Războaiele Cola: Istoria rivalității dintre cei doi giganți ai băuturilor

„Ce preferi, Coca-Cola sau Pepsi?” Această întrebare reușește mereu să provoace dispute între fanii celor două băuturi. Companiile Coca-Cola și PepsiCo se află într-o concurență acerbă dintotdeauna și probabil că niciuna dintre ele nu va reuși să cucerească pe de-a întregul piața mondială.

Cel mai intens moment al luptei pentru dominație dintre Coca-Cola și PepsiCo au fost „Războaiele Cola”, din anii ’80.

Rivalitate încă de la începuturi

Pemberton si Bradham
John Pemberton (stânga) și Caleb Badham (dreapta), doi farmaciști care au făcut istorie. Foto: Wikimedia, University of North Carolina

Coca-Cola a apărut în 1886, când John Pemberton, un farmacist din Atlanta, a inventat băutura și a început să o vândă comercianților de sucuri. Șase ani mai târziu, omul de afaceri Asa Griggs Candler a fondat Compania Coca-Cola, după ce a intrat în posesia rețetei.

În 1893, în Carolina de Nord, un alt farmacist, pe nume Caleb Bradham, a inventat propria sa băutură dulce. În 1898, văzând succesul de care se bucura Coca-Cola, Bradham a schimbat numele băuturii din „Băutura lui Brad” în „Pepsi-Cola”.

Trei ani mai târziu, a fondat compania Pepsi-Cola, însă în următoarele câteva decenii Coca-Cola a rămas băutura mai populară. Începând cu 1931, celebrele reclame cu Moș Crăciun au promovat Coca-Cola drept o băutură de care te puteai bucura întregul an.

Provocarea Pepsi prinde Coca-Cola pe picior greșit

Coca Cola vs Pepsi
Gustul Pepsi a fost preferat de mai mulți oameni. Foto: Wide Open Eats

Între timp, compania Pepsi-Cola a întâmpinat dificultăți financiare și a trecut prin mai multe reorganizări (în 1965, a fuzionat cu Frito Lay Inc. și a devenit PepsiCo Inc.), potrivit Wikipedia. Însă, în 1975, Pepsi a demarat o campanie de marketing care i-a pus în dificultate pe rivalii de la Coca-Cola: „Provocarea Pepsi”.

„Provocarea Pepsi” era un test simplu: oamenilor li se dădea să guste pe nevăzute câte un pahar de Coca-Cola și unul de Pepsi. Rezultatul? Bazându-se strict pe gust, cei mai mulți oameni preferau Pepsi.

„Provocarea Pepsi nu a fost doar o strategie de marketing, era un adevăr. Studiile realizate ulterior de Coca-Cola au confirmat concluzia Provocării Pepsi: dacă era vorba strict de gust, consumatorii preferau Pepsi, care era mai dulce și avea o consistență mai siropoasă”, a afirmat David Greising, autor al cărții „Aș vrea ca lumea să cumpere o Cola”.

Coca-Cola încă se vindea mai bine ca Pepsi, însă segmentul său de piață era în descreștere, iar cel al Pepsi, în creștere.

„Succesul Provocării Pepsi a însemnat o slăbire a mărcii Coca-Cola. Testul a arătat că oamenilor le plăcea mult această băutură, dar nu o consumau neapărat”, a spus Greising.

Ca reacție, Coca-Cola a făcut niște schimbări. În 1982, a scos pe piață prima băutură care avea în denumire termenul „Coke”: „Diet Coke”. Anul următor, compania a lansat versiuni fără cafeină ale Coke și Diet Coke.

Directorul general al companiei, Roberto Goizueta, a decis ca la prepararea băuturii să se folosească sirop de porumb în loc de zahăr, pentru a reduce costurile de producție.

O mutare dezastruoasă: New Coke

New Coke
Președintele companiei Coca-Cola, Donald R. Keough, și Roberto Goizueta ciocnesc două doze de New Coke, băutură proaspăt lansată pe piață. Foto: Bloomberg

Trecerea la sirop de porumb a determinat schimbări și mai mari ale rețetei originale a Coca-Cola. Pe 23 aprilie 1985, Coca-Cola a anunțat că schimbă formula secretă a principalei sale băuturi.

„New Coke” urma să aibă un gust mai bun, mai asemănător cu gustul Pepsi, pe care consumatorii îl preferaseră în cadrul degustărilor. Însă, în loc să fie încântați, oamenii s-au revoltat că nu mai puteau să cumpere băutura originală.

