VIDEO Iată ce se întâmplă când o dronă lovește aripa unui avion

Când avionul tău își începe coborârea finală de la 10.000 de metri, ai crede că partea cea mai dificilă a trecut. Apoi, cu câteva minute înainte de a ajunge pe pista de aterizare, întregul avion se cutremură după ce un obiect greu îi lovește aripa.

Nu e o pasăre și nu e un alt avion. Este o dronă, un obiect mic, dar puternic, care se poate transforma din jucărie într-o bucată devastatoare de șrapnel.

Din fericire, încă nu a avut loc o astfel de coliziune. Însă potrivit lui Kevin Poormon, lider de grup al laboratorului de fizică a impactului de la Universitatea Dayton, este doar o chestiune de timp până când un vehicul aerian fără pilot (UAV) va cauza pagube semnificative unui avion.

VIDEO Iată ce se întâmplă când o dronă lovește aripa unui avion featured_compressed

Drona a lovit aripa la viteza de 383 km/h

Când acea zi va veni, Poormon vrea ca aviatorii să știe cu exactitate la câte pagube poate rezista avionul lor. De aceea, el și colegii săi au simulat o coliziune, lansând o dronă mică dintr-un tun, la viteza de 383 kilometri pe oră (viteza simulată a avionului), direct în aripa unei aeronave de mici dimensiuni.

Rezultatele au fost uimitoare

„Drona s-a dezintegrat, însă energia și masa sa au adus pagube semnificative aripii avionului”, a declarat Poormon.

După cum poți vedea în filmarea realizată de Poormon și echipa lui, micuța dronă de 0.9 kilograme dispare în aripă ca glonțul în unt (da, am căutat pe Google și chiar există o asemenea filmare).

Drona a sfârtecat marginea aripii, a înaintat și a adus pagube lonjeronului – un element structural esențial care menține stabilitatea aripii. Prin comparație, când echipa a lansat din tun o pasăre falsă, făcută din gel, aceasta a făcut o gaură mai mare în aripă, însă lonjeronul a rămas neatins.

Te pasionează zborul? Vezi lista de drone ieftine, începând de la 100 lei

„Toată greutatea avionului este susținută pe lonjeroane. Dacă aduci pagube semnificative lonjeronului, pasagerii nu vor supraviețui. Avionul se va prăbuși”, a declarat Poormon pentru Wired.

Aripa din cadrul experimentului provenea de la un avion Mooney M20 – un avion mic, de uz general, în care încap cam patru oameni, inclusiv pilotul. Aceste avioane mici nu sunt construite cu aceleași măsuri de siguranță ca un avion mare de pasageri, însă grosimea și structura aripilor avionului Mooney sunt similare cu cele ale unui avion comercial mare.

Cum dronele se înmulțesc, șansele unei coliziuni dezastruoase sunt în creștere. În perioada aprilie-iunie 2018, piloții de avioane comerciale au raportat că s-au apropiat periculos de aprximativ 800 de drone. Aceste întâlniri au fost cât pe ce să se transforme în accidente și a avut loc cel puțin o coliziune semnificativă.

Anul trecut în New York, o dronă civilă care zbura la cam 91 de metri s-a ciocnit de un elicopter militar Black Hawk. Drona a fost distrusă și elicea elicopterului a fost avariată.

447 km/h

Un avion Mooney M20 (model a cărui aripă a fost folosită în experiment). Are viteza de croazieră de 447 km/h

Și autoritățile din România au elaborat anumite reguli de îndeplinit pentru operarea dronelor în condiții de siguranță. Peste tot în lume, majoritatea incidentelor (inclusiv coliziunea cu elicopterul Black Hawk) survin fiindcă piloții dronelor nu-și dau seama că încalcă aceste reguli.

Probabil că niște reguli mai clare ar putea preveni accidentele. Important este și efortul de a construi dronele astfel încât acestea să se dezintegreze mai ușor la impact.


În continuare, citește despre ziua fatidică în care două avioane s-au ciocnit în zbor, apoi descoperă ce înseamnă prăbușirea unui avion, trăită și filmată de un pasager.

Articole fascinante

>