Căile ferate ale nebuniei. De ce erau oamenii speriați de călătoria cu trenul

Apariția noilor tehnologii a fost mereu privită cu scepticism. Odată cu trecerea timpului, unele îngrijorări s-au dovedit întemeiate, iar altele au rămas în sfera iraționalului și a ridicolului.

Unul dintre cele mai grăitoare exemple în acest sens a fost apariția trenurilor, care nu a fost ocolită de superstiții. Deși societatea secolului XIX era în general optimistă cu privire la noul mijloc de transport, au existat și voci care priveau trenurile ca pe un real pericol pentru sănătatea umană.

Trenurile făceau uterele femeilor să „zboare”

Locomotiva Rocket
Locomotiva Rocket, expusă la Muzeul Științelor din Londra. Foto: Wikimedia

Când trenurile de pasageri cu locomotive cu aburi au intrat în funcțiune, în prima jumătate a secolului XIX, a apărut și s-a răspândit imediat temerea că viteza mare a noilor mijloace de transport în comun va fi letală pentru pasageri.

Locomotivele de la acea vreme, precum locomotiva Rocket, construită de Robert Stephenson în 1829, atingeau viteza maximă de 45 de kilometri pe oră.

Conform standardelor actuale (însă nu după cele din România, unde viteza medie a trenurilor în 2020 a fost de doar 66 de kilometri pe oră), primele trenuri circulau extrem de lent, dar până în 1829 este puțin probabil ca un om să fi experimentat asemenea viteze.

Astfel, nu este de mirare că oamenii priveau cu reticență și chiar cu teamă noul mijloc de transport.

În secolul XIX, riscurile asociate vitezei fără precedent oferite de trenuri nu se limitau la consecințele unei coliziuni sau ale unei deraieri.

Criticii speculau că organismul uman pur și simplu nu era capabil să reziste la viteze mai mari decât cele ale cailor.

Unii sceptici susțineau că, din cauza vitezei, organele interne ale pasagerilor urmau să fie comprimate, cu rezultate potențial fatale.

Trenuri
La început, trenurile au fost întâmpinate cu scepticism. Foto: Pinterest

Potrivit lui Genevieve Bell, antropolog cultural, unii credeau chiar că organismele femeilor nu erau făcute pentru a circula cu această viteză și existau îngrijorări că uterele pasagerelor vor „zbura”  afară din corp.

Alții suspectau că organismul uman pur și simplu se va lichefia la o asemenea viteză. Astfel de temeri ridicole s-au risipit în cele din urmă, pe măsură ce călătoria cu trenul a devenit ceva obișnuit.

Trenurile provoacă leziuni cerebrale

Trenuri 02
Ilustrație apărută în revista Illustrated Police News la 11 mai 1889, cu titlul: „Luptă violentă într-un vagon de tren”. Foto: British Newspaper Archive

Cu toate acestea, au fost înlocuite de o altă frică ridicolă: se credea că trenurile îmbolnăveau mintal pasagerii, relatează Atlas Obscura.

Oamenii din Anglia erau îngrijorați de faptul că viteza constantă a trenului, combinată cu zgomotul și mișcările deranjante din vagoanele de cale ferată, provocau leziuni cerebrale, după cum precizează Edwin Fuller Torrey și Judy Miller în cartea „Ciuma ireversibilă: Dezvoltarea bolilor mintale din 1750 până în prezent”.

Așa cum se întâmplă și azi, secolul XIX nu ducea lipsă de publicații senzaționaliste, care au făcut tot posibilul să alimenteze panica privind pericolele călătoriei cu trenul.

În anii 1860 și 1870 au început să apară știri despre pasageri care dezvoltaseră comportamente bizare. Imediat ce urcau în tren, oameni aparent calmi începeau brusc să se comporte haotic, relata presa vremii.

Tren 03
Ilustrație de pe prima pagină a revistei Illustrated Police News din 10 august 1901, cu titlul: „Luptă teribilă cu un maniac. Un bărbat înnebunește subit într-un tren și încearcă să-și sugrume prietenul”. Foto: British Newspaper Archive

„Nebunii din trenuri”

Un exemplu ilustrativ al credinței ridicole că trenurile îi înnebuneau pe oameni a avut loc în 1865, în timpul unei călătorii cu trenul de la Carnforth la Liverpool, în Anglia.

Un pasager înarmat și-a pierdut mințile și a început să spargă geamurile din tren, pentru a ajunge la pasagerii din alte compartimente. Când trenul a încetinit și s-a oprit în următoarea stație, nebunul s-a calmat.

Trenuri 04
„Un nebun într-un tren”. Foto: British Newspaper Archive

Când trenul s-a pus din nou în mișcare, omul a înnebunit la loc, iar la următoarea stație a redevenit calm. Acest ciclu s-a repetat de mai multe ori, până când trenul a ajuns la Liverpool.

Jurnaliștii și profesioniștii din domeniul sănătății mintale au legat atacurile de nebunie ale pasagerului de călătoria cu trenul, iar presa a fost „inundată” de știri despre pasageri care își pierduseră mințile după ce urcaseră în vagoane.

Astfel de relatări au devenit atât de frecvente, încât în 1864 regulamentul companiei Victorian Railways stipula că persoanele nebune trebuiau izolate într-un compartiment, departe de ceilalți pasageri.

Într-un final, frenezia cu privire la problemele psihice cauzate de trenuri a dispărut la fel de inexplicabil cum a apărut. Presa a trecut la alte subiecte senzaționaliste, iar pe măsură ce călătoriile cu trenul au devenit tot mai frecvente, temerile oamenilor s-au risipit.

Ca să știi mai mult, citește „Călători români privind pe fereastra trenului”

În această „istorie culturală”, Radu Mârza, profesor la Facultatea de Istorie şi Filosofie a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, prezintă mărturiile savuroase ale unor autori români din secolele XIX și XX, călători cu trenul prin țări străine.

„Aveți în față o carte alertă despre practici și reprezentări din primul veac de turism pe calea ferată. Merită să vă lăsați purtați în cadența ei, chiar dacă nu veți întâlni situații complicate, precum cele imaginate de Agatha Christie pe vremea când Rebreanu admira din cupeu frumusețile Italiei. Radu Mârza are darul de a vă captiva cu istorisirea sa, ca unul care gustă din plin ideea de a călători cu gândul în anii de glorie ai Orient-Express-ului.“ (cuvânt înainte de Ovidiu Ghitta)

„Călători români privind pe fereastra trenului” se găsește cu reducere pe Cărturești sau pe Libris.

Ți-a plăcut articolul? Dă-l mai departe!

Test de Cultură Generală #11 - Sex (20 de Întrebări)

Urmărește-ne pe Facebook

Zilnic, episoade noi din serialul Astăzi în istorie, plus curiozități fascinante din toate domeniile!

Lasă un comentariu