De 100 de ani, milioane de miriapode opresc cu regularitate trenurile în Japonia

De un secol, milioane de miriapode otrăvitoare invadează căile ferate din regiunile împădurite și muntoase ale Japoniei, oprind circulația trenurilor.

Miriapodele de tren, denumite astfel pentru că reprezintă obstacole pe calea ferată, apar regulat, la intervale de opt ani.

Artropode 01
Artropodele sunt atât de multe, încât șinele devin inutilizabile. Foto: Keiko Niijima

Mult timp, cauzele acestui fenomen bizar au fost un mister, însă oamenii de știință au reușit, în sfârșit, să le elucideze.

Miriapodele din specia Parafontaria laminata armigera, care trăiesc doar în Japonia, au un ciclu de viață neobișnuit de lung și sincronizat, care durează opt ani.

Astfel de cicluri de viață îndelungate – în care mai multe exemplare din aceeași specie trec simultan prin aceleași faze de dezvoltare – au mai fost confirmate doar la unele specii de cicade, care au cicluri de viață de 13 și 17 ani, precum și la bambuși și alte plante.

Fenomenul a fost observat pentru prima oară în 1920

Insula Honshu
Creaturile au fost observate cu precădere în zona muntoasă a Insulei Honshu. Foto: Pinterest

Conductorii trenurilor din Japonia au observat prima dată un astfel de focar de miriapode pe Insula Honshu, în 1920, când au fost forțați să oprească trenurile și să aștepte ca viețuitoarele să elibereze șinele.

Apoi, fenomenul a încetat la fel de brusc cum a început. Creaturile au dispărut în frunzele moarte căzute pe solul pădurii și nu și-au mai făcut apariția o vreme.

Aproximativ un deceniu mai târziu, bizarul fenomen a reapărut, când milioane de artropode au ocupat din nou calea ferată, perturbând circulația.

Artropode
Miriapodele de tren sunt prezente în număr mare și pe șosele. Foto: Global Soil Biodiversity Initiative

De-a lungul timpului, conductorii și oamenii de știință au observat că aparițiile misterioase păreau să urmeze un tipar.

Conform diferitelor relatări, creaturile reapăreau pe șine la aproximativ opt ani, formând de fiecare dată un strat gros peste care trenurile nu puteau trece în siguranță.

Apariția acestor creaturi, care nu sunt insecte și eliberează cianură atunci când sunt atacate, a intrigat-o pe Keiko Niijima, de la Institutul de Cercetare Silvică din Japonia.

Artropode 03
Parafontaria laminata armigera. Foto: ACE News

Niijima a început să studieze fenomenul în anii ’70, iar de-a lungul carierei sale a centralizat rapoarte cu privire la ciclicitatea aparițiilor. De asemenea, a coordonat o echipă de cercetători care au colectat exemplare aflate în diferite faze ale ciclului de viață.

În 1977, Niijima a fost primul om de știință care a propus teoria conform căreia invaziile de pe căile ferate sunt strâns legate de ciclul de viață al artropodelor, care durează opt ani.

Miriapodele de tren migrează în căutare de hrană

Recent, Niijima și echipa pe care o coordonează au confirmat ipoteza folosind raportări de focare istorice și anchete detaliate. Concluziile lor au fost publicate la începutul anului 2021 în revista Royal Society Open Science.

Autorii au descoperit etapele ciclului de viață pe baza numărului de picioare și de segmente ale corpurilor artropodelor, deoarece acestea indică vârsta. Astfel, au observat că miriapodele au un ciclu de viață neobișnuit de lung, nemaiîntâlnit la alte specii de artropode.

Cercetătorii au descoperit că miriapodele care invadau șinele de tren erau aproape întotdeauna exemplare adulte, care se deplasau spre zonele cu frunze putrede, ca să se hrănească. Apoi se împerecheau, depuneau ouă și mureau.

Artropodele care apar periodic pe calea ferată încearcă să ajungă la locurile de hrănire aflate uneori de cealaltă parte a șinelor, care sunt un obstacol în migrația lor.

Cu alte cuvinte, nu miriapodele perturbă circulația trenurilor, ci căile ferate sunt obstacole în drumul artropodelor către hrană.

Sine de tren
Calea ferată devine impracticabilă din cauza artropodelor. Foto: Pinterest

Deoarece se dezvoltă în același timp într-un număr atât de mare, odată ce ajung la vârsta adultă, artropodele epuizează rapid toată hrana din zona unde apar. Astfel, pleacă în căutare de hrană.

De-a lungul timpului, a devenit clar că artropodele nu numai că se dezvoltă pe parcursul a opt ani, ci și că există mai multe cuiburi, aflate în diverse părți ale regiunii muntoase.

Cercetătorii au identificat șapte astfel de cuiburi. Evenimentul din 1920 a marcat apariția Cuibului VI, care, de atunci, a fost reperat aproape la fiecare opt ani, potrivit The New York Times.

Singurul an în care Cuibul IV nu a apărut a fost 1944, absența fiind cauzată, cel mai probabil, de bombardamentele din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

Însă efectivele de artropode par a fi în scădere. Unul dintre cuiburi nu a mai fost văzut de mulți ani, iar celelalte par să se micșoreze.

Oamenii de știință speculează că micșorarea efectivelor ar putea avea legătură cu schimbările climatice din ultimele decenii, însă această ipoteză nu a fost confirmată încă.

Ca să știi mai mult, citește „Călători români privind pe fereastra trenului”

În această „istorie culturală”, Radu Mârza, profesor la Facultatea de Istorie şi Filosofie a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, prezintă mărturiile savuroase ale unor autori români din secolele XIX și XX, călători cu trenul prin țări străine.

„Aveți în față o carte alertă despre practici și reprezentări din primul veac de turism pe calea ferată. Merită să vă lăsați purtați în cadența ei, chiar dacă nu veți întâlni situații complicate, precum cele imaginate de Agatha Christie pe vremea când Rebreanu admira din cupeu frumusețile Italiei. Radu Mârza are darul de a vă captiva cu istorisirea sa, ca unul care gustă din plin ideea de a călători cu gândul în anii de glorie ai Orient-Express-ului.“ (cuvânt înainte de Ovidiu Ghitta)

„Călători români privind pe fereastra trenului” se găsește cu reducere pe Cărturești sau pe Libris.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Alte articole interesante

2 comentarii la „De 100 de ani, milioane de miriapode opresc cu regularitate trenurile în Japonia”

Lasă un comentariu