Mai mult de un sfert de milion de navetiști trec zilnic prin Gara Centrală din Stockholm, fără să știe că trupurile lor sunt folosite pentru a produce energie.
Spre deosebirile de mașinile din filmul „Matrix”, care transformaseră oamenii în sclavi și le drenau energia din corp folosind cabluri, navetiștii din Gara Centrală din Stockholm nu sunt conectați la niciun aparat. Sunt liberi să meargă în voie. De fapt, cu cât merg mai mult, cu atât mai multă energie produc.
Gara Centrală din Stockholm este un loc prin care toată lumea trece în grabă. Oamenii merg cu repeziciune pe podeaua de marmură, trăgând bagajele după ei. Unii se opresc puțin pentru a-și lua un ziar sau o cafea.
Toate aceste activități generează o cantitate uriașă de căldură corporală. La toate acestea se adaugă focul care arde în bucătăriile diferitelor restaurante. Astfel, interiorul este cald și primitor chiar și în diminețile reci de iarnă.
Inginerii de la Jernhusen, o companie imobiliară suedeză, au găsit o cale de a capta această energie în exces și de a o transfera la o altă clădire din apropiere. Folosirea căldurii corporale pentru a încălzi o clădire nu este un concept nou.
Aproape fiecare clădire aglomerată, cum ar fi un mall sau un teatru, face acest lucru pe perioada iernii, pentru a reduce costurile de încălzire, deoarece căldura generată de masa de corpuri umane duce la creșterea temperaturii acestor locuri.
În cazul Gării din Stockholm, inovația a fost captarea căldurii în exces și transferarea ei spre o altă clădire.
„Este o tehnologie veche folosită într-o modalitate nouă. Singura diferență este că am transferat energia între două clădiri diferite”, spune Klas Johansson, unul dintre creatorii sistemului și șeful departamentului pentru mediu de la Jernhusen, citat de BBC.
Iată cum funcționează sistemul: dispozitivele instalate în sistemul de ventilație al clădirii absorb căldura corporală în exces și o folosesc pentru a încălzi apa din niște bazine subterane.
Apoi, apa este pompată prin țevi spre clădirea de birouri Kungbrohuset, înaltă de 13 etaje și aflată la 90 de metri distanță, unde este încorporată în sistemul principal de încălzire.
Nu numai că sistemul este ecologic, dar scade și costurile pentru energie ale clădirii cu până la 25%. Tehnologia funcționează în țări precum Suedia, unde energia este scumpă și temperatura pe timp de iarnă este scăzută.
Poate că alte țări cu climă mai caldă nu s-ar alege cu beneficii financiare după ce ar investi în izolație, țevi și pompe. Mai există și alte constrângeri, cum ar fi necesitatea ca clădirile să fie situate aproape una de alta, altfel căldura s-ar pierde, dacă ar trebui pompată pe distanțe mari.
Costul