Un far construit într-un loc greșit a provocat 23 de accidente navale

La aproximativ trei kilometri de Golful Jervis, situat pe coasta statului New South Wales din Australia, se afla cândva un far. Construit în 1860, farul a funcționat trei decenii, iar apoi a fost distrus.

Ridicat într-un loc greșit de către un constructor iresponsabil, farul Cape St. George a cauzat numeroase accidente maritime și a creat confuzie în rândul navigatorilor.

Deviație de patru kilometri

Farul Cape St George
Farul Cape St. George. Foto: wikimedia.org

Propunerea edificării farului în Golful Jervis a fost făcută în 1856. Lucrările de construire au demarat fără permisiunea comitetului de control de la acea vreme, iar consecințele aveau să fie grave.

Primele controverse legate de farul Cape St. George au apărut încă din stadiile incipiente ale construcției. Autoritățile au primit numeroase reclamații de la navigatori, precum și rapoarte cu privire la unghiul luminii proiectate de far.

Rapoartele și reclamațiile avertizau că farul era construit în alt loc decât cel prevăzut în proiect, eroarea fiind de aproximativ opt kilometri.

Autoritățile au demarat o investigație și au descoperit un lucru neașteptat. Harta folosită pentru amplasarea șantierului fusese întocmită greșit.

Schita far Cape St George
Schița farului Cape St. George. Foto: wikimedia.org

În ciuda acestui fapt, construirea structurii a continuat și a fost finalizată pe 1 octombrie 1860. Imediat după punerea în funcțiune a farului, s-a descoperit că navigatorii care se apropiau de Golful Jervis dinspre nord nu puteau să vadă semnalele luminoase.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

De asemenea, vizibilitatea era aproape de zero și în cazul navelor care veneau dinspre sud. O a doua anchetă ordonată de autorități a arătat că farul Cape St. George fusese ridicat la patru kilometri nord de locul prevăzut în proiect.

Interesele constructorului, mai presus de siguranță

Constructorul ridicase farul în locul greșit și datorită faptului că acel amplasament se afla în proximitatea carierei de piatră, de unde materialele de construcție erau mai ușor și mai ieftin de transportat.

Investigatorii au mai descoperit că locul fusese ales fără a fi inspectat, pe baza unor hărți de acuratețe îndoielnică. Și totuși, în ciuda concluziilor investigației, farul a rămas în picioare.

Ruine farul Cape St George
Ruinele farului Cape St. George. Foto: visitnsw.com

Între 1864 și 1893, din cauza lui s-au petrecut 23 de accidente navale, toate în apropierea Golfului Jervis.

Autoritățile au hotărât înlocuirea farului abia în 1899. Un far nou, botezat „Point Perpendicular”, a fost ridicat în partea nordică a Golfului Jervis.

După ce Point Perpendicular a fost dat în folosință, a devenit evident că existența a două faruri învecinate creează confuzie, mai ales pe timp de zi.

Cum farul Cape St. George nu mai avea nicio întrebuințare, Marina Regală Australiană a decis să utilizeze clădirea dezafectată ca țintă în timpul exercițiilor militare. Astfel, farul a fost distrus.

Farul Point Perpendicular
Farul Point Perpendicular. Foto: Darren Schiller via Flickr

Pe 22 iunie 2004, ruinele farului au fost incluse pe lista Patrimoniului Comunității Națiunilor.


Ți-a plăcut acest articol? Citește și 5 cele mai misterioase naufragii din istoria lumii. Apoi, află povestea celor 41 de nave scufundate descoperite pe fundul Mării Negre.


Distribuie articolul:

Citește în continuare

Lasă un comentariu