Pilâtre de Rozier, primul om care a murit într-un accident aerian

În 1783, profesorul francez Jean-François Pilâtre de Rozier a intrat în cărțile de istorie devenind primul om care a zburat cu un balon cu aer cald, neancorat la sol. Doi ani mai târziu, a mai stabilit o premieră, devenind primul om care a murit într-un accident aerian.

Pilâtre de Rozier era pasionat de experimente periculoase

Pilatre de Rozier
Jean-François Pilâtre de Rozier. Foto: Wikimedia

Jean-François Pilâtre de Rozier s-a născut la 30 martie 1754 la Metz, un oraș din nord-estul Franței. La recomandarea unui prieten al tatălui său, Rozier s-a înscris la Colegiul Regal din Saint Louis, o școală condusă de călugării benedictini.

Însă Rozier s-a dovedit a fi un elev neglijent și a fost nevoit să părăsească școala. Apoi, adolescentul rebel a încercat să studieze medicina la un spital militar, dar a abandonat și această tentativă din cauza dezgustului profund față de disecții.

Într-un final, Rozier s-a îndreptat spre studiul fizicii, chimiei și istoriei naturale și a urmat și un curs de specializare în farmacie.

După un conflict cu tatăl său, la vârsta de 18 ani, de Rozier a plecat la Paris și s-a angajat la o farmacie renumită. Apoi, pentru o scurtă perioadă, s-a mutat la Reims, unde a predat fizica și chimia.

Întors la Paris, a fost numit la conducerea unui cabinet de istorie naturală. Cabinetele erau un fel de muzee private și foarte populare în care proprietarii expuneau diverse obiecte, artefacte istorice, fosile și opere de artă.

În 1781, de Rozier și-a deschis propriul cabinet, unde organiza experimente în domeniul fizicii și le făcea demonstrații clienților, majoritatea aristocrați.

În timpul unui experiment cu hidrogen, Pilâtre de Rozier a amestecat nouă părți de hidrogen pur și o parte de aer, apoi a inhalat mixtura. Apoi, a suflat gazul inhalat pe o lumânare aprinsă, relatează Ultimate History Project.

Nu este clar ce a încercat Pilâtre de Rozier să realizeze, dar rezultatele experimentului au fost previzibile: s-a produs o explozie atât de puternică, încât a rămas profund marcat de moment.

Primul om care a zburat cu un balon neancorat

Zbor cu balonul
Primul zbor cu un balon neancorat. Foto: Wikimedia

Aplecarea lui Pilâtre de Rozier pentru demonstrațiile dramatice și periculoase i-a facilitat prietenia cu frații Joseph-Michel și Jacques-Étienne Montgolfier, care la acea vreme făceau experimente cu baloane cu aer cald.

În iunie 1783, după ce a asistat la prima demonstrație publică a unui zbor cu balonul fără echipaj, Pilâtre de Rozier și-a propus să urce la o înălțime de 100 de metri într-un coș atașat de un balon.

Regele francez Ludovic al XVI-lea voia ca primul zbor cu echipaj să fie realizat cu doi criminali condamnați, dar de Rozier nu a fost de acord, susținând că primii oameni care urmau să zboare cu balonul trebuiau să facă parte din pătura superioară a societății.

Într-un final, regele s-a lăsat convins și le-a permis marchizului d’Arlandes și lui Pilâtre de Rozier să devină primii oameni care zboară cu un balon cu aer cald.

La început, ca să câștige mai multă experiență în manevrarea balonului, cei doi au făcut mai multe zboruri de test într-un balon ancorat la sol.

Apoi, pe 21 noiembrie 1783, de Rozier și d’Arlandes au decolat din Bois de Boulogne într-un balon produs de frații Montgolfier.

În timpul zborului lor de 25 de minute s-au ridicat la 900 de metri de sol și au călătorit pe orizontală aproximativ nouă kilometri. Au coborât la sol la periferia Parisului, încheind astfel primul zbor al unui balon cu echipaj.

A ajuns la 3.000 de metri altitudine

Balon cu aer cald
Foto: Wikimedia

După zbor, Pilâtre de Rozier a prezis că această invenție ieftină va fi foarte utilă în domeniul militar, la detectarea manevrelor trupelor inamice, a dispunerii acestora și la comunicarea acestor informații trupelor franceze.

La 19 ianuarie 1784, Pilâtre de Rozier a zburat din nou cu balonul, de data aceasta alături de alți șase pasageri, unul fiind chiar Joseph-Michel Montgolfier. Patru dintre pasageri, nobili francezi, plătiseră pentru călătorie.

Balonul folosit pentru al doilea zbor a fost semnificativ mai mare și a fost realizat din hârtie și piele de oaie. În timpul zborului, pielea delicată s-a rupt, iar balonul a coborât rapid la sol, dar nimeni nu a fost rănit.

Cinci luni mai târziu, în iunie 1784, Pilâtre de Rozier a efectuat al treilea zbor, alături de chimistul Joseph Proust. Balonul s-a ridicat la aproximativ 3.000 de metri și a rămas în aer timp de 45 de minute, coborând la 52 kilometri distanță de locul de decolare din Paris.

Însuflețit de reușitele sale, Pilâtre de Rozier și-a propus o nouă provocare: să traverseze Canalul Mânecii, din Franța în Marea Britanie. Însă vânturile puternice de pe mare erau un pericol major pentru îndrăzneața expediție.

Primul accident aerian din istorie

Din acest motiv, de Rozier a creat un balon dublu: un balon cu aer cald atașat de un balon cu hidrogen, în partea superioară. Pilâtre de Rozier spera că puterea suplimentară va ridica balonul la o altitudine mai mare și îl va scoate din calea vânturilor.

După mai multe întârzieri, Pilâtre de Rozier și Pierre Romain au decolat din Boulogne-sur-Mer la 15 iunie 1785. După aproximativ 27 de minute de zbor, balonul s-a ridicat la 450 de metri altitudine.

Însă, din cauza unei pale de vânt puternice, o scânteie din încălzitor a ajuns la balonul cu hidrogen, provocând un incendiu.

Primul accident aviatic
Reprezentare a morții lui de Rozier și a lui Pierre Romain. Foto: Wikimedia

În timp ce flăcările mistuiau baloanele, cei doi bărbați au căzut la pământ la aproximativ 300 de metri de țărm. Pilâtre de Rozier a murit pe loc. Romain încă mai respira când a sosit ajutorul, dar a murit la scurt timp după aceea.

Tragedia a fost cu atât mai mare cu cât Pilâtre de Rozier se logodise recent cu o tânără englezoaică, Susan Dyer, care se afla printre spectatori. Din cauza șocului, Dyer a leșinat și a murit la scurt timp după incident.

Locul producerii tragediei, care a reprezentat primul accident aerian din istorie, este marcat astăzi de un obelisc comemorativ.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Alte articole interesante

Lasă un comentariu