Sergei Mikhailovich Eisenstein, geniul cinematografiei ruse, a avut o copilărie lipsită de lipsuri, dar încărcată de amintiri pline de intensitate.
În stațiunea de vară din Majorenhof, aproape de Riga, părinții săi s-au aflat într-o scenă demnă de filmele western, când un conflict violent a izbucnit între participanții la eveniment.
Printre ceturi și sunete de împușcături, Iulia Ivanovna Eisenstein, însărcinată în șapte luni cu Sergei, a trecut printr-un șoc care aproape a cauzat o naștere prematură. Însă, tânăra viață a lui Sergei a continuat să se dezvăluie câteva săptămâni mai târziu, pe 23 ianuarie 1898.
Copilăria lui Eisenstein a fost marcată de imagini puternice. Împreună cu amintirea unei ramuri de liliac alb care intrase prin fereastră, aceste imagini i-au influențat viitorul artistic.
A trăit în strada Nicolae din Riga, într-o clădire care poartă inscripția ce atestă că acolo s-a născut și a crescut marele regizor rus. Eisenstein și-a început drumul în lumea artelor studiind inițial ingineria și arhitectura, urmând pașii tatălui său arhitect.
Pasiunea sa pentru cărți era neobișnuită, umplându-și camera cu volume ale scriitorilor francezi, ruși și englezi.
Lectura unei povești îngrozitoare din Petersburg Gazette i-a insuflat o fascinație pentru imagini macabre și tortură, atribute care s-au reflectat mai târziu în filmele sale controversate.
Filmele regizate de Eisenstein au fost inspirate nu doar de lecturi, dar și de coperțile cărților ce înfățișau instrumente de tortură. Aceste imagini sfâșietoare au găsit loc în producțiile sale cinematografice, unde scenele dramatice de violență și suferință fizică au fost omniprezente.
Fascinația sa pentru Revoluția Franceză a fost formată din lecturi pasionate, iar ghilotinele și figurile istorice precum Marat și Robespierre i-au captiva imaginația. Deși vorbea mai bine germana decât rusa, pasiunea sa pentru revoluțiile istorice s-a contopit cu creativitatea sa.
După studii la Institutul de Inginerie Civilă din Petrograd, Eisenstein s-a dedicat Regizorului Proletkult din Moscova, unde a lucrat îndeaproape cu Vsevolod Meyerhold care l-a influențat în formarea conceptului de montaj și biomecanică.
Eisenstein a revoluționat modul în care simbolismul și metaforele au fost integrate în film, dar complexitatea acestor tehnici l-a îndepărtat uneori de publicul obișnuit.
Printre filmele sale cunoscute se numără „Corabia Potemkin” și „Ivan cel Groaznic”, acesta din urmă fiind recunoscut pentru profunzimea sa istorică. Vizita sa în Statele Unite a fost marcată de refuzul proiectelor sale de către Paramount, din cauza orientării lor necomerciale.
Totuși, Eisenstein a rămas o figură influentă, prezența sa în fruntea secției cinematografice a Institutului de Istorie și Artă confirmând contribuțiile sale remarcabile la arta cinematografică.
Până la tragicul său sfârșit la 50 de ani, Eisenstein a lăsat în urmă o carieră vibrantă, plină de provocări, dar și de inovații care au săpat adânc în istoria cinematografiei mondiale.