Un japonez a ajuns vedetă națională după ce și-a luat o vacanță de 24 de ore

Mitoshi Matsumoto, proprietarul unui magazin de cartier din Osaka, Japonia, a stârnit controverse după ce a decis să-și închidă afacerea timp de o zi, de Anul Nou. Într-o țară în care munca este o obsesie, iar astfel de magazine sunt deschise non-stop, gestul său a fost considerat o sfidare.

Magazinele de cartier sunt încă populare în Europa, dar această popularitate nu se compară cu popularitatea așa-numitelor magazine konbini, care pot fi întâlnite pe fiecare stradă, în fiecare colț în orașele din Japonia.

Mitoshi Matsumoto a încălcat cutuma micilor magazine deschise permanent. Foto: Noriko Hayashi / The New York Times

Aceste magazine sunt o oază de speranță pentru localnici, ușurându-le mult viața prin gama de servicii puse la dispoziție – bancomat, WiFi, imprimantă, servicii de livrare a mâncării etc., precum și produse de aprozar – toate într-un singur loc, zi și noapte.

De fapt, sunt atât de convenabile tocmai pentru că sunt deschise 24 de ore din 24, în fiecare zi, 365 de zile pe an. Asta înseamnă că oricine poate cumpăra niște legume, își plăti facturile sau poate lua o gustare atunci când are nevoie.

Așa că, atunci când un astfel de magazin a decis să-și închidă ușile pentru o zi, de Anul Nou, a ajuns la știri în toată țara. Mitoshi Matsumoto, unul dintre miile de proprietari de magazine din Japonia, a devenit o celebritate în întreaga țară, după cum relatează The New York Times.

El și soția lui cumpăraseră magazinul 7-Eleven din Higashi, Osaka în 2012, și totul a mers bine până când doamna Matsumoto a murit, în 2018, Mitoshi fiind nevoit să se descurce singur cu afacerea.

Foto: soranews24.com

Mitoshi lucra 14 ore pe zi și, fiindcă nu găsea pe nimeni care să dorească să lucreze aici, a trebuit să-l roage pe fiul său să renunțe la școală și să-l ajute cu magazinul.

Până în februarie 2019, Mitoshi era atât de sătul de orele de muncă draconice, încât a anunțat că magazinul avea să se închidă între orele 1 și 6 dimineața.

Însă, cum cultul pentru magazinele konbini pornește de la faptul că acestea sunt deschise non-stop, anunțul lui Mitoshi nu a fost primit prea bine de 7-Eleven, compania-mamă.

Managerii l-au avertizat că risca să i se revoce licența de franciză și să primească o amendă uriașă (echivalentul a 150.000 de euro), însă Mitoshi nu a dat înapoi și a început să-și închidă magazinul timp de câteva ore în fiecare noapte.

Tot ce a mai rămas este la reducere. Foto: soranews24.com

7-Eleven încă nu luase măsuri, când Mitoshi a mers și mai departe: a anunțat că urma să închidă pentru o zi întreagă, pentru ca el și cei doi angajați cu normă întreagă să aibă o zi liberă de Anul Nou.

A fost picătura care a umplut paharul. 7-Eleven a reziliat contractul, motivul oficial invocat de companie fiind că Mitoshi se plânsese în legătură cu brandul pe platformele sociale și că clienții se plânseseră în mod repetat de serviciile lui Mitoshi.

Totuși, proprietarului magazinului și susținătorii săi spun că lanțul 7-Eleven dorește să dea un exemplu prin sancțiunile impuse. Încă de când a început confruntarea dintre Mitoshi și compania 7-Eleven, magazinul a fost scos din rețea, bancomatul nu mai funcționează, sistemele computerizate au fost deconectate, iar furnizorii nu mai aduc marfă.

Rafturile sunt aproape goale și ce a mai rămas de vândut se vinde cu reduceri considerabile. Este, de fapt, un magazin rebel, fără legături cu compania-mamă. Cel puțin până când se termină procesul din justiție în care sunt implicate cele două părți.

Rafturile magazinului rebel sunt goale. Foto: soranews24.com

„Eu tot consider că este un magazin 7-Eleven. Prin urmare, vindem ce avem pe stoc, până când disputa legală va fi soluționată. Apoi, dacă Curtea decide că am greșit, voi preda magazinul și voi pleca. Dacă am dreptate, nu știu ce o să fac”, a declarat Mitoshi pentru SoraNews24.

Cazul magazinului rebel a dat naștere unor controverse aprinse în Japonia. Unii au luat partea proprietarului, alții susțin lanțul de magazine, spunând că magazinele konbini sunt deschise non-stop prin tradiție și că Mitoshi știa de la început în ce se bagă.

Alții spun că orele prea multe de muncă sunt deja o mare problemă în Japonia și că cultul magazinelor konbini deschise non-stop nu face decât să înrăutățească situația.

Ca să știi mai mult, citește „Cum sa trăiești în stil japonez”

„Cum să trăiești în stil japonez” ne aduce mai aproape o lume care a fascinat și continuă să fascineze prin farmecul ei – Japonia, Ţara Soarelui Răsare. Yutaka Yazawa îmbină cu măiestrie însemnările personale cu informațiile bine documentate, reușind să ne cucerească încă de la primele pagini. Trecem astfel cu ușurință de la prezentarea geografică la cea istorică, de la filozofie și cultură la arta culinară japoneză. Descoperim cum se poate trăi în armonie cu ceilalți într-o metropolă precum Tokyo, dar aflăm mai multe și despre respectul pentru natură, despre ikigai, shinrin-yoku, viaţa de familie, vacanțe și sărbători. Toate acestea sunt un bun prilej de a observa tradițiile japoneze, felul în care au înflorit secole de-a rândul alături de practicile moderne sau cum s-au schimbat odată cu pătrunderea culturii occidentale.

„Cum sa trăiești în stil japonez” se găsește cu reducere pe Cartepedia, Cărturești sau Libris.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Alte articole interesante

3 comentarii la „Un japonez a ajuns vedetă națională după ce și-a luat o vacanță de 24 de ore”

  1. E nevoie de odihna. Noroc cu manastirile Zen din Japonia. Mare noroc au. Eu aici inca nu am unde sa ma retrag si sa imbrac kesa. O manastire Zen ar ajuta Romania nespus, meritul ar fii urias.

    Răspunde

Lasă un comentariu