Iar Pepsi a profitat din plin de această stare de spirit. Într-o reclamă la Pepsi, o fetiță nemulțumită de New Coke atacă integritatea companiei rivale, care își păcălise consumatorii schimbând gustul băuturii. Pe fundal, o voce declară că Pepsi este „alegerea noii generații”.

Însă fanii vechi ai Coca-Cola nu au abandonat băutura în favoarea Pepsi, precum fetița din reclamă. În schimb, s-au organizat. Organizații precum „Vechii Băutori de Cola din America” au apărut în întreaga țară. Oamenii cereau companiei să revină la rețeta originală.

Pepsi pare să câștige, dar Coca-Cola se repliază

Coca Cola Clasica
Un articol de ziar care anunță (re)lansarea vechii Coca-Cola. Foto: Coca Cola Company

Pe 11 iulie 1985 – la mai puțin de trei luni după ce Coca-Cola a anunțat schimbarea rețetei – compania a declarat că va reveni la vechea formulă, sub conceptul „Coca-Cola Clasică”. Între timp, a continuat să vândă și „New Coke”.

În ciuda reacției publice negative, unii decidenți din cadrul companiei încă erau convinși că New Coke avea să întreacă în cele din urmă Coca-Cola Clasică, la care compania ar fi putut apoi să renunțe.

Acest lucru nu s-a întâmplat, fiindcă imaginea New Coke era pur și simplu negativă. Toate încercările de promovare au eșuat. De aceea, în 1992, compania a rebotezat băutura „Coke II”. Însă vânzările au fost reduse, iar producția a fost oprită în 2002.

Războiul continuă și astăzi

Coca Cola vs Pepsi 2
Rivalitatea dintre cele două companii nu va lua sfârșit prea curând. Foto: A List Daily

Până la urmă, scandalul New Coke a fost un succes financiar pentru Coca-Cola.

„Dintr-o dată, oamenii voiau să guste băutura originală din nou”, a precizat Greising.

Coca-Cola a continuat să depășească vânzările anuale ale Pepsi. În 2010, atât Coca-Cola, cât și Diet Coke au depășit vânzările Pepsi. Asta i-a determinat pe jurnaliștii de la Wall Street Journal să titreze că învingătorul „Războaielor Cola” era Diet Coke.

Totuși, se poate afirma că războiul dintre cele două mărci nu a luat sfârșit niciodată. Este adevărat că punctul culminant al confruntării a fost atins în anii ’80, însă Războaiele Cola continuă și astăzi.

În 2019, Coca-Cola a anunțat că va reintroduce pe piață New Coke pentru o perioadă limitată de timp. Dacă, citind asta, simți impulsul să-ți cumperi o Coca-Cola clasică, probabil că strategia funcționează…

Ca să știi mai mult, citește „Pecetluite în istorie. Scrisori care au schimbat lumea”

O remarcabilă antologie ce reunește scrisori celebre într-un impresionant arc de timp care străbate vremurile, purtându-ne din Antichitate până în vremurile noastre și vorbindu-ne despre putere, iubire, creație, sex, credință și război, „Pecetluite în istorie” este un autentic omagiu adus genului epistolar, oferind cele mai faimoase scrisori care au marcat istoria lumii, cultura universală și viața intimă a unor personaje ilustre.

Reputatul istoric Simon Sebag Montefiore a realizat o selecție de peste o sută de epistole, din care unele sunt pline de noblețe și înălțătoare, altele detestabile și tulburătoare, unele se constituie în adevărate capodopere literare, altele sunt brutale, dure și șocante; multe sunt erotice, altele sfâșietoare.

În binecunoscutul său stil antrenant de talentat narator, Montefiore ne arată de ce aceste scrisori sunt o lectură indispensabilă: cum ele ne descifrează trecutul, ne îmbogățesc viața de azi și ne luminează ziua de mâine.

„Pecetluite în istorie. Scrisori care au schimbat lumea” se găsește cu reducere pe Cartepedia, Cărturești sau Libris.

Ți-a plăcut articolul? Dă-l mai departe!

Test de Cultură Generală #11 - Sex (20 de Întrebări)

Urmărește-ne pe Facebook

Zilnic, episoade noi din serialul Astăzi în istorie, plus curiozități fascinante din toate domeniile!

Lasă un comentariu