Inemuri, arta japonezilor de a dormi la serviciu

În majoritatea țărilor, a adormi la serviciu este un lucru rușinos, din cauza căruia poți fi chiar concediat. Dar, în Japonia, somnul la locul de muncă (Inemuri) este ceva obișnuit și acceptabil din punct de vedere social.

De fapt, această „activitate” este adesea privită ca un semn de seriozitate și implicare: persoana respectivă este atât de dedicată, încât a muncit până la epuizare.

Japonezii dorm oriunde

Japonezi 01
Foto: Epoch Times

Iar afirmația de mai sus nu este departe de adevăr. Japonezii se numără printre națiunile care dorm cel mai puțin. Potrivit unui studiu, japonezii dorm, în medie, doar 6 ore și 35 de minute pe noapte.

De aceea, cei mai mulți dintre ei adorm în mijloacele de transport sau la serviciu, în parcuri, cafenele, librării, mall-uri, practic în aproape orice loc public. Dormitul în public e atât de răspândit, încât japonezii i-au găsit și un nume: inemuri, ceea ce înseamnă „prezent în timp ce dorm”.

Inemuri în metrou

Japonezi 02
Foto: Asien Spiegel

Nimeni nu cunoaște mai multe despre inemuri decât Dr. Brigitte Steger, de la Universitatea Cambridge, care studiază cultura japoneză.

„Prima oară când am luat contact cu aceste obiceiuri ciudate de somn a fost în timpul primei mele șederi în Japonia, la sfârșitul anilor ’80. La acea vreme, Japonia se afla într-o perioadă de dezvoltare economică fără precedent.

Viața de zi cu zi era, de asemenea, foarte dinamică, iar oamenii aveau foarte puțin timp la dispoziție pentru somn”, a scris Steger într-un articol pentru BBC.

Inemuri pe bancă, în parc

Japonezi 05
Foto: MIKI Yoshihito via Flickr

În această perioadă de dezvoltare economică japonezii și-au câștigat reputația de oameni harnici, care nu au timp să se odihnească. Oamenii lucrau până târziu în noapte, iar apoi trăgeau un pui de somn în timpul lungii navete către casă.

Studenții pierdeau nopțile învățând, iar apoi ațipeau la cursuri. Pare ciudat, însă toleranța față de dormitul în timpul ședințelor, cursurilor sau întâlnirilor este foarte răspândită în cultura japoneză.

Eticheta complicată a dormitului la serviciu

Japonezi 06
Foto: Pinterest

Dar inemuri are și reguli, pe care toți le respectă.

„Depinde cine ești. Dacă ești nou-venit în companie și trebuie să-ți dovedești implicarea, nu poți dormi. Dar dacă ai 40 sau 50 de ani și în ședință se discută subiecte fără legătură cu munca ta, poți dormi liniștit.

Cu cât te afli mai sus pe scara socială, cu atât mai mult poți dormi”, spune Steger.

O imagine familiară chiar și în România: Inemuri în parlament

Japonezi 07
Foto: Pinterest

Un alt indiciu care ne ajută să descifrăm complicatele reguli de etichetă ale inemuri este chiar traducerea termenului – a fi prezent în timp ce dormi.

„Chiar dacă este «departe» din punct de vedere mental, cel care doarme trebuie să fie capabil să revină repede în joc, dacă este nevoie. De aceea, poziția corpului nu trebuie să se schimbe în timp ce dormi.

Nu poți dormi cu capul pe masă. Când dormi în timpul ședinței, trebuie să stai în așa fel încât să pară că asculți ce se vorbește și doar să-ți apleci puțin capul”, precizează Steger.

Japonezi 08
Foto: El Imparcial

Surprinzător, dar practica japoneză a somnului la birou s-a răspândit și la companii din alte țări. Google, Apple, Nike, BASF, Opel și Procter & Gamble au pus la dispoziția angajaților camere speciale pentru dormit, pentru cei care vor să tragă un pui de somn în timpul orelor de program.


În continuare, citește despre cele 11 fenomene misterioase care se petrec în timp ce dormim, apoi descoperă 7 sfaturi pe care să le urmezi pentru a avea un somn liniștit.

Ca să știi mai mult, citește cartea „Despre somn. De ce este vital să dormim și să visăm”

În această carte, Matthew Walker răspunde la cele mai importante întrebări despre somn: ce efecte au cofeina și alcoolul asupra somnului? Ce se întâmplă cu adevărat în timpul somnului REM? De ce felul cum dormim se schimbă de-a lungul vieții? Cum ne afectează medicamentele somnul și ce daune pot face pe termen lung? Analizând descoperiri științifice de ultimă oră și sintetizând decenii de cercetare și practică clinică, Walker arată cum putem valorifica somnul pentru îmbunătățirea capacității de învățare și a dispoziției generale; reglarea hormonilor; prevenirea cancerului, bolii Alzheimer și diabetului; încetinirea efectelor îmbătrânirii; îmbunătățirea educației copiilor.
„Majoritatea nu avem habar ce facem cu o treime din viețile noastre. Matt Walker ne explică cum noile descoperiri științifice dezleagă acest mister. Despre somn este o lectură încântătoare!” - Daniel Gilbert, profesor de psihologie, Harvard University
Cartea „Despre somn. De ce este vital să dormim și să visăm” se găsește cu reducere pe Cartepedia, Cărturești, Elefant sau Libris.


Distribuie:

Citește în continuare

>