Reciful de anvelope uzate: un proiect ecologic dezastruos

În Oceanul Atlantic, la aproximativ doi kilometri de coastele orașului Fort Lauderdale (din statul american Florida), se află un impresionant „cimitir” subacvatic de anvelope uzate.

Este vorba despre Reciful Osborne: două milioane de anvelope care au fost amplasate pe fundul mării în anii ’70, în cadrul unei operațiuni ecologice de creare a unui recif artificial. Proiectul a eșuat lamentabil.

Reciful Osborne
Foto: Sport Diver

De-a lungul timpului, multe dintre pneuri au fost dislocate de furtuni și uragane și au afectat recifele de corali din apropiere. Aproape jumătate de secol mai târziu, cauciucurile se află încă pe fundul apei, făcând mai mult rău decât bine.

Reciful artificial Osborne a fost inițiativa organizației non-guvernamentale Broward Artificial Reef (BARINC), formată dintr-un grup de pescari. Ideea era crearea unui recif folosind anvelopele vechi care se adunau la gropile de gunoi din regiune și pe câmpurile din zonele rurale.

Membrii BARINC erau convinși că pneurile aveau să devină un habitat pentru viața marină și un suport pentru creșterea coralilor. Planul, pus la cale în 1972, a fost bine intenționat, dar nu foarte bine gândit.

Reciful Osborne 02
Foto: Mikkel Pitzner, Project Baseline Gulfstream

Cu sprijinul Corpului de Ingineri al Armatei SUA, folosind peste o sută de nave private, anvelopele au fost amplasate la o distanță de doi kilometri de țărm, pe o suprafață de 14.5 hectare, la adâncimea de 20 de metri.

Pneurile s-au desprins și au cauzat distrugeri

Operațiunea a fost sprijinită și de producătorul de anvelope Goodyear, care a contribuit cu echipamente și chiar a „botezat” amplasamentul aruncând în apă un pneu auriu.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

Anvelopele au fost prinse între ele cu cleme de oțel și frânghie de nailon și coborâte pe fundul mării. Cu toate acestea, apele cu salinitate ridicată ale oceanului au corodat rapid legăturile dintre pneuri.

Cauciucuri
Operațiunile de recuperare a cauciucurilor sunt foarte costisitoare. Foto: Los Angeles Times

Acestea s-au separat și au fost transportate în alte părți de curenți și valuri. După ce au devenit mobile, cauciucurile au „măturat” fundul apei, distrugând orice formă viață marină care se dezvoltase până atunci pe bizara structură și au împiedicat dezvoltarea de noi organisme.

Mai mult, anvelopele purtate de curenți au deteriorat recifele de corali deja existente în zonă. Unele cauciucuri au fost aduse de valuri la mal, de unde au fost recuperate.

Din 2001, mai multe organizații au încercat să scoată anvelopele din apă, însă costurile sunt uriașe. În 2007, armata SUA s-a implicat în procesul de curățare, însă au fost recuperate doar 73.000 din cele două milioane de anvelope.

Acest proiect nu este singurul de acest fel. Recife similare au fost construite în nord-estul Statelor Unite, în Golful Mexic, Indonezia, Malaezia, Australia și Africa.

Și în aceste țări, recifurile de pneuri au făcut mai mult rău decât bine: au contribuit la poluarea plajelor și au distrus exact recifele pe care trebuiau să le protejeze.


În continuare, descoperă cum a fost creat Marele Recif Portavion: Cel mai mare recif artificial din lume, apoi citește despre cum a ajuns plasticul să sufoce omenirea.


Distribuie:

Citește în continuare

Un comentariu la „Reciful de anvelope uzate: un proiect ecologic dezastruos”

Lasă un comentariu