Neft Dașlari, orașul plutitor construit pe platforme petroliere

În largul Mării Caspice, la 55 de kilometri de țărmul Azerbaidjanului, se află una dintre cele mai neobișnuite așezări din lume: un oraș complet funcțional, cu aproximativ 2.000 de locuitori care trăiesc pe o rețea de platforme petroliere și insule artificiale conectate prin poduri.

Este vorba de Neft Dașlari, un oraș construit de sovietici imediat după Al Doilea Război Mondial.

Neft Dașlari a fost construit pe nave scufundate

Neft Daslari
Foto: azertag.az

Azerbaidjanul este renumit pentru bogatele sale resurse de petrol. Există dovezi că în zonă au fost desfășurate activități de foraj petrolier și de comerț cu petrol încă din secolele III și IV.

Relatări despre scurgeri de petrol și gaze naturale care au avut loc în zonă pot fi găsite în manuscrise arabe și persane vechi, precum și în scrierile unor exploratori celebri precum Marco Polo. Persanii numeau zona „Țara focului”.

Forajul modern a început în 1870, după ce Rusia a cucerit teritoriul. La finalul secolului XIX, industria extractivă din regiune era atât de dezvoltată, încât aici se producea mai mult petrol decât SUA.

Neft Daslari 02
Foto: Baku365

După Al Doilea Război Mondial, în 1949, în timp ce explorau Marea Caspică, inginerii sovietici au descoperit petrol de cea mai bună calitate la adâncimea de 1.100 de metri sub fundul mării.

La scurt timp după aceea, a început construcția primei platforme petroliere offshore din lume, Neft Dașlari („pietrele de petrol”, în limba azeră).

Datorită faptului că în zonă există un recif subacvatic, adâncimea apei este de doar 20 de metri, ceea ce a facilitat lucrările de construire.

Potrivit cotidianului Der Spiegel, fundația inițială a Neft Dașlari era formată din șapte nave scufundate, printre care și primul petrolier din lume.

La Neft Dașlari există blocuri cu opt etaje și chiar și un parc

În 1951, Neft Dașlari era gata de producție, fiind dotat cu toată infrastructura necesară la acea vreme. Au fost ridicate platforme de foraj, au fost instalate rezervoare de petrol și au fost construite docuri pentru nave.

Prima încărcătură de petrol de la Neft Dașlari a fost trimisă spre țărm în același an.

În 1952, inginerii au început operațiunea de construire a podurilor de legătură între insulele artificiale. Mai multe fabrici sovietice au construit macarale proiectate special pentru a fi utilizate pe Neft Dașlari.

Neft Daslari 03
Una dintre piețele din oraș. Foto: Iber Press

Construcția la scară largă a început în 1958, iar de-a lungul deceniilor așezarea a crescut până la aproximativ 2.000 de platforme de foraj, răspândite într-un cerc cu raza de 30 de kilometri, unite de o rețea de poduri care se întindea pe 300 de kilometri lungime.

Peste aceste platforme, muncitorii au construit blocuri rezidențiale cu zece etaje, o fabrică de alcool, un teren de fotbal, o bibliotecă, o brutărie, o spălătorie, un cinematograf cu 300 de locuri, o grădină de legume și chiar un parc cu copaci pentru care solul a fost adus de la țărm.

În perioada de glorie a Neft Dașlari, în oraș locuiau aproximativ 5.000 de muncitori.

Orașul a intrat în declin

În 60 de ani, Neft Dașlari a produs peste 170 de milioane de tone de petrol. În 2009, se estima că  din zonă mai pot fi extrase aproximativ 30 de milioane de tone, motiv pentru care în orașul de pe apă locuiesc și astăzi 2.000 de oameni.

Cu toate acestea, doar 45 din cei 300 de kilometri de drumuri mai sunt utilizabili, deoarece operațiunile au intrat în declin după prăbușirea Uniunii Sovietice și descoperirea de rezerve de petrol în alte zone.

Deși se degradează treptat, platforma ar trebui să mai fie funcțională vreme de aproximativ 30 de ani, dar viitorul acestei structuri este incert.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Alte articole interesante

Lasă un comentariu