fbpx

5 efecte psihologice care ne influențează pe toți

În anumite situații, oamenii funcționează după legi mai puțin cunoscute. În spatele multor comportamente stau efecte psihologice pe care nici nu le bănuim. În acest articol îți prezentăm cinci astfel de mecanisme, care ne influențează deciziile și acțiunile mult mai mult decât credem.

1. Efecte psihologice ale prezenței publicului

Efecte psihologice 01

Niciunul dintre noi nu se comportă în public la fel ca în privat, potrivit teoriei facilitării sociale, elaborată de psihologul american Robert Zajonc.

Zajonc a descoperit că avem o atitudine diferită atunci când suntem observați de alții. De asemenea, performanțele noastre sunt influențate pozitiv sau negativ de prezența altor persoane.

Psihologul a observat că, atunci când sunt urmăriți de public, oamenii reușesc să îndeplinească mai repede și mai bine sarcini cu care sunt familiarizați. Însă, când vine vorba de sarcini pe care le cunosc mai puțin, vor avea o performanță mai scăzută.

Potrivit aceleiași teorii, opțiunea de a acționa sau a nu acționa într-o anumită situație este influențată și de cei care sunt martori la eveniment. De exemplu, dacă este privit de o tânără atrăgătoare, un bărbat va fi mai dispus să ajute o bătrânică să-și care plasa.

Așadar, întreabă-te mereu dacă faci un lucru pentru ca cei din jur să-și facă o părere bună despre tine sau deoarece chiar îți dorești să faci acel lucru.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

2. Efecte psihologice ale sarcinilor neterminate

Efecte psihologice 02

Avem tendința de a ține minte lucrurile pe care încă nu le-am terminat sau pe care le-am întrerupt din anumite motive. Psihologul Bluma Zeigarnik a studiat prima oară acest fenomen după a remarcat ceva interesant la un restaurant.

Chelnerul își amintea mai bine comenzile pentru care nota de plată nu fusese încă plătită. În schimb, el nu își mai amintea aproape nimic despre comenzile plătite deja. Intrigată, Zeigarnik a conceput o serie de teste pentru a vedea dacă acest fenomen are aplicabilitate generală.

Zeigarnik a descoperit că, într-adevăr, oamenii tind să-și amintească doar lucrurile neterminate sau întrerupte, uitând de cele pe care le-au finalizat.

3. Efecte psihologice care ne golesc buzunarele

Efecte psihologice 03

Consumatorii își doresc lucruri scumpe, care nu le sunt mereu necesare. Aceasta se numește „efectul Veblen”. Foarte mulți comercianți își stabilesc prețurile în funcție de acest efect.

De exemplu, în anii ’90, când jeanșii au dobândit o mare popularitate, o mare companie și-a crescut vânzările ridicând prețurile. Unele vinuri, bijuterii, genți create de designeri celebri sau mașini de lux sunt foarte cerute datorită (sau, mai degrabă, în ciuda) prețurilor mari pe care le au.

În ochii consumatorilor, astfel de produse sunt simboluri ale statutului social. Efectul psihologic este cel mai răspândit printre membrii generației tinere, care se concentrează mai mult pe poziția lor în societate.

De aceea, atunci când cumperi un lucru costisitor, întreabă-te dacă faci asta fiindcă îți dorești acel lucru sau fiindcă vrei ca ceilalți să vadă că îl deții.

4. Nu atragem atât de multă atenție pe cât credem

Efecte psihologice 04

Cunoscut și drept „Efectul de reflector”, acest efect psihologic se referă senzația că oamenii te urmăresc și observă tot ceea ce faci greșit.

Însă când cercetătorii de la Universitatea Cornell au descoperit că lucrurile nu stau tocmai așa. Ei au creat un test, în cadrul căruia le-au cerut mai multor subiecți să poarte tricouri cu mesaje ridicole sau jenante.

Apoi, le-au cerut să se plimbe prin fața altor oameni și să estimeze câți dintre aceștia remarcă mesajele ridicole. Majoritatea subiecților s-au înșelat substanțial. Mesajele de pe tricouri fuseseră remarcate de mult mai puțini oameni decât estimaseră subiecții.

Acest fenomen se explică prin faptul că fiecare dintre noi este centrul propriului univers și, fiind conștienți de defectele pe care le avem, avem impresia că toată lumea le va remarca.

Ei bine, lucrurile nu stau deloc așa. Fiecare are propria viață în legătură cu care să-și facă griji, deci nu de îngrijora de ce ar putea ceilalți să creadă despre tine. Probabil că nu se gândesc la tine deloc.

5. Dacă ești într-un loc public și ai nevoie de ajutor, s-ar putea să nu-l primești

Efecte psihologice 05

Acesta este „Efectul trecătorului”. Dacă cineva are nevoie urgentă de ajutor și în jurul lui se află mulți oameni, șansele ca unul dintre aceștia să ia inițiativa sunt reduse.

De altfel, cu cât se află mai multă lume în preajmă, cu atât șansele ca cineva să sară în ajutor scad. Asta deoarece fiecare dintre martori se va aștepta ca altcineva să ia inițiativa.

Așadar, dacă ai nevoie de ajutor când te afli pe stradă, încearcă să rogi o persoană anume, în loc să ceri ajutorul în general. Este mult mai probabil ca astfel să obții ajutor.


În continuare, descoperă 5 moduri în care suntem influențați prin culori, apoi citește despre Arma secretă a puterii – Cum să-i influențezi pe ceilalți folosind limbajul trupului.


Distribuie articolul:

Citește în continuare

>