Numele lui este astăzi faimos la nivel mondial, sinonim cu luxul și cu conceptul de haute couture. Însă puțini știu că Guccio Gucci, omul care a pus bazele celebrei mărci care îi poartă numele, a avut origini umile și a pătruns în lumea modei lucrând ca spălător de vase, liftier și chelner la un hotel din Londra.
În acest articol îți prezentăm povestea de succes a lui Guccio Gucci, italianul care a cucerit piața mondială a articolelor de lux.
Guccio Gucci a intrat în universul luxului la Hotelul Savoy

Guccio Gucci s-a născut la Florența, Italia, la 26 martie 1881. Fiind fiul unui negustor italian, Guccio a crescut sub influența artei și istoriei Florenței, molipsindu-se cu spiritului antreprenorial al oamenilor din acest oraș prosper.
În 1898, s-a mutat la Londra și a obținut primul său loc de muncă la Hotelul Savoy, cel mai luxos hotel de la acea vreme. Ca angajat al hotelului, a făcut diverse munci: băiat de serviciu, spălător de vase, chelner și liftier.
În lumea luxoasă a hotelului a avut ocazia să observe diverse personalități ale vremii, precum prim-ministrul britanic Winston Churchill, pictorul Claude Monet și o sumedenie de vedete din lumea artistică.
Privind retrospectiv, se poate spune că Gucci a folosit perioada petrecută la Hotelul Savoy ca pe o lecție de stil și eleganță. A observat cum se comportau cei din elita înstărită, manierele acestor oameni și îmbrăcămintea și accesoriile pe care le purtau.
De asemenea, se angaja cu oaspeții în conversații, construindu-și astfel o rețea de contacte cruciale pentru viitorul său succes în afaceri.
Creatorul Gucci a început să vândă genți de lux
După câțiva ani petrecuți la Londra, Gucci s-a întors în țara sa natală. În 1901, s-a căsătorit cu Aida Calvelli, o croitoreasă în vârstă de 24 de ani. 20 de ani mai târziu, a investit toți banii pe care i-a economisit de-a lungul timpului în deschiderea unui magazin pe faimoasa Via della Vigna Nuova, din Florența.
În magazin, Gucci vindea valize și genți de lux, pe care le importa din Anglia și Germania, precum și modele create chiar de el.
Magazinul a avut un succes atât de mare, încât Gucci a înființat și un atelier de pielărie. A angajat cei mai buni meșteșugari din regiune pentru a face genți de piele personalizate.

A început, de asemenea, să producă o linie de genți de calitate, precum și harnașamente pentru cai, intrând pe piața neexploatată a accesoriilor pentru unul dintre hobby-urile preferate ale păturii înstărite.
Semnul Gucci a fost creat de unul dintre fiii lui Guccio
Cei patru fii ai lui Gucci, Aldo, Rodolfo, Ugo și Vasco, s-au alăturat curând tatălui lor în afacerea sa. De fapt, Aldo Gucci a fost cel care a conceput, în 1933, faimoasa siglă „dublu G”, folosită și astăzi.
În anii ’30, afacerea era atât de prosperă, în special în rândul clienților străini, încât Gucci a deschis un al doilea magazin, la Roma.
Însă chiar în perioada în care Guccio Gucci începea să câștige faima internațională, tulburările politice din Italia aproape că i-au dus afacerea în faliment.
În 1935, după ce Benito Mussolini le-a ordonat trupelor italiene să invadeze Etiopia, Liga Națiunilor a impus țării un embargo comercial internațional, ceea ce însemna că Gucci nu-și mai putea vinde produsele în Europa.
Ca să supraviețuiască, Guccio Gucci a fost nevoit să își regândească întreaga strategie, așa că a decis să diversifice linia de produse, vânzând încălțăminte, curele și portofele.
După izbucnirea celui de-Al Doilea Război Mondial, pielea, principalul material folosit de Gucci, a devenit tot mai greu de procurat, astfel că antreprenorul italian a început să folosească o țesătură cunoscută drept cânepă toscană.

Gențile din cânepă au avut un succes aproape instantaneu și sunt vândute și astăzi de brandul Gucci. De fapt, acestea sunt unul dintre cele mai celebre produse ale firmei.
Familia Gucci a continuat afacerile
În 1953, Guccio Gucci a murit, iar afacerea, banii și proprietățile imobiliare au fost împărțite între trei dintre fiii săi, Vasco, Rodolfo și Aldo.
Vasco a preluat operațiunile în Florența, în timp ce Rodolfo a deschis un alt magazin în Milano. Aldo a deschis primul magazin Gucci din afara Italiei, la New York.
Personalități americane celebre pentru stilul lor, precum Jackie Kennedy și Elizabeth Taylor, s-au îndrăgostit de marca italiană, iar în următorii câțiva ani familia Gucci a deschis magazine în Paris, Londra și Beverly Hills.
Însă nu totul a mers ca pe roate în familia Gucci. Ugo, fiul Aidei din prima sa căsătorie, și singura fiică a cuplului, Grimalda, au fost excluși din testament, fapt care le-a atras nemulțumirea. Grimalda Gucci a apelat la instanță ca să obțină o parte din moștenire, însă a pierdut procesul.
Deși de-a lungul timpului au existat diverse tensiuni în sânul familiei Gucci, afacerile au prosperat, iar astăzi compania deține 487 de magazine în întreaga lume.
Are peste 17.000 de angajați, iar în 2019 a raportat vânzări în valoare de 9.6 miliarde de euro. Aceste rezultate ar fi fost, fără îndoială, un motiv de mândrie pentru creatorul Gucci.