Mașina electrică „Niciodată mulțumită”, prima care a depășit viteza de 100 km/h

Imaginează-ți un cilindru metalic ca o torpilă, lung de aproape patru metri, pe patru roți, cu șoferul fixat deasupra, ca un călăreț, fără centură de siguranță, fără habitaclu, deplasându-se pe drum cu viteza de 100 de kilometri pe oră.

Aceasta a fost mașina electrică La Jamais Contente, adică „Niciodată mulțumită”, primul vehicul terestru din lume care a depășit viteza de 100 de kilometri pe oră. Recordul a fost stabilit de temerarul șofer belgian Camille Jenatzy la 29 aprilie 1899, potrivit La Belle Batterie.

Camille Jenatzy pe La Jamais Contente. Foto: Wikimedia

Cu mai bine de un secol în urmă, industria automobilelor era dominată de vehiculele electrice. Pe atunci existau mult mai mulți producători de vehicule electrice decât în ​​prezent.

Experimente cu mașini electrice s-au făcut și în prima jumătate a secolului XIX, cu celule care nu se reîncărcau, dar abia în 1859, când bateriile reîncărcabile au permis stocarea energiei electrice la bordul unui vehicul, mașinile electrice au devenit un mijloc practic de transport.

Primul vehicul electric de transport de persoane a fost testat pe o stradă din Paris în aprilie 1881, de către inventatorul francez Gustave Trouvé. La sfârșitul acelui deceniu, mașinile electrice ajunseseră să stabilească recorduri de viteză pe uscat.

Abonează-te la canalul Incredibilia:

La Jamais Contente a fost proiectată de Camille Jenatzy. Fiul unui bogat producător belgian de articole din cauciuc, Jenatzy a fost unul dintre primii pasionați de automobile, a cărui fabrică avea să producă multe „trăsuri” (automobile rudimentare) și camioane electrice.

Acesta a intrat într-o competiție acerbă cu producătorul de „trăsuri” Jeantaud, în întreceri menite să atragă atenția publicului, pentru a vedea care sunt cele mai rapide vehicule. Cei doi rivali s-au înscris într-o serie de curse pentru atingerea celei mai mari viteze, ridicând progresiv baremul de la 63 km/h la 93 km/h.

Lovitura de grație a fost dată pe un vehicul special construit, în formă de torpilă și fabricat din partinium, un aliaj de aluminiu, tungsten și magneziu. Avea două motoare Postel-Vinay de 25 kW cu acționare directă, funcționând la 200 V și generând aproximativ 68 de cai putere.

Jenatzy a trecut de 100 km/h, atingând viteza maximă de 105.8 km/h și doborând recordul pe care contele Gaston de Chasseloup-Laubat îl stabilise cu doar două luni înainte (92.7 km/h).

La Jamais Contente împodobită după ce a stabilit recordul mondial de viteză. Foto: Wikimedia

Când i s-a cerut să descrie senzația pe care a experimentat-o călătorind mai repede decât oricine cu un vehicul rutier, Jenatzy a spus:

„Mașina în care te deplasezi pare să se ridice de pe pământ și să se avânte înainte ca un proiectil care ricoșează de-a lungul solului. În ceea ce privește șoferul, mușchii corpului și gâtului său devin rigizi în rezistența la presiunea aerului; privirea lui este fixată ​​la aproximativ două sute de metri înainte; simțurile lui sunt în alertă. ”

Recordul lui Jenatzy a fost doborât abia după trei ani. O replică a mașinii electrice La Jamais Contente se află astăzi la muzeul automobilelor din Compiègne, Franța.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Alte articole interesante

Lasă un comentariu