fbpx

Marele Recif Portavion: Cel mai mare recif artificial din lume

Cu toții știm de Marea Barieră de Corali din Australia. Însă există un paradis al scufundătorilor despre care nu am auzit prea multe: Marele Recif Portavion.

Situat la 38 de kilometri în largul mării, pe fundul Golfului Mexic, se află USS Oriskany, un fost portavion al Marinei SUA, lung de 270 de metri.

Un avion F-8 Crusader interceptează o aeronavă Tu-95. Oriskany, de pe care fusese lansat avionul F-8, poate fi văzut în fundal. Foto: Wikimedia

Conform Wikipedia, Marele Recif Portavion a fost creat pe 17 mai 2006, când Marina SUA a remorcat nava în largul mării și a umplut-o cu 250 de kilograme de explozibil pe care l-a detonat într-o serie de explozii controlate. În 37 de minute, USS Oriskany a fost astupat pentru totdeauna de valurile pe care cândva le străbătea (la finalul articolului am inclus filmarea exploziilor).

Potrivit Diving Alamanc, acesta a fost sfârșitul portavionului, dar și începutul celei de-a doua vieți ale sale. Vasul de 44.000 de tone a devenit cel mai mare recif creat de om.

O istorie bogată și plină de culoare

Scufundătorii care frecventează zona îl numesc „Marele Recif Portavion”. Comisionat în 1950, la câțiva ani după sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial, USS Oriskany a fost o navă revoluționară la vremea sa.

Conceput inițial ca un portavion „cu carenă lungă”, USS Oriskany era renumit pentru mărimea sa, pentru numărul de avioane transportate și pentru abilitatea de a se deplasa mult mai rapid decât celelalte nave.

Oriskany iese din port pentru ultima dată, fiind remorcat spre Golful Mexicului, unde va deveni recif artificial. Foto: Wikimedia

Era un vas atât de bine dotat, încât echipajul l-a poreclit „Puternicul O.” USS Oriskany a găzduit un spectacol de balet pe punte atunci când se afla în port, în Manhattan, în 1952. De asemenea, a apărut în mai multe filme la acea vreme.

Fiind trimis în misiuni cu precădere în Pacific, vasul a participat din plin la lupte în timpul Războiului din Coreea și în Războiul din Vietnam. A fost decorat cu două stele după primul război și cu cinci după cel de-al doilea.

În 1966, USS Oriskany a trecut prin unul dintre cele mai mari incendii navale din lume, când o încărcătură de magneziu de la bord s-a aprins și a ucis patru marinari. Însă nava a fost reparată și s-a întors la datorie.

După multe misiuni, portavionul a fost scos din uz în 1976 și vândut ca fier vechi, în 1995. Însă Marina a intrat din nou în posesia navei în 1997, din cauză că nicio firmă nu s-a arătat interesată să o dezmembreze.

Oriskany este aruncat în aer. Foto: Wikimedia

Astfel că, în 2004, s-a decis ca nava să fie scufundată și transformată într-un recif artificial. Cândva, nava spinteca valurile cu avânt. Acum, e încremenită sub ape, iar valurile se sparg deasupra ei.

Când curenții subacvatici lovesc superstructura portavionului scufundat, formează valuri staționare și lipesc de navă bucăți mici de plancton, care altminteri ar fi luate de curenți.

Un plus pentru natură

Marele Recif Portavion are propriul său ecosistem, în care peștii mici vânează planctonul, peștii mai mari, cum ar fi bibanii roșii de mare, vânează peștii mai mici, iar rechinii ciocan și tigru vânează peștii mai mari.

În interiorul vasului trăiesc crustace. La numai o săptămână după ce a fost scufundată, scafandrii au relatat că epava fusese deja colonizată de crabi nou-născuți.

Oriskany este scufundat. Foto: Wikimedia

Turnul vasului este acoperit de arici de mare și scoici, în timp ce baracudele patrulează în dreptul ferestrelor goale, iar pisicile de mare intră și ies din găurile de pe punte. Reciful artificial a dat un mare imbold și economiei locale.

Cei care pescuiesc găsesc aici o rezervă permanentă. Regiunea atrage mulți scufundători, oferindu-le un scenariu ideal de explorare: un vas scufundat.

Un ecosistem unic

Din când în când, militarii care au lucrat pe acest vas fac scufundări pentru a-l vizita. Până și cenușa unor foști veterani ai vasului a fost vărsată aici, pentru a se odihni alături de vas în eternitate.

USS Oriskany este cel mai mare vas care a fost transformat într-un recif artificial, deși nu este singurul de felul său. Multe nave, civile sau militare, au fost scufundate pentru a crea recife artificiale, inclusiv alte vase care au aparținut Marinei, cum ar fi detectorul de mine USS Scrimmage, pe coasta din Hawaii.

Peștii (și scafandrii) explorează epava devenită recif. Foto: Wikimedia

Adăpostind arici de mare, rechini, crabi și pisici de mare, aceste recife artificiale dau naturii o mână de ajutor. Ecosistemele se dezvoltă în jurul lor și navele devin încet parte din împrejurimi.

Camerele vasului sunt la mare căutare printre scufundători. Foto: Wikimedia

În plus, dau un impuls economiei orașelor din apropiere și atrag scufundătorii. O armă formidabilă ca USS Oriskany, numită acum „Marele Recif Portavion”, a devenit un catalizator și un punct de sprijin pentru natură în a doua sa viață.


În continuare, descoperă punctul Nemo, cimitirul navelor spațiale, apoi vezi cum arată Laguna Truk, cel mai sinistru cimitir subacvatic din lume.

Distribuie articolul:

Citește în continuare

Abonează-te la Incredibilia.ro

Fii fără grijă, nu facem spam.

Abonează-te la newsletter sau urmărește-ne pe Facebook, Instagram sau YouTube și vei primi zilnic cele mai interesante articole, filme și recomandări!

  • Așa se cheamă acum? Când vrem să scăpăm de o navă, o scufundăm și ne lăudăm că am transformat-o în ”recif”? Frate, nava aia e poluată, aia trebuia distrusă cu totul, nu bombardată și scufundată. Trebuia dată la topit și făcut altceva cu metalul rezultat.
    Vai, ”am transformat-o în recif”! Ce idioți!

  • >