În anii ’30, un inventator ingenios a creat un vehicul motorizat care arăta ca o roată de hamster gigantică. Cunoscut sub denumirea de Dynasphere (de la „dynamic sphere”, „sfera dinamică”), acest vehicul bizar era menit să revoluționeze industria auto.
Inspirat de Leonardo da Vinci
Dynasphere a fost creația lui J. H. Purves, un inginer englez care s-a inspirat dintr-o schiță realizată de Leonardo da Vinci. Inițial, vehiculul a fost considerat o invenție remarcabilă.
Purves a creat două prototipuri. Cel mai mare dintre ele era dotat cu un motor pe benzină de 2.5 cai putere, iar cel de-al doilea funcționa cu energie electrică.
Vehiculul era suficient de încăpător încât să transporte două persoane și putea atinge viteze de până la 80 de kilometri pe oră. J. H. Purves a demonstrat cum funcționa bizarul mijloc de transport pe o plajă din localitatea engleză Weston.
Demonstrația poate fi vizionată în clipul de mai jos.
La momentul lansării, Purves a declarat că invenția sa reducea locomoția la cea mai simplă formă, cu economia de energie aferentă, și că Dynasphere era vehiculul de mare viteză al viitorului.
Designul ingenios avea două defecte majore
Cum funcționa vehiculul? Secretul consta într-o șină montată pe roata din interior, șină de care era prins motorul. Când era pornit, motorul trăgea șina spre el, făcând mașinăria să se miște.
Centrul de greutate al vehiculului era suficient de jos încât să împiedice răsturnarea, relata revista Modern Mechanics în ediția din iunie 1932.
Atunci când vehiculul prindea viteză, grătarul din fața șoferului dispărea datorită mișcării roții. Roata se mișca suficient de rapid încât șoferul să aibă vizibilitate bună, mai relatau jurnaliștii de la Modern Mechanics.
Entuziasmat, în 1935 Purves a lansat și prototipul unui autobuz care funcționa pe același principiu. Însă nici automobilul, nici autobuzul nu au avut succesul scontat.
Cele mai mari vulnerabilități ale design-ului erau direcția și sistemul de frânare, iar aceste neajunsuri au împiedicat producerea sa în masă. Astfel, Dynasphere a rămas invenția unui entuziast cu multă imaginație, un capitol amuzant în istoria automobilismului.