Locomotivele cu un cal putere, propulsate de un animal ce alerga pe bandă

Înainte ca trenurile cu aburi să devină o prezență obișnuită, locomotivele erau acționate exclusiv prin forța mușchilor, fiind de obicei propulsate de cai. Aceste animale de povară trăgeau vagoanele pline de cărbune și minereu de la mine la docuri, pe șine fixe, realizate din lemn sau din fier.

La un moment dat, aceste așa-numite trenuri deveniseră principalul mijloc de transport al cărbunelui extras din marile exploatări miniere din întreaga Europă.

locomotiva propulsata de cal
Olandezul Zburător, locomotivă propulsată de un cal, inventată în 1827. Foto: Wikimedia

În 1827, la scurt timp după ce a fost înființată, Compania de Canale și Căi Ferate din Carolina de Sud, SUA, a organizat un concurs de locomotive acționate de cai, oferind un premiu de 500 de dolari pentru cea mai bună mașină care urma să fie prezentată.

Locomotiva Olandezul Zburător

Concursul a fost câștigat de cel mai ciudat proiect. Construită de inginerul american Christian Edward Detmold, locomotiva numită Olandezul Zburător era formată dintr-un singur vagon în centrul căruia se afla calul, pe o bandă de alergare.

Animalul era flancat de două bănci, orientate spre exterior. Atunci când calul mergea pe banda de alergare, puterea generată era transferată printr-o serie de angrenaje către axele vagonului, care făceau dispozitivul să înainteze.

Olandezul Zburător a funcționat în 1830 pe o secțiune de 10 kilometri de cale ferată. Acesta transporta 12 pasageri cu viteza respectabilă de aproape 20 de kilometri pe oră.

În ciuda succesului Olandezului Zburător, inginerul șef Horatio Allen i-a convins pe managerii companiei feroviare să treacă la locomotive cu aburi, deoarece credea că puterea care putea fi obținută de la cai era limitată.

La acea vreme, tehnologia locomotivelor cu aburi făcea progrese semnificative, iar directorii companiei de căi ferate au hotărât să folosească exclusiv acest tip de locomotivă.

locomotiva propulsata de cal
Olandezul Zburător. Foto: Wikimedia

„Perfecționarea acestei tehnologii în utilizarea ei la căile ferate se desfășoară rapid și va atinge cu siguranță un grad de excelență care va face ca aplicarea forței animale să fie un abuz grosolan la adresa geniului și a științei”, afirmau administratorii companiei de căi ferate.

Înainte de a face tranziția finală la locomotivele cu aburi, compania a experimentat o altă sursă de energie – vântul. La 19 martie 1830, primul vagon propulsat de vânt a transportat aproximativ 15 pasageri, atingând viteze de până la 25 de kilometri pe oră. Vântul a fost atât de puternic, încât catargul a fost aruncat peste bord.

În cele din urmă, a fost achiziționată o locomotivă cu aburi numită Cel mai bun prieten din Charleston. Capabilă să transporte 40-50 de pasageri la viteze de 50-55 de kilometri pe oră, a fost considerată unul dintre cele mai rapide mijloace de transport din acea vreme.

Cariera locomotivei s-a încheiat la doar cinci luni după ce a fost dată în folosință, când cazanul acesteia a explodat, evenimentul fiind primul caz de acest gen din SUA.

La acea vreme s-a constatat că mecanicul se săturase să tot audă șuieratul supapei de eliberare a presiunii aburului și blocase supapa de siguranță cu o bucată de lemn, ca să oprească sunetul. Drept urmare, cazanul a explodat, aruncând fragmente de metal pe o suprafață mare și ucigându-l pe operator.

După accident, compania a achiziționat o ală locomotivă cu aburi și a încetat să mai utilizeze caii. Dar acesta nu a fost sfârșitul locomotivei cu cai.

Locomotiva Cicloped

locomotiva propulsata de cal
Ciclopedul. Foto: Wikimedia

O locomotivă similară, numită Cicloped, a participat la competiția de la Rainhill, Anglia, din octombrie 1829, concurând cu locomotive cu aburi. Din păcate, calul a căzut prin platforma de lemn și a fost descalificat.

Locomotiva Impulsoria

La Marea Expoziție de la Crystal Palace, din Londra anului 1851, inginerul italian Clemente Masserano a expus o locomotivă cu cai numită Impulsoria. Locomotiva era acționată de patru cai poziționați în perechi pe o bandă de alergare înclinată.

locomotiva propulsata de cal
Impulsoria a fost una dintre cele mai complexe locomotive propulsate de cai. Foto: Wikimedia

Roțile de propulsie erau mari, cu diametrul de aproximativ 2.5 metri, în timp ce roțile din față erau mai mici. Operatorul era poziționat pe unul dintre caii din perechea din spate, în timp ce un al doilea om era transportat pe o platformă din spate și acționa frânele.

Cutia de viteze permitea cailor să meargă întotdeauna la cea mai bună viteză, în timp ce vehiculul putea avea o gamă de viteze și cupluri.

Datorită angrenajelor, viteza maximă nu era limitată la viteza maximă a cailor. De asemenea, cutia de viteze le permitea cailor să propulseze vehiculul și în sens invers și, totodată, era posibilă dezactivarea tracțiunii, astfel încât vehiculul să se oprească în timp ce caii continuau să urce pe banda de alergare.

În timpul testelor, vehiculul s-a deplasat cu opt kilometri pe oră, dar se credea că versiunea finală putea atinge 15-20 kilometri pe oră și putea depăși o locomotivă cu aburi.

Impulsoria nu a fost folosită niciodată, dar un profesor italian de filosofie, Andrea Crestadoro, s-a arătat interesat de invenție. Acesta a îmbunătățit design-ul dispozitivului neobișnuit și chiar a obținut brevetele aferente.

La scurt timp, însă, Crestadoro și-a pierdut interesul și a devenit bibliotecar în Manchester.

Ca să știi mai mult, citește „Enciclopedia invențiilor”

Cartea conține o cronologie detaliată, îmbogățită cu ilustrații uimitoare, care spune povestea invențiilor și a descoperirilor făcute de-a lungul istoriei, de la cele mai primitive unelte de piatră până la cele mai recente sonde spațiale. Enciclopedia oferă amănunte despre cele mai importante evenimente științifice, cum ar fi Revoluția Industrială sau prima aselenizare, dar și despre extraordinara viaţă a oamenilor de știință ale căror idei au construit lumea așa cum o știm astăzi.

„Enciclopedia invențiilor” se găsește cu reducere pe Cărturești sau pe Libris.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Alte articole interesante

Lasă un comentariu