Mary Ward: Povestea primului om care a murit într-un accident auto

În fiecare an, aproximativ 1.3 milioane de oameni din întreaga lume își pierd viața în accidente rutiere, situate pe locul al nouălea în topul celor mai frecvente cauze de deces.

De obicei, majoritatea accidentelor rutiere mortale sunt cauzate de viteza excesivă sau consumul de alcool. Dar, când a murit într-un astfel de accident, cu 151 de ani în urmă, irlandeza Mary Ward nici nu conducea cu viteză și nici nu băuse alcool.

Mary Ward
Mary Ward era un om de știință promițător. Foto: Wikimedia

De altfel, Mary Ward nici măcar nu se afla la volan, ci stătea pe locul din dreapta al unui automobil experimental nou-nouț. În vârstă de 42 de ani, Mary Ward era un astronom și un entomolog promițător.

Manualul ei, „Sketches with the Microscope” („Schițe realizate cu microscopul”) – pe care l-a publicat singură în 1857 deoarece nu a găsit o editură dispusă să accepte o lucrare științifică scrisă de o femeie – fusese preluat de un editor londonez și se vindea foarte bine.

Oameni de știință renumiți au lăudat desenele detaliate și de calitate aproape fotografică ale stelelor și planetelor, realizate folosind „Leviathan”, telescopul reflector uriaș construit de vărul ei, ducele de Rosse.

Masina
Foto: Twitter

Mary Ward era una dintre cele trei femei (împreună cu Mary Somerville și Regina Victoria) ale căror nume se aflau pe lista de corespondență a Societății Regale de Astronomie.

Dar, în loc să fie recunoscută pentru realizările sale în domeniul științei, Mary Ward este ținută minte astăzi drept prima persoană din lume care a murit într-un accident auto.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

Cum s-a petrecut accidentul

Pe 31 august 1869, Mary și soțul ei, căpitanul Henry Ward, călătoreau cu mașina împreună cu cei doi băieți ai lor, Charles și Richard, și tutorele acestora, Richard Biggs.

Nu este clar cine se afla la volanul vehiculului, o mașină cu aburi experimentală pe care verii lui Mary o construiseră în atelierul familiei.

Automobil
La acea vreme, automobilele erau o priveliște neobișnuită pe străzile britanice. Foto: Auto Evolution

Vehiculul circula pe drum cu viteza aproximativă de 6 kilometri pe oră. Când șoferul a încercat să ia o curbă strâmtă, mașina s-a zdruncinat. Mary, care stătea pe banchetă în partea din față, s-a dezechilibrat și a căzut.

Potrivit Irish Examiner, doctorul Woods, care locuia în apropiere, a ajuns repede la locul accidentului:

„Am văzut-o pe defunctă la aproape două minute după producerea accidentului. Abia respira. Avea gâtul rupt și mandibula fracturată, îi curgea mult sânge din urechi. A murit la aproximativ un minut după ce am ajuns la ea.”

Legea circulației din 1865, în vigoare la acel moment în Marea Britanie, prevedea ca vehiculele să circule în localitate cu viteza maximă de două mile (3.2 kilometri) pe oră și să fie precedate, la distanța de cel puțin 60 de metri, de un bărbat purtând un steag roșu.

Nu există dovezi că aceste reguli au fost respectate.

Pe 1 septembrie 1869 a avut loc o anchetă la Castelul Birr. După ce au ascultat mărturiile doctorului Woods și ale altor martori, membrii juriului au dat verdictul: moarte accidentală.

Mențiunea de pe certificatul de deces al lui Mary Ward a fost „cădere accidentală dintr-o mașină cu motor cu aburi. Moarte subită.”

Ulterior, vehiculul a fost dezmembrat, așa cum se proceda la acea vreme cu mașinile implicate în accidente. Potrivit unei anecdote, rămășițele mașinii au fost îngropate în curtea Castelului Birr.

Câți oameni mor în accidente auto?

Statistica privind accidentele rutiere din România. Sursa: Poliția Română

Cei 1.3 milioane de oameni care mor anual în accidente rutiere arată o statistică impresionantă, cu un deces înregistrat la fiecare 25 de secunde, 77% dintre victime fiind se sex masculin.

Totuși, există diferențe mari între regiuni. Riscul de a muri într-un accident auto este cel mai mare în Africa (26.6 decese la 100.000 de locuitori) și cel mai scăzut în Europa (9.3 decese la 100.000 de locuitori).

Anual, în România mor aproape 2.000 de persoane în accidente rutiere, potrivit cifrelor publicate de Poliția Română.


În continuare, citește „Plecăm la bunica!” Bertha Benz și prima călătorie cu trăsura fără cai. Apoi, îți recomandăm Primul semafor din România. Istoria luminilor ce dirijează traficul.


Distribuie:

Citește în continuare

Lasă un comentariu