Julius Maggi, geniul nebun care a inventat celebrele cuburi pentru supă

Până la sfârșitul secolului XIX, supele concentrate erau o prezență rară pe mesele oamenilor, fiind destinate în principal uzului militar. Însă Julius Maggi, un antreprenor elvețian, a reușit să le popularizeze în întreaga lume, din Columbia până în India, transformându-le într-o afacere de milioane.

Julius Maggi era fascinat de ocultism și de clarviziune

Julius Maggi s-a născut în 1846, în Elveția, într-o familie de emigranți italieni. Foto: BBC

Spre sfârșitul secolului XIX, spiritismul și experimentele privind telepatia deveniseră foarte populare în Europa, iar Julius Maggi nu era străin de această tendință de a descoperi „misterele lumii de dincolo”.

Era, de asemenea, vremea marilor invenții precum automobilul, cinematografia, telefonul sau avionul, iar în mijlocul acelui „creuzet” de idei, antreprenorul elvețian (urmaș al unor italieni) a decis să extindă afacerea familiei sale, care deținea o moară de grâu în orașul Kemptthal, din apropiere de Zurich.

Impulsionat de ideea creării de noi produse, Maggi a început să experimenteze cu formule alimentare care să reflecte marile schimbări sociale și economice pe care a doua revoluție industrială tocmai le genera în Europa.

Cuburi de concentrat pentru supă. Foto: Wikimedia

Pe măsură ce tot mai multe femei începeau să lucreze în fabrici, antreprenorul și-a dat seama că obiceiurile alimentare și de consum ale clasei muncitoare se schimbau în același ritm.

Maggi a creat la început mai multe tipuri de făină din mazăre și fasole. Mai târziu, în 1885, a lansat primele supe instant, iar în 1886 a lansat primul concentrat de condimente Maggi în formă lichidă, ca bază pentru prepararea de supe și sosuri.

În căutarea de noi formule, Maggi a creat rețete de supe tradiționale cu gust de curry, precum și un condiment cu aromă de trufe. La începutul secolului XX, Maggi comercializa deja concentratul de supă sub formă de cub.

O veche reclamă destinată consumatorilor din Franța. Foto: Pinterest

Așa cum se întâmplă adesea cu multe produse, crearea supei concentrate este o problemă controversată. Unii istorici îi atribuie invenția francezului Nicholas Appert, în secolul XVIII (ca hrană pentru soldații lui Napoleon), iar alții, chimistului german Justus von Liebig.

Dar celebrele cuburi Maggi în culorile lor galben și roșu – care sunt vândute în magazine chiar și în zilele noastre – provin de la omul care visa să poată vedea în viitor și să comunice cu spiritele.

În prezent, imperiul Maggi este un brand care, prin produsele sale – supe concentrate, condimente și sosuri – a reușit să intre în bucătăriile consumatorilor din toată lumea.

Cumpărată de Nestlé în 1947, marca Maggi comercializează peste 7.000 de tipuri de produse (luând în considerare toate sortimentele și mărimile) în 98 de țări și continuă să folosească o strategie de marketing în care cheia pentru a ajunge la cât mai mulți consumatori este prețul convenabil.

Un brand global

Treptat, marca a ajuns în toată lumea. Datorită unor factori precum extinderea coloniilor puterilor europene, migrația și acordurile de liber schimb, produsele Maggi au devenit rapid populare, în special în Africa și Asia.

În anii ’30, produsele Maggi traversau deja granițele Chinei. În anii ’70, primele căni de plastic cu supă instant cu tăiței ajungeau în Malaezia și, imedia după aceea, în India, unde au contribuit la dezvoltarea unui imperiu financiar de proporții.

Au urmat piețele din Africa de Sud, Ucraina și Noua Zeelandă… și tot așa, până când imperiul Maggi a ajuns în fiecare colț de lume.

Maggi Africa
Foto: Twitter

Deși este același brand, produsele sunt concepute pentru a se adapta gusturilor locale de pe diversele piețe și aceasta este cheia înțelegerii succesului comercial fulminant.

 „Creăm rețete care să satisfacă gusturile locale. Ori de câte ori este posibil, selectăm ingrediente și condimente care generează o aromă locală autentică”, a declarat pentru BBC Nelson Pena, președintele unei divizii a Nestlé din Statele Unite.

Asta ar explica de ce cubul Maggi din India nu este precum cel din Argentina, de exemplu.

Protestele împotriva Maggi

Publicitate pentru Maggi în Senegal. Foto: Wikimedia

 

Însă extinderea gigantului a fost însoțită de probleme grave. În 2015, după ce testele efectuate de autoritățile din India au demonstrat prezența unor cantități însemnate de plumb în produsele Maggi, consumatorii au ieșit în stradă să protesteze, arzând grămezi de plicuri cu supă instant.

Criza a durat câteva luni și a dus la interzicerea vânzării de produse Maggi în toată țara. Nestlé a retras de pe piață mii de tone de marfă, deși a insistat că analizele realizate de autorități fuseseră greșite.

Spre sfârșitul aceluiași an, Curtea Supremă a Indiei a pus capăt interdicției, după ce produsele companiei Nestlé au trecut noile teste de calitate.

Totuși, incidentul a avut repercusiuni în Africa, unde un lanț comercial și-a retras temporar supele instant din toate magazinele din Kenya, Uganda, Tanzania, Rwanda și Sudanul de Sud, pe fondul preocupărilor legate de siguranța produselor.

În pofida acestor crize, Maggi a continuat să crească. Astăzi, piețele sale principale sunt Germania, India, Orientul Mijlociu, vestul Africii și Brazilia, cel mai mare consumator din America Latină.

Ca să știi mai mult, citește „Enciclopedia invențiilor”

Cartea conține o cronologie detaliată, îmbogățită cu ilustrații uimitoare, care spune povestea invențiilor și a descoperirilor făcute de-a lungul istoriei, de la cele mai primitive unelte de piatră până la cele mai recente sonde spațiale. Enciclopedia oferă amănunte despre cele mai importante evenimente științifice, cum ar fi Revoluția Industrială sau prima aselenizare, dar și despre extraordinara viaţă a oamenilor de știință ale căror idei au construit lumea așa cum o știm astăzi.

„Enciclopedia invențiilor” se găsește cu reducere pe Cărturești sau pe Libris.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Alte articole interesante

Lasă un comentariu