Electricianul lui Pablo Picasso a „curentat” peste 270 dintre operele pictorului

Fostul electrician al lui Pablo Picasso a fost condamnat definitiv pentru că a furat de la celebrul său angajator opere de artă care astăzi valorează între 80 și 100 de milioane de dolari.

În anii ’70, Pablo Picasso a locuit în Mougins, Franța, și, timp de câțiva ani, a apelat la electricianul Pierre Le Guennec ori de câte ori se strica instalația electrică sau avea nevoie de reparații la vila în care locuia.

În noiembrie 2019, Le Guennec și soția lui, Danielle, au fost condamnați pentru posesie de bunuri furate după, timp de peste 40 de ani, au furat 271 de portrete, schițe, desene, litografii și colaje ale celebrului artist.

Pablo Picasso în 1946. Foto: Getty Images

Sentința din 2019 urmează unei alte condamnări, din 2016, pe care cuplul a primit-o fiindcă se afla în posesia unor opere furate. În 2018, justiția franceză a anulat condamnarea inițială, declarând că, dacă furtul nu putea fi dovedit, cei doi nu puteau fi găsiți vinovați pentru posesie de bunuri furate, potrivit The Art Newspaper.

În urma rejudecării din 2019, cuplul a fost găsit din nou vinovat, primind doi ani de închisoare cu suspendare.

În 2010, operele i-au fost aduse lui Claude-Ruiz Picasso, unul dintre fii lui Picasso, ca să fie autentificate astfel încât soții Le Guennec să le poată vinde ca să achite niște tratamente medicale.

Fiind singurul membru al familiei autorizat să autentifice operele lui Picasso, Claude-Ruiz le-a cerut celor doi să vină la Paris ca să poată examina colecția. I-a întâlnit și a studiat operele. Când au plecat, a sunat la poliție.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

Soții Le Guennec. Foto: PhotoPQR / Le Parisien

Știind că, din punct de vedere legal, nu avea cum să ia operele tatălui său de la cei doi și că cei doi nu aveau să le dea de bunăvoie, Claude-Ruiz a fost nevoit să folosească mijloacele legale pentru a recupera operele despre care credea că fuseseră furate.

În scurt timp, cei doi au fost arestați și operele au fost confiscate. Acestea erau însoțite de o descriere despre care un avocat al familiei Picasso, Jean-Jacques Neuer, susține că ar fi putut fi scrisă numai de cineva cu educație și ani de experiență în lumea artei, deși Le Guennec susține că el a scris fiecare cuvânt.

În timpul procesului, electricianul lui Picasso a spus că operele erau niște daruri din partea lui Picasso și a soției lui, Jacqueline, fiindcă fusese un angajat loial.

Însă, în timpul apelului, Le Guennec și-a schimbat povestea. A susținut că soția lui Picasso îi dăruise o colecție foarte mare din operele soțului ei, pentru ca electricianul să le păstreze în siguranță după ce artistul a murit, în 1973.

„Trei muzicieni” (1921), de Pablo Picasso. Foto: Wikimedia

Electricianul spune că văduva îi dăduse de înțeles că ascundea operele de fiul ei vitreg, Claude. Le Guennec a adăugat că Jacqueline Picasso venise să recupereze operele strânse în 12 saci de gunoi și că îl lăsase să păstreze unul dintre saci, pe care Le Guennec l-a depozitat în garaj.

În timpul procesului, martorii au spus că soții Picasso nu ar fi renunțat la atâtea opere de artă. Fiica lui Picasso, Maya, a declarat că tatăl său „era darnic, oferea destul de ușor bani sau o haină, dacă îți era frig. Însă nu ar fi dat niciodată operele lui de artă!”

Maya a mai spus că un portret al primei soții a lui Picasso (balerina rusă Olga Koklova ), care a fost pictat în primii ani ai mariajului, făcea parte din colecție și nu ar fi fost înstrăinat niciodată.

Cele mai multe opere din colecție erau nesemnate și nedatate și familia spune că Picasso nu ar fi permis niciodată ca ele să fie scoase din studio.

Picasso în 1908. Foto: Wikimedia

Picasso făcuse cadou cuplului o broșură mică semnată, despre care familia pictorului spune că este tipul de dar pe care soții Picasso l-ar fi făcut unui angajat loial.

Însă avocații familiei spun că cei doi Le Guennec folosesc acest obiect drept dovadă că erau prieteni cu Picasso și că ar fi putut primi orice din partea lui.

Danielle Le Guennec a susținut că avea o relație foarte apropiată cu doamna Picasso, folosind cărți poștale drept dovadă, adăugând că rămăsese alături de văduvă până la moartea ei, survenită în 1986.

Din nefericire pentru pentru soții Le Guennec, hotărârea din 2019 a Curții din Lyon este definitivă. Aceștia au epuizat toate căile de atac în Franța și continuă să susțină că nu se fac vinovați de furt și că operele le-au fost dăruite de văduva lui Picasso.

Se estimează că întreaga colecție, care a fost returnată familiei, valorează între 80 și 100 de milioane de dolari.


Distribuie articolul:

Citește în continuare

Lasă un comentariu