De ce marile magazine nu au ferestre (și alte strategii care ne fac să cheltuim mai mult)

Lipsa ferestrelor în supermarketuri este doar unul dintre numeroasele trucuri psihologice pe care aceste unități le aplică clienților lor.

În general, supermarketurile au câte puțin din toate. De la un flux mare de oameni la o varietate incredibilă de produse, aceste magazine par să adune orice într-un singur loc. Cu toate acestea, constatăm de multe ori că din marile magazine par să lipsească întotdeauna aceleași lucruri: ferestrele.

Cele mai multe supermarketuri sunt iluminate artificial. Foto: Pinterest

Odată ajuns într-un astfel de magazin, realizezi că lumina naturală dispare. Cum supermarketurile au rareori ferestre de-a lungul pereților, apare întrebarea: de ce se întâmplă acest lucru?

Lipsa ferestrelor în supermarketuri are motivații psihologice

Lipsa ferestrelor ține de psihologia aplicată în domeniul comerțului cu amănuntul, în care vânzătorii încearcă să creeze un mediu în care oamenii se simt confortabil, sunt dispuși să petreacă mai mult timp și să cheltuiască mai mulți bani.

De fapt, tocmai din acest motiv, multe magazine au și podele cu gresie, material din cauza căruia cărucioarele fac cât mai mult zgomot, obligându-i pe cumpărători să încetinească instinctiv și să acorde mai multă atenție rafturilor.

În mod similar, supermarketurile pot difuza muzică pe ritmuri specifice pentru a-i face pe clienți să fie mai entuziasmați de cumpărături. Uneori, „muzica de cumpărături” – care te relaxează în timp ce te plimbi cu coșul printre rafturi – este creată special pentru un anumit lanț de magazine (de aceea nu o poți găsi pe internet).

În cazul lipsei ferestrelor, supermarketurile încearcă să promoveze un sentiment de timp suspendat, în care cumpărătorii nu pot observa că afară se lasă întunericul, ca să nu se grăbească instinctiv spre casă.

Raționamentul este simplu: cu cât un client cumpără mai mult, cu atât cheltuie mai mult și, în consecință, cu atât mai multe profituri intră în conturile comercianților. Dar există și câteva considerente practice în spatele acestui lucru.

Cărucioarele fac mult zgomot pe gresie, determinându-i pe clienți să încetinească și, astfel, să acorde mai multă atenție produselor expuse. Foto: Pinterest

În afară de aspectul psihologic, merită menționat că ferestrele mari, care lasă să pătrundă din abundență lumina soarelui în spațiul de cumpărături, pot face ca ambalajele să se decoloreze, ceea ce le face să pară uzate în ochii consumatorilor.

În plus, montarea de ferestre pe toți pereții ar reduce numărul de rafturi (și de produse) disponibile pentru clienți. Cu toate acestea, este posibil ca acest raționament să se demodeze în cele din urmă.

Potrivit Business Insider, lanțul german de supermarketuri Aldi a experimentat în Germania magazine care lasă să intre mai multă lumină naturală, deși sunt necesare filtre UV pentru ca lumina soarelui să nu afecteze calitatea alimentelor proaspete sau să ducă la decolorarea etichetelor produselor.

Acestea fiind spuse, rămâne de văzut dacă această idee va câștiga teren în industria alimentară în general.

Lipsa ferestrelor nu este singurul truc psihologic folosit de supermarketuri

Anumite strategii de marketing se concentrează exclusiv pe captarea atenției copiilor. Foto: Pinterest

Ai observat vreodată că trebuie să traversezi tot magazinul doar pentru a ajunge la frigiderul cu lactate? Ei bine, raioanele de lactate și alte produse de primă necesitate sunt, de cele mai multe ori, situate cât mai departe de intrare.

Astfel, vânzătorii se asigură că clienții (dintre care majoritatea vor avea cel puțin un produs lactat pe lista de cumpărături) trebuie să parcurgă tot magazinul, trecând pe lângă o mare varietate de produse tentante.

Prin această strategie, supermarketurile plasează articolele și mărcile populare la mijlocul culoarelor, obligând astfel clienții să treacă pe lângă alte articole inutile pentru a ajunge la cele dorite, indiferent de direcția din care vin.

Cu alte cuvinte, supermarketurile se străduiesc să te facă să cumperi produse care nici măcar nu îți erau necesare. O strategie similară are de-a face cu influențarea părinților prin intermediul copiilor.

Multe produse promovate în reclamele din desenele animate, de exemplu, sunt așezate în câmpul vizual al copiilor, așadar pe rafturile de jos. Odată ce copiii le observă și le cer insistent părinților, mulți adulți cedează pur și simplu și adaugă produsele în coș. Perfid? Eficient!

