită lui da Vinci, se adâncește”

  1. Am descoperit “Incredibilia” de curand. Aveti articole bune, un pic prea evolutioniste dupa mine, dar ma rog, asa a fost formatata societatea si trebuie sa-i dai omului ceva ce se potriveste cu mintea lui.
    Frumos articolul. Interesant si destul de cuprinzator. Scrieti intr-un stil placut, detasat, fara exagerari, stiri bomba sau cu titluri explozive ce n-au nimic in comun cu continutul.
    Am sa incerc si eu o explicatie. O sa fie insa nu una stiintifica ci una spirituala.
    Titlul tabloului este “Salvator Mundi” adica “Mantuitorul Lumii”. Chiar daca la prima vedere tema pare sa fie una singura (Iisus este cel ce mantuieste lumea), sunt de fapt doua teme disticte(Mantuitorul si Lumea) dar unite in acelasi timp prin persoana lui Iisus. Mantuitorul este evident Iisus iar Lumea este globul de sticla. Lumea este reprezentata printr-un glob de sticla nu pentru ca ar fi sfera/planeta asa cum ar putea sa creada unii indusi in eroare de minciuna oficiala ci pentru ca asa este in realitate un glob de “sticla”, adica “The Firmament”, Taria, prin care Dumnezeu a despartit apele :”A facut Dumnezeu taria si a despartit Dumnezeu apele cele de sub tarie de apele cele de deasupra tariei”
    “Sticla ar fi putut avea o grosime de până la 1.3 milimetri fără să creeze vreo refracție care să tulbure imaginea robei lui Cristos din spatele ei” Alte doua lucruri interesante reies de aici:
    Primul – “Sticla ar fi putut avea o grosime de până la 1.3 milimetri” arata grija cu care Leonardo a pictat subtirimea sticlei, sugereaza rezistenta materialului din care este facut “Taria” acesta fiind unul indestructibil. Mai marii lumii au incercat rezistenta ei prin explozii nucleare la sfarsitul anilor 50(https://infogalactic.com/info/High-altitude_nuclear_explosion) dupa ce au descoperit-o in urma expeditiilor High Jupm conduse de Amiralul Byrd la polul Sud(http://www.violations.org.uk/invasion_of_antarctica.html). Dupa ce s-au convins ca Taria este acolo, ca Pamntul este un sistem inchis au interzis prin tratate internationale semnate de toti detonarea bombelor nucleare in spatiu(si Accesul la polul Sud – pustiul glaciar trebuie tinut neatins, in schimb nu e nici o problema cu habitatele pline de viata ce sunt distruse de industria Big Oil) . Binenteles ca scopul operatiunii High Jump este ocultat iar in media a “transpirat” un scenariu despre ozn-uri si nazisti ca sa aiba cautatorii de mistere cu ce sa-si linistesca mintea, uitandu-se de declaratiile Amiralului Byrd ca dincolo de gheturi este inca mult pamant de descoperit, de marimea unui continent.
    Al doilea -“…fără să creeze vreo refracție care să tulbure imaginea robei lui Cristos din spatele ei”. Prin sticla se vede… Cristos. Adica prin Lume se vede Cristos. Pentru ca Lumea este Cristos, Lumea nu este distorsionata sau are alta imagine mai mica sau mai mare. Lumea este asa cum este, simpla, clara, adevarata si ca sa vezi cu adevarat lumea trebuie sa-L cauti pe Cristos. Numai asa poti intelege lumea, iar la Cristos nu ajungem decat traind in Lumea creata de El.
    “Cei trei au descoperit că o combinație de lumină atmosferică slabă, o sursă puternică de lumină deasupra și o sferă de sticlă goală pe dinăuntru puteau recrea scena din Salvator Mundi.”
    Alta observatie inspirata a celor trei savanti. Combinatia celor trei elemente arata Adevarul asa cum este. “Lumina atmosferica slaba” este daorata absobtiei acesteia de catre apele de deasupra Tariei, “o sursa puternica de lumina deasupra” este reprezentarea Mantuitorului care Si-a pus Tronul Domniei in Imparatia Cerurilor. El este Lumina Lumii, de la el vine Lumina in lume, iar “o sfera de sticla goala pe dinauntru” reprezinta Taria lumii asa cum este ea.
    “Sfera din mâna lui Cristos conține câteva scântei, care par a fi niște incluziuni într-o sferă sau un cristal solid.” Cele “cateva scantei” ar putea fi “Stavilarele cerului” de unde vine bucuria „Puneti-Ma pe Mine la incercare, zice Domnul Savaot, si veti vedea ca voi deschide stavilarele cerului si voi revarsa din belsug binecuvantarea, spre binele vostru”, sau tristetea – la Potop, a deschis Dumnezeu Stavilarele cerului si apa de deasupra s-a revarsat pe pamant.
    Foarte interesanta pictura. Imi pare rau ca descrierile faute de mine sunt atat de sarace. Putinatatea cuvintelor si cunostintelor mele nu va pot face o imagine completa a acestei picturi. Rog iertare. Frumusetea si complexitatea explicarii semnificatiilor unei asemenea capodopere ma depasec. Cu speranta ca totusi am reusit o mica creionare a ceea ce reprezinta “Salvator Mundi” va urez – Iisus sa ne mantuiasca. Doamne ajuta !

    Răspunde

Lasă un comentariu