fbpx

O noapte bizară din 1913 – Misterul dispariției lui Rudolf Diesel

Într-o noapte, destinul remarcabil al inventatorului Rudolf Diesel – faimos pentru crearea motorului care îi poartă numele – s-a schimbat brusc.

Dispariția sa inexplicabilă, petrecută la 29/30 septembrie 1913, a dat naștere unui mister la fel de durabil precum moștenirea extraordinarelor sale realizări inginerești.

O carieră de succes și o dispariție fără urmă

Rudolf Diesel - 01
Rudolf Diesel s-a născut pe 18 martie 1858

Rudolf Diesel a lucrat ca inginer, dezvoltând o gamă largă de dispozitive, de la frigidere la motoare cu aburi. Inventatorul a depus cererea de patentare pentru motorul său revoluționar în 1892.

În anii care au urmat, motorul Diesel a devenit un element principal al industriei manufacturiere și al industriei constructoare de mașini.

Așadar, toate semnele arătau că Rudolf Diesel avea să aibă o viață liniștită și fără probleme financiare.

Apoi, într-o noapte a anului 1913, în timp ce traversa Canalul Mânecii la bordul vasului SS Dresden, Rudolf Diesel a dispărut fără urmă.

Pe 29 septembrie 1913, Rudolf Diesel s-a îmbarcat pe vasul care mergea de la Anvers la Londra. Martorii de atunci au spus că a cinat la bord și s-a retras în cabina sa în jurul orei 22:00.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

A cerut să fie trezit la 6:15 dimineața. Însă, a doua zi, patul lui Diesel era nederanjat, iar pijamalele, neatinse.

Multe teorii, nimic concret

Rudolf Diesel - 03
Așa arăta nava SS Dresden

Rapoartele oficiale au ajuns la concluzia că Diesel a pierit în noapte aceea. Unii spun că a căzut peste bordul vaporului, după ce ieșise să se plimbe în timpul nopții.

Rudolf Diesel era cunoscut ca fiind insomniac. Dar totuși, chiar dacă Diesel ar fi ieșit pe punte în timpul unui episod de insomnie, în acea noapte marea nu fusese agitată și nu avuseseră loc furtuni care i-ar fi putut cauza căderea de pe punte.

Cea mai comună versiune a evenimentelor spune că bărbatul în vârstă de 55 de ani s-a aruncat în mare pentru că avea probleme de sănătate și pentru a scăpa de datoriile tot mai mari pe care le avea.

Însă există și alte teorii. Motorul Diesel a avut un rol esențial în dezvoltarea submarinelor germane, care au jucat un rol important în Primul și în Al Doilea Război Mondial.

Unii cred că agenții germani s-au infiltrat la bordul vaporului și l-au ucis, pentru ca Rudolf Diesel să nu le poată oferi britanicilor invenția sa.

Probleme financiare?

Rudolf Diesel - 02
Titlul din New York Times conform căruia Diesel era un milionar fericit

Există, de asemenea, mai multe relatări în ceea ce privește cele întâmplate după dispariția lui Diesel. Nici măcar ziarele timpului nu păreau a fi sigure de faptele relatate în legătură cu moartea inventatorului și cu situația sa materială.

La o distanță de numai câteva săptămâni, New York Times a publicat două relatări complet diferite. Titlul celei dintâi era „Inventatorul german era milionar și avea o căsnicie fericită” .

În schimb, un alt articol purta titlul: „Familia Diesel, strâmtorată: Se pare că inventatorul dispărut și-a lăsat urmașii într-o situație financiară extrem de proastă”.

Familia Diesel devenise destul de bogată de pe urma invențiilor patentate de Rudolf. Totuși, se pare că inventatorul se pricepea mult mai bine la inginerie decât la administrat bani.

Unele relatări sugerează faptul că Rudolf Diesel avea datorii mari înainte de a dispărea. De aceea, unii cercetători cred că dispariția sa ascunde mult mai multe decât s-ar bănui la o primă vedere.

Cadavrul lui Rudolf Diesel, de negăsit

Rudolf Diesel - 06
Diesel, alături de Thomas Edison

La mister se adaugă faptul că trupul neînsuflețit al lui Rudolf Diesel nu a fost niciodată recuperat. Însă există două relatări care ar putea clarifica cele întâmplate cu cadavrul său.

La zece zile după dispariție, echipajul unui vas olandez a pescuit cadavrul unui bărbat, în apropierea coastelor Norvegiei. Rămășițele erau prea descompuse ca să poată fi identificate, însă olandezii au păstrat obiectele găsite asupra cadavrului.

Mai târziu, fiul lui lui Diesel a spus că aceste obiecte aparținuseră într-adevăr inventatorului. Pe 14 octombrie 1913, a apărut o nouă relatare legată de posibilul cadavru al lui Diesel.

Un corp neînsuflețit a fost găsit la gura de vărsare a Fluviului Schelde, însă persoana care l-a observat l-a lăsat în apă, din cauza vremii furtunoase.

Pe lângă lipsa cadavrului, au mai existat și alte circumstanțe ciudate legate de dispariția lui Diesel care au dus la apariția speculațiilor legate de moartea sa.

Moarte înscenată?

Rudolf Diesel - 05
Rudolf Diesel, alături de familia sa

Potrivit lui Greg Pahl, autorul cărții Biodiesel: dezvoltarea unei noi energii economice, cu puțin timp înainte să plece în călătorie, Diesel i-ar fi dat soției sale o pungă, spunându-i să nu o deschidă până în săptămâna următoare.

În pungă se aflau documente financiare referitoare la datoriile inventatorului, precum și o sumă substanțială în mărci germane.

Poate și mai revelator este faptul că Diesel a desenat o cruce mică în jurnalul său, în dreptul datei dispariției. Nu se știe dacă acest lucru indică faptul că voia să-și curme viața sau că știa că va fi ucis.

Poate că este vorba de o cu totul altă semnificație, dar s-ar putea să nu aflăm niciodată. Aceste relatări bizare, coroborate cu alte fapte, i-au făcut pe unii să emită ipoteza că Diesel nu s-a sinucis și nici nu a fost asasinat.

În schimb, el și-ar fi înscenat moartea și după aceea s-ar fi ascuns. De fapt, în primăvara lui 1914, până și New York Times relata că există zvonuri (dovedite mai târziu ca nefondate) conform cărora inventatorul era viu și se afla în Canada.

Probabil că nu vom cunoaște niciodată în întregime adevărul, ținând cont – în primul rând – de intervalul îndelungat care a trecut de la dispariția marelui inventator.


Distribuie articolul:

Citește în continuare

  • L-au “ajutat” sa dispara serviciile germane , mergea la Londra sa-si vanda patentele……submarinele cu motoate Diesel erau cele mai performante , razboiul ciocanea la usa….

    • pai acuma ne spui si tu…dupa atatea secole…

  • >