În același mod, ori de câte ori vei un produs cu un preț care se termină în 98 sau 99, cum ar fi 29.99 lei sau 9.98 lei, să știi că magazinul încearcă să te „farmece” prin fixarea prețurilor chiar sub un număr rotunjit.

Deoarece creierul nostru este antrenat să citească de la stânga la dreapta, prima cifră este cea care ne rămâne în minte, devenind numărul pe care îl folosim ca referință când decidem dacă prețul în cauză este „bun”.

Știind exact ce încearcă să facă supermarketurile, putem ignora aceste trucuri și ne putem concentra doar pe produsele de care avem cu adevărat nevoie.

Ca să știi mai mult, citește „Manipularea de la zero la unu (pachet 5 cărți)”

Iată o colecție de cărți care te ajută să înveți cum să îi manipulezi pe ceilalți prin discurs, cum să refuzi elegant, cum să aplanezi conflicte și multe alte trucuri atât de necesare.

1. Arta manipulării

„Cartea aceasta este despre un soi special de persuasiune care are o perioadă de incubație de numai câteva secunde și poate dezarma instantaneu până și cea mai pătrunzătoare minte. Este centura neagră la controlul minții. Nu doar că întoarce roata, o dinamitează cu totul.”

2. Cuvinte care schimba minți

„Bazată pe ani de munca și studiu cu oameni și organizații, cartea este plină de aplicații practice, din lumea reală, pentru profesioniștii al căror succes depinde de prezicerea și influențarea comportamentului. Acesta este primul pas în marele salt spre comunicare.”

3. Arta conversației – Tongue Fu!

„Scopul discipolilor Kung Fu, arta chineză a autoapărării, este acela de a ieși cu fața curată din atacurile împotrivă integrității corporale. Sam Horn, orator profesionist și consultant pentru nenumărate companii, te inițiază însă în tainele «Artei Conversației Fu», menită să te scoată nevătămat, pe plan psihic, dintr-o situație neplăcută, spinoasă, prin alegerea atitudinilor și mai ales a «cuvintelor» potrivite. Arta Conversației – Tongue Fu! devine astfel un veritabil manual al artelor marțiale mentale ale autoapărării. ”

4. Arta negocierii. Tehnicile negociatorului sef FBI

„Viață e un sir de negocieri: fie că încerci să primești o mărire de salariu, să cumperi o mașină sau o casă, renegociezi o chirie sau ai o discuție cu partenerul de viață, aceasta carte iți oferă un avantaj competitiv în orice situație.

Arta negocierii prezintă detaliat strategiile de negociere care l-au ajutat pe Chris Voss, negociatorul șef FBI, să salveze vieți în situații extreme – de la confruntări între cele mai temute clanuri din Haiti, până la jafuri armate petrecute în inima orașului New York, toate încheiate cu succes datorită tehnicilor aplicate de acesta. Negociator de talie mondială, Voss îți arată cum să aplici aceste metode în viața de zi cu zi, la locul de muncă, în relația cu partenerul și în orice alt domeniu important pentru tine.”

5. Cum să devii o persoană cu influență

„În fiecare zi intram în contact cu o mulțime de oameni: rude, prieteni, colegi, cunoștințe întâmplătoare. Tot ceea ce facem sau spunem îi influențează într-o forma sau alta pe toți cei din jurul nostru. Dar oare ce impact avem asupra lor? Daca dorință ta este să ai succes sau să ai un efect pozitiv asupra lumii cu care vii în contact, ar trebui să devii o persoană cu influență.

Fără influență nu exista succes. Nu are importanță care îți sunt țelurile în viață sau ce vrei să realizezi, o poți face rapid, mai eficient, iar contribuția ta poate fi de mai lungă durată daca înveți să devii o persoană cu influență. Influenta se dezvolta în etape. Aceasta carte este un ghid al dezvoltării abilitații personale de a avea un impact pozitiv asupra vieților celor din jur, dar și asupra unor oameni pe care, poate, nu-i vei cunoaște niciodată.”

„Manipularea de la zero la unu (pachet 5 cărți)” se găsește cu reducere pe Bookzone.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Alte articole interesante

Un comentariu la „De ce marile magazine nu au ferestre (și alte strategii care ne fac să cheltuim mai mult)”

  1. Mi se pare absolut normal sa se incerce incurajarea vanzarii. Trucurile nemaipomentite de care vorbiti sunt mai degraba speculatii conspirationiste (nu toate) Comertul trebuie sa scoata profit. Mai grav mi se pare cand te duci la taraba cu capsuni, frumoase deasupra si esti servit din dedesupul gramezii. Intre strategie si inselaciune e o mare diferenta.

    Răspunde

Lasă un comentariu