Pentru prima dată în istorie, NASA a fotografiat unde de șoc supersonice contopindu-se în aer

Pentru prima dată în istorie, NASA a captat imagini cu undele de șoc create de două avioane supersonice, iar rezultatul este atât de spectaculos, încât până și cercetătorii sunt uimiți.

Imaginea înfățișează două avioane T-38 ale Forțelor Aeriene ale SUA zburând la viteze supersonice, la mai puțin de 9 metri distanță unul de celălalt, în timp ce fiecare aeronavă lasă în urmă o dâră de unde de șoc. Mai există încă o imagine care înfățișează un singur T-38 zburând în modalitatea numită „muchie de cuțit”.

„Nu am fi crezut niciodată că este atât de clar și de frumos”, spune J. T. Heineck, savant fizician la Centrul de Cercetare Ames de la NASA.

Tehnologia fotografică îmbunătățită a NASA le-a permis cercetătorilor să capteze 1400 de cadre pe secundă. Foto: NASA

Imaginile fac parte dintr-o misiune aeronautică a NASA, derulată parțial în scopul de afla cum interacționează între ele undele de șoc și cum interacționează ele cu fuzelajul avioanelor. Cunoștințele dobândite se vor dovedi în curând de folos, deoarece NASA lucrează la un avion comercial care să rămână silențios chiar și atunci când zboară cu viteză mai mare decât viteza sunetului, potrivit CNN.

Este o provocare dificilă. În mod normal, când avionul zboară, acesta avansează printre moleculele din atmosferă. Însă, la viteza sunetului, aceste molecule pur și simplu nu se pot deplasa suficient de repede

Prin urmare, încep să se comprime, crescând presiunea în partea din față a avionului. Când avionul accelerează la o viteză mai mare de viteza sunetului, străpunge această barieră de rezistență invizibilă, cauzând o schimbare rapidă a presiunii – adică o undă de șoc.

Problema este că undele de șoc sunt zgomotoase. Pe măsură ce să depărtează de avion, ele cauzează o explozie, un așa-numit boom sonic sau bang sonic, care poate fi auzit de la sol.

Undele de șoc se îndepărtează de avion atunci când aeronava se deplasează la viteze supersonice, putând fi auzite la sol ca „bang sonic”. Foto: NASA

Acest lucru nu este de dorit în cazul unui avion comercial care zboară peste o zonă dens populată, și aici intră în joc aceste imagini uimitoare. După peste zece ani de ajustări, NASA a dezvoltat un sistem care poate capta imagini de înaltă calitate ale undelor de șoc aflate în zbor, oferind echipei o șansă de a le studia comportamentul în detaliu.

„Sunt încântat de felul în care se prezintă aceste imagini. Cu acest sistem superior am reușit să îmbunătățim viteza și calitatea imaginilor”, spune Heineck, potrivit NASA.

Însă captarea acestor imagini uimitoare nu a fost deloc ușoară. Au fost realizate de un sistem aflat la bordul unui avion NASA B-200 King Air, atunci când două T-38 au trecut la o distanță de 600 de metri de el, la viteză supersonică.

Asta înseamnă că a trebuit ca toate cele trei avioane să fie perfect aliniate și să se afle în locul potrivit la momentul potrivit, pentru a se obține o imagine corespunzătoare.

Foto: NASA

Citește și 11 cele mai rapide avioane de luptă

„Interesant este faptul că, dacă privești la avionul T-38 din spate, vezi cum undele de șoc interacționează într-un fel de curbă. Asta, deoarece un avion T-38 zboară în urma unui alt avion, așa că undele de șoc au forme diferite. Aceste date ne vor ajuta să aflăm mai multe despre felul în care interacționează aceste unde de șoc”, afirmă Neal Smith, inginer cercetător la AerospaceComputing Inc. de la Centrul de Cercetare Ames.

Se pare că, într-o zi nu prea îndepărtată, datele culese vor ajuta la construcția avionului X-59 Quiet SuperSonic Technology, care va fi proiectat pentru a produce unde de șoc care sunt mult mai silențioase. Imaginile au fost create în cadrul unui proiect al NASA de dezvoltare a tehnologiei supersonice comerciale.

NASA va folosi datele colectate la dezvoltarea avionului X-59 Quiet SuperSonic Technology, proiectat astfel încât „bangul sonic” să fie mult redus

Ca să știi mai mult, citește „Enigmele științei”

După secole de salturi uriașe în domeniul științei – de la tiparniță la fisiunea nucleară -, ne punem întrebarea: A mai rămas ceva de descoperit și de cercetat și în secolul XXI? Știința ridică la fel de multe întrebări precum acelea la care a găsit deja răspunsuri. Toate intră în categoria „enigme ale științei”, care își așteaptă rezolvarea.

Și, cine știe, poate chiar unii dintre dumneavoastră, dragi cititori tineri, veți contribui, într-un fel sau altul, la dezlegarea lor.  Există cazuri celebre de mari oameni de știință – Faraday, Darwin, Einstein etc. – al căror drum în carieră le-a fost determinat de citirea, în adolescență, a unor modeste cărți de popularizare a științei.

Însă, de multe ori, dezlegarea unei enigme științifice duce la descoperirea alteia noi – și așa mai departe. Newton, unul din marile genii ale omenirii – cu modestie – a scris, la sfârșitul cărții sale „Principiile matematice ale filosofiei naturale”, tipărită în 1689, următoarele cuvinte:

„Nu știu cum arăt eu în fața lumii, dar mie mi se pare că sunt un băiat care se joacă pe țărmul mării și se distrează căutând din timp în timp pietricele colorate sau o scoică roșie, în timp ce marele «ocean al adevărului» se întinde necunoscut în fața mea”.

Deși între timp au fost făcute multe descoperiri științifice, „pietricelele colorate” nu s-au epuizat, oceanul adevărului vă așteaptă ! Tocmai de aceea, știința continuă să fie vie și atât de fascinantă. Pentru mai multe informații privind temele puse în discuție, cititorii sunt invitați să consulte bibliografia care a stat la baza documentării autorului, anexată la sfârșitul acestei cărți.

„Enigmele științei” se găsește cu reducere pe eMag sau pe Libris.

Ți-a plăcut articolul? Dă-l mai departe!

Urmărește-ne pe Facebook

Zilnic, vezi episoade noi din serialul Astăzi în istorie, plus curiozități fascinante din toate domeniile!

Test de Cultură Generală #11 - Sex (20 de Întrebări)

Lasă un comentariu