Robotul umanoid uriaș folosit în Japonia pentru repararea liniilor electrice

În țara lui Gundam, celebrul robot din desene animate, sosirea roboților uriași pare aproape predestinată. În lumea căilor ferate japoneze a intrat de curând un robot umanoid gigantic. Montat pe un vehicul, misiunea lui este să efectueze lucrări de întreținere la înălțime, în special pe liniile electrice.

„În ultimii ani, lipsa forței de muncă a afectat nu numai căile ferate, ci și lucrările de întreținere, care au devenit o problemă socială. Lucrăm pentru a îmbunătăți productivitatea și siguranța lucrărilor de întreținere prin mecanizare”, se arată în documentul de prezentare a proiectului de pe site-ul web al JR West.

un-robot-urias-pentru-repararea-liniilor-electrice_700x365.jpeg
Robotul creat de JR West. Foto: captură YouTube

Este vorba de un robot umanoid gigant pe care JR West, o companie feroviară japoneză, l-a dezvoltat în colaborare cu Nippon Signal.

Atașat la un vehicul, acest nou „muncitor” din metal are două brațe echipate cu dispozitive de prindere, precum și un cap telescopic.

Scopul este de a face ca acesta să funcționeze în cazul operațiunilor la înălțime care necesită în continuare intervenția umană; operațiuni complexe, dar și periculoase, cum ar fi intervenția pe liniile de înaltă tensiune.

„Ne propunem să economisim aproximativ 30% din forța de muncă în aceste operațiuni și să eliminăm accidentele de muncă, cum ar fi șocurile electrice și căderile. Operatorul controlează robotul din cabina vehiculului, permițându-i să lucreze în siguranță la înălțime în timp ce se află la sol”, explică reprezentanții companiei.

Control de la distanță cu ajutorul unei căști de realitate virtuală

Modul în care este controlat robotul amintește foarte mult de unele filme SF. Operatorul se află într-o cabină de pilotaj, cu manetele de control în mâini și cu o cască de realitate virtuală pe cap.

Prin urmare, robotul se mișcă în sincron cu pilotul, care îi spune robotului la ce să se uite și cum să se miște prin simpla mișcare a corpului său. A fost implementat, de asemenea, feedback-ul haptic asupra mișcărilor robotului:

„Operarea și mișcarea sunt legate astfel încât, atunci când se mișcă maneta de control, robotul se mișcă în același mod, iar greutatea și reculul primite de robot sunt, de asemenea, transmise înapoi către operator, astfel încât este posibilă o operare intuitivă”, explică JR West.

Robotul uriaș este controlat de un operator, care se află în cabină. Foto: JR West

Scopul este ca senzația mișcărilor să fie „instinctivă”, ca și cum operatorul uman s-ar mișca în locul robotului, într-un anumit fel.

Deocamdată este vorba doar de un prototip, care nu va fi pus în funcțiune imediat. Mai sunt încă multe teste de efectuat, nu în ultimul rând pentru a determina exact ce fel de muncă este capabil să facă acest robot.

Creatorii săi speră să îl pună în funcțiune în primăvara anului 2024. În prezent, este dedicat industriei feroviare, dar ar putea fi interesant și pentru alte sectoare, dacă își îndeplinește corect sarcinile.

Iată și un video cu robotul în funcțiune (film realizat de Reuters):

Robotul JR West

Ca să știi mai mult, citește „Enciclopedia invențiilor”

Cartea conține o cronologie detaliată, îmbogățită cu ilustrații uimitoare, care spune povestea invențiilor și a descoperirilor făcute de-a lungul istoriei, de la cele mai primitive unelte de piatră până la cele mai recente sonde spațiale. Enciclopedia oferă amănunte despre cele mai importante evenimente științifice, cum ar fi Revoluția Industrială sau prima aselenizare, dar și despre extraordinara viaţă a oamenilor de știință ale căror idei au construit lumea așa cum o știm astăzi.

„Enciclopedia invențiilor” se găsește cu reducere pe Cărturești sau pe Libris.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Lasă un comentariu