fbpx

„Căile ferate” ale lumii antice – Misterul șanțurilor paralele din Malta

Sutele de linii paralele adânc încrustate în piatră în insulele Gozo și Malta nu sunt cu nimic mai puțin misterioase decât liniile Nazca, din Peru. De secole, arheologii încearcă – dar nu reușesc – să găsească o explicație satisfăcătoare cu privire la cei care au creat aceste linii și scopul pentru care au fost ele realizate.

Nu există o explicație nici măcar în ceea ce privește scopul lor. Aceste linii străbat întreaga insulă și sunt extrem de proeminente în Misrah Ghar il-Kbir. Aceasta este o faleză preistorică situată în Malta.

Urmele arată de parcă zona ar fi fost circulată intens de vehicule grele, cu roți foarte late

Liniile au fost botezate „șanțuri de căruțe”, deoarece se aseamănă cu urmele lăsate de căruțe. În mod surprinzător, arată ca niște șine de tren alambicate, ca într-un nod feroviar important.

Misterul este amplificat de faptul că aceste linii se întind adeseori până la marginea falezelor, iar unele până la mare, unde structurile continuă sub apă. Cea mai comună explicație este că aceste linii reprezintă urmele lăsate de industria de transport a lumii antice și unii le numesc „căile ferate ale Antichității”.

Ce fel de vehicule antice au lăsat asemenea urme?

Dar cât de adânci și de late sunt aceste șanțuri de căruțe? Adâncimea lor la Misrah Ghar il-Kbir este de între 8 și 15 centimetri. Unele au chiar și 60 de centimetri adâncime.

Liniile au lățimea medie de 140 de centimetri, iar cea mai adâncă se află în San Gwann. Privind aceste structuri, nu poți să nu te întrebi ce unelte au fost folosite pentru a le crea.

Tăiate în piatră, urmele străbat zone care acum sunt populate

Astfel, se naște întrebarea: „Anticii care au construit aceste linii foloseau diferite tipuri de vehicule sau formele sunt doar rezultatul natural al miilor de ani de eroziune?” Savanții încă trebuie să găsească un răspuns la această întrebare.

Felul în care liniile se prelungesc pe marginea falezelor sau ajung în mare a dat naștere unor întrebări legate de scopul lor. Linii similare au fost descoperite în Germania, Franța, Spania, Turcia, Grecia și Italia.

Dar savanții au stabilit că liniile din aceste țări erau de fapt lucrări de zidărie și unele dintre ele erau rezultatul eroziunii naturale. Astfel, sunt destul de diferite de liniile din Malta și mai ales de cele din Misrah Ghar il-Kbir, fiind niște linii unice și misterioase.

Așa cum am menționat, una dintre explicațiile plauzibile este că liniile din Malta sunt rezultatul folosirii căruțelor timp de zeci de ani sau secole. Pe scurt, reprezintă modul de transport din lumea antică. Explicațiile alternative propuse de alții ar fi că liniile aveau un scop astronomic sau că erau de fapt un sistem de irigații folosit de oamenii preistorici.

Unele urme continuă sub apă. Cine știe până unde…

Unele teorii spun că au fost construite în Epoca Bronzului, aproximativ în 2.000 î.e.n., de către oameni care s-au mutat din Sicilia în Malta. Însă Anthony Bonanno, un arheolog maltez, susține că liniile au fost create în jurul secolului VII î.e.n. de către fenicieni.

Nu este surprinzător că mulți arheologi asociază aceste structuri cu complexele de temple de piatră din Gozo și Malta. Aceste temple de piatră sunt celebre în lumea întreagă, fiindcă se estimează că datează dintr-o perioadă cuprinsă între 5500 î.e.n. și 2500 î.e.n.

Cele mai vechi structuri din lume

Templele sunt printre cele mai vechi monumente din lume care încă stau în picioare, mai vechi chiar decât piramidele egiptene sau decât Stonehenge. Savanții care cred că există o legătură între linii și temple spun că stâncile folosite la temple au fost transportate din cariere pe căruțe.

Problema cu această explicație este că niciuna dintre linii nu pornește sau nu se oprește la aceste temple. De aceea, teoria nu a fost larg acceptată.

Teoria că șanțurile din Malta au fost realizate de căruțe încărcate nu stă în picoare, deoarece în piatră nu s-au găsit și urme de oameni sau de animale

O altă problemă cu teoria transportului este că nimeni nu a reușit să dovedească faptul că șanțurile de căruțe din Malta sunt rezultatul transportării unor încărcături grele.

De fapt, în cartea sa, Amprentele zeilor, Graham Hancock a atras atenția în mod justificat că liniile nu par a fi fost întipărite în calcar datorită trecerii roților de căruță și că nu avem nicio dovadă că au circulat vreodată căruțe pe aceste pietre.

De fapt, mai multe linii sunt atât de bine executate, încât este imposibil să fie rezultatul trecerii roților de căruță pe piatra de calcar. Savanții vor continua să se contrazică, dar se pare că nu vor avea niciodată un răspuns definitiv, fiindcă secretele așa-ziselor șanțuri de căruță s-au pierdut în negura vremurilor.

Tot ce putem deduce este că au fost importante cândva pentru oamenii antici care locuiau în zonă. Și atât! Asta este tot ce putem spune. S-ar putea să nu găsim niciodată răspunsul pe care îl căutăm…


Noile dovezi ale lui Graham Hancock relevă nu numai amprentele clare ale unei civilizații necunoscute care a înflorit în timpul ultimei glaciațiuni, ci și o serie de concluzii înfricoșătoare despre genul și proporțiile catastrofei planetare care a trebuit să aibă loc pentru a-i șterge aproape toate urmele.

Hancock aparține acelei categorii de cercetători care, prin munca lor, impun adevăruri incontestabile. Este unul dintre cei mai mari investigatori ai vremurilor trecute, pline de mister. Volumul a stat la baza unui serial documentar de succes prezentat pe canalul TV Discovery.

 

Distribuie articolul:

Citește în continuare

Abonează-te la Incredibilia.ro

Fii fără grijă, nu facem spam.

Abonează-te la newsletter sau urmărește-ne pe Facebook, Instagram sau YouTube și vei primi zilnic cele mai interesante articole, filme și recomandări!

>