De ce stresul crește pofta de mâncare? De ce mâncăm mult în situații solicitante?

Stresul afectează un procent mare din populație în zilele noastre. Munca, suprastimularea și problemele de echilibrare a muncii și a vieții de familie sunt factori care pot duce la stres. În mod interesant, acesta poate chiar crește apetitul. Dar, totuși, cum se explică această corelație între epuizarea mentală și foamea bruscă?

Suntem obișnuiți să trăim momente de stres, nu în ultimul rând pentru că este ceva ce a ajutat specia noastră să supraviețuiască în fața unor situații ostile. Cu toate acestea, există o discrepanță foarte mare între problemele cu care ne confruntăm zilnic și modul în care corpul uman reacționează la ele. Din această perspectivă, creșterea poftei de mâncare este un bun exemplu.

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Care este relația dintre stres și creșterea poftei de mâncare?

Mulți dintre noi, atunci când suntem stresați, avem tendința de a mânca mai mult. Pe lângă faptul că mâncăm inutil cantități mai mari de mâncare, problema din spatele acestui lucru este că tipurile de alimente care în general ne „calmează” anxietatea tind să fie nocive pentru sănătate.

Un studiu publicat în revista Physiology and Behavior a arătat că persoanele stresate au tendința de a alege alimente „nesănătoase”, bogate în grăsimi, cum ar fi alimentele prăjite, în detrimentul alimentelor benefice, cu conținut scăzut de grăsimi, cum ar fi strugurii.

Un alt experiment realizat de aceiași autori a arătat că femeile, mai degrabă decât bărbații, au crescut semnificativ consumul de alimente atunci când au fost stresate, în special cele care urmau deja o cură de slăbire.

În multe ocazii, acest tip de comportament răspunde la ceea ce cunoaștem sub numele de „foame emoțională”. Este un fenomen care ne determină să mâncăm compulsiv alimente gustoase pentru a calma senzațiile și emoțiile inconfortabile, cum ar fi stresul, tristețea, furia sau singurătatea.

Photo: Pixabay
Foto: Pixabay

Ce factori fiziologici pot influența creșterea poftei de mâncare?

Potrivit unui studiu publicat de revista Psychoneuroendocrinology, excesul de cortizol poate face ca oricine să nutrească o anumită dorință pentru consumul de alimente nocive. Cel mai interesant lucru în această privință este că unul dintre hormonii pe care îi secretăm cel mai mult atunci când suntem stresați este cortizolul.

Cu alte cuvinte, stresul duce la eliberarea de cortizol care, la rândul său, stimulează foamea. Un studiu din 2009 din revista Trends in Endocrinology and Metabolism a arătat cum stresul face ca o persoană să fie capabilă să secrete hormoni numiți glucocorticoizi, ceea ce crește motivația de a mânca.

În plus, epuizarea mentală crește secreția de insulină, ceea ce poate face, de asemenea, ca o persoană să mănânce mai mult în timpul unei situații stresante.

Din aceste analize, este ușor de înțeles că alimentele bogate în zaharuri și grăsimi nocive reduc răspunsul la stres, dar efectul negativ este că întăresc obiceiul de a urma o dietă proastă. De aceea, experții subliniază importanța predării tehnicilor psihologice, astfel încât oamenii să învețe să-și identifice emoțiile și să-și modifice reacțiile la un stres crescut.

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Ce putem face pentru a nu permite stresului să ne crească pofta de mâncare?

Iată câteva sfaturi care pot ajuta la reducerea poftei de mâncare induse de stres:

  • Învață să asculți ce îți spune corpul: Este important să știi să distingi foamea „reală” de cea care apare din cauza emoțiilor pentru a acționa în consecință în fiecare situație;
  • Mănâncă alimente satisfăcătoare din punct de vedere nutritiv: Dacă adopți o alimentație completă, cu suficienți carbohidrați, proteine și grăsimi, va fi mult mai ușor să simți consumul de alimente „nesănătoase”;
  • Înlocuiește alimentele „nesănătoase” cu gustări benefice: Dacă te simți foarte stresat și nu poți evita să mănânci, cel puțin optează pentru alimente care îți asigură nutrimentele esențiale organismului tău;

  • Înlocuiește mâncatul compulsiv cu un alt comportament: Mâncatul compulsiv poate deveni un obicei, ceea ce nu este neapărat un lucru rău, deoarece obiceiurile pot fi schimbate. Așa că, în loc să mănânci, poți încerca să ieși la o plimbare, să suni un prieten sau să petreci timp cu animalele de companie;
  • Fii rațional: Când suntem copleșiți, suntem adesea copleșiți de emoții. Din acest motiv, este esențial să gândim rațional pentru a ne regla comportamentul;
  • Dacă poți înțelege ce îți provoacă stresul cronic, poți începe să abordezi problema cu modelele tale alimentare. Dacă încă nu știi cum să gestionezi stresul, cel mai bun lucru pe care îl poți face este să ceri ajutorul unui profesionist din domeniul sănătății pentru ca acesta să te poată ajuta în funcție de cazul tău specific.

Ca să știi mai mult, citește „Istoriile alimentației. Ce va să zică a mânca”

„Ce mâncau oamenii cu mii de ani în urmă? Ce vor mânca peste un secol? Cum și unde au apărut focul, agricultura, creșterea animalelor? Ce mâncau împărații romani? Dar cei chinezi sau regii Franței? Cum mâncau supușii lor? Cum se explică interdicțiile alimentare din fiecare religie? A dispărut cu adevărat canibalismul? Ce legături sunt între sexualitate și alimentație? Cum și unde au apărut restaurantele? Cine a inventat pizza? Cine mănâncă insecte? Dar alge? Ce mănâncă bogătașii de astăzi? Ce popoare se hrănesc cel mai bine? Se va putea asigura o alimentație sănătoasă pentru zece miliarde de oameni? Vom fi oare obligați să mâncăm ceea ce ne va impune o inteligență artificială? Oare mâine vom mai sta la masă împreună?

Această vastă frescă înfățișează modul în care am trecut de la o alimentație variată, naturală și abundentă la produse alimentare standardizate, industriale și făcute pe bandă rulantă, otrăvuri și pentru om, și pentru natură. Ea dezvăluie imensa putere economică, ideologică și politică a industriei alimentare, precum și legăturile mai puțin cunoscute dintre mâncare și conversație, dintre alimentație și putere sau dintre ceea ce mâncăm și geopolitică.

Înțelegerea acestei istorii este fundamentală dacă doriți să vă preocupați de propriul dumneavoastră regim alimentar, să mâncați sănătos și bine – și să salvați natura, de care depinde supraviețuirea omenirii.” (Jacques Attali)

„Istoriile alimentației. Ce va să zică a mânca” se găsește cu reducere pe Cartepedia, Cărturești, Elefant sau Libris.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Lasă un comentariu