„Mașina de călărit” a lui Daimler și începuturile aventuroase ale motocicletei

Pe 10 noiembrie 1885, Paul Daimler, fiul în vârstă de doar 17 ani al inventatorului german Gottlieb Daimler a devenit primul motociclist din lume, după ce a condus un vehicul considerat astăzi prima motocicletă modernă.

Vehiculul, denumit Daimler Reitwagen („mașina de călărit Daimler”), fusese inventat în același an de Gottlieb Daimler și Wilhelm Maybach și era prima motocicletă cu motor cu combustie internă, pe benzină.

Câteva controverse legate de Daimler Reitwagen

Daimler Reitwagen - replica
O replică a Daimler Reitwagen. Foto: Mecum Auctions

„Mașina de călărit” nu a fost prima motocicletă construită, însă a fost prima dotată cu un motor cu combustie internă; toate cele dinaintea ei fuseseră dotate cu motoare cu abur.

Două astfel de vehicule fuseseră motocicleta Perreaux și Roper, construită în 1867, și motocicleta Copeland, construită în 1884.

Un alt aspect important al Daimler Reitwagen este faptul că a fost precursorul tuturor vehiculelor (terestre, maritime sau aeriene) cu motor cu combustie internă.

Totuși, unii istorici consideră că Motrice Pia, triciclul cu motor pe benzină cu un cilindru, creat de italianul Enrico Bernardi în 1882, a fost – de fapt – primul vehicul cu motor cu combustie internă.

Brevet Daimler Reitwagen
Un desen inclus în brevetul vehiculului, obținut de Gottlieb Daimler. Foto: Wikimedia

Unii nici măcar nu consideră că Daimler Reitwagen a fost prima motocicletă, din cauza faptului că vehiculul avea, de fapt, patru roți: două principale și două care semănau cu roțile ajutătoare de la bicicletele pentru copii.

Denumite „stabilizatori auxiliari”, aceste roți erau necesare, deoarece constructorii vehiculului nu au folosit principiul înclinării atunci când au conceput mașinăria.

Daimler Reitwagen avea un motor de 264 centimetri cubi, cu un singur cilindru, montat pe două blocuri de cauciuc. Motocicleta avea 0.5 cai putere.

Daimler Reitwagen - foto veche
Foto: Der Spiegel

La construcție a fost folosit un cadru din lemn identic cu cel de bicicletă, însă fără pedale. Roțile principale erau confecționate din lemn și erau dotate cu benzi de rulare din fier.

A luat foc în timpul primei curse

Prima cursă realizată cu acest vehicul a fost o adevărată aventură pentru Paul Daimler. Tânărul a parcurs distanța de 5 kilometri dintre localitățile Cannstatt și Untertürkheim cu o viteză cuprinsă între 5 și 12 kilometri pe oră.

În timpul deplasării, șezutul motocicletei a luat foc din cauza tubului de aprindere, care fusese montat chiar sub șa.

Daimler Reitwagen - replica 02
Foto: Auto Zer

După ce au încercat câteva îmbunătățiri, Daimler și Maybach au abandonat proiectul în 1886, preferând să se concentreze pe vehicule cu patru roți.

Daimler Reitwagen a rămas singura motocicletă construită vreodată de Gottlieb Daimler. Modelul original al Daimler Reitwagen a fost distrus într-un incendiu în 1903, dar au fost construite câteva replici.

Acestea se pot fi văzute în mai multe muzee din jurul lumii, precum Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart, Germania, sau Muzeul Germaniei, din Munchen.

Ca să știi mai mult

Cartea dedicată de Rodney Castleden „inventatorilor din trecut, prezent și viitor” este un omagiu adus imaginației creatoare a omului și un îndemn la cunoașterea și aplicarea în beneficiul societății a tuturor marilor descoperiri ale minții omenești. Autorul prezintă în ordine cronologică o selecție fascinantă de peste 250 de invenții (și de topuri ale lor), menționând numele autorilor – când se cunosc – , conjunctura economico-socială a momentului, problemele pe care inventatorii încercau să le rezolve, importanța pentru contemporaneitate și felul în care fiecare dintre ele a avut darul de a schimba lumea.

Comandă cartea „Invenții care au schimbat lumea. De la electromagnet la GPS” pe Elefant sau pe Libris.


Distribuie:

Citește în continuare

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi în fiecare dimineață pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări.
Fii fără grijă, nu facem spam.
>