Cum ne influențăm propriul creier – 9 exemple uimitoare

Creierul este, poate, cel mai misterios organ al corpului uman. Oamenii de știință află mereu lucruri noi despre cum funcționează, dar el ascunde încă multe secrete. Cercetătorii caută în permanență să le descifreze, iar de fiecare dată sunt uimiți de complexitatea acestui „computer uman”.

Iată care sunt cele mai importante descoperiri recente ale celor care își dedică viața înțelegerii creierului uman. Suntem convinși că unele te vor surprinde.

1. Lipsa cronică de somn înrăutățește memoria

Insomnie

Foto: mentaldaily.com

Îți place să citești sau să înveți până noaptea târziu? Ei bine, ar fi recomandabil să nu o mai faci. Deși crezi că acumulezi mai multe informații, e bine să știi că lipsa de somn poate avea exact efectul contrar.

Oamenii de știință de la Universitatea Berkley din California au găsit dovezi convingătoare că lipsa somnului poate înrăutăți memoria și poate cauza boala Alzheimer.

Dacă dormim o noapte întreagă, celulele cerebrale înlătură compușii toxici periculoși pentru creier. Dacă o persoană nu doarme destul, acest lucru are un efect devastator asupra celulelor creierului.

2. Stresul prelungit distruge creierul

Stres

Foto: apa.org

Stresul este un element frecvent în viața modernă, dar ar fi bine să găsim o cale de a-l evita. Scăderea capacității de memorare, de învățare, dar și un autocontrol mai slab – toate acestea sunt consecințele stresului cronic.

Mai mult, persoanele care suferă de stres cronic sunt irascibile, anxioase, tensionate și au o capacitate redusă de concentrare.

3. Dragostea și ura au multe în comun

Dragoste

Foto: time.com

Oamenii de știință britanici au descoperit că dragostea și ura își au originea în aceeași regiune a creierului. Totuși, spre deosebire de ură, dragostea reduce semnificativ activitatea zonelor responsabile de judecată și gândirea logică.

4. Creierul este sensibil la deshidratare

Deshidratare

Foto: columnlife.com

Creierul nostru este format în proporție de aproape 80% din apă. De aceea, chiar și o scădere moderată a hidratării (aproximativ 2%) reduce concentrarea și vigilența. Aceasta duce la deteriorarea memoriei pe termen scurt și a altor abilități cognitive.

Așadar, dacă respectăm recomandarea de doi litri de apă pe zi, ne vom face creierul fericit 🙂

5. Sarcina schimbă structura creierului

Sarcina

Foto: sciencemag.org

Oamenii de știință au dovedit că sarcina reduce cantitatea de materie cenușie din unele zone ale creierului. Este vorba de zonele responsabile cu cogniția socială și cu abilitatea de a înțelege alți oameni.

Acest lucru este necesar pentru a întări legătura mamă-copil, pentru a o ajuta pe mamă să înțeleagă nevoile copilului ei și pentru a observa posibile pericole externe.

6. Cantitățile mari de zahăr dăunează performanțelor creierului

Zahar

Foto: metro.co.uk

Cantitățile mari de fructoză din mâncare încetinesc creierul și îi reduc capacitatea de învățare, de a reține informația și de a se concentra. Aceasta pentru că zahărul în exces distruge conexiunile neuronale din creier.

Oamenii de știință atrag atenția că zahărul produs industrial este foarte dăunător (el poate fi găsit în băuturi răcoritoare, condimente, sosuri și mâncare pentru copii).

Totuși, produsele care conțin acizi grași Omega 3 (grăsime de pește, nuci și ulei de pește) pot reduce efectele negativ ale consumului de zahăr.

7. Dragostea dintre doi iubiți și sentimentele materne sunt foarte similare

Iubiti vs mama

Dacă studiem activitatea cerebrală, vom descoperi că relațiile romantice și sentimentele materne sunt foarte similare. Atât dragostea între iubiți, cât și dragostea maternă activează zonele responsabile cu formarea afecțiunii.

Cu toate acestea, există și diferențe. De exemplu, dragostea pasională activează zonele din creier legate de excitația sexuală. În acest context, sentimentul de anxietate și frică scade, lăsând loc sentimentului de euforie.

8. Practicarea picturii îmbunătățește funcționarea creierului

Pictura

Foto: shutterstock.com

Un studiu a arătat că practicarea picturii și contemplarea operelor de artă îmbunătățesc interacțiunea dintre zonele creierului și îi încetinesc îmbătrânirea. Totuși, dintre cele două, se pare că pictura este cea mai eficientă.

Asta au descoperit oamenii de știință în urma unui studiu realizat pe persoane cu vârste cuprinse între 62 și 70 de ani. O parte dintre aceștia au urmat cursuri de pictură, iar ceilalți au făcut un curs de istoria artei.

Cum ne influențăm propriul creier – 9 exemple uimitoare_compressedRezultatele au arătat că pictura a dat cele mai bune rezultate.

9. Lectura este sportul perfect pentru creier

Citit

Foto: timeshighereducation.com

Oamenii de știință de la Oxford au dovedit că procesul de lectură antrenează abilitățile cognitive ale creierului. De asemenea, cititul activează zone care nu sunt folosite cu alte ocazii.

Când citim, sângele pătrunde în zone ale creierului responsabile cu concentrarea și cogniția. Important este, de asemenea, că acest efect nu apare când atunci când ne uităm la televizor sau când ne jucăm jocuri video.

Articole fascinante

  • DAN MIHAESCU spune:

    FOARTE INTERESANT.

  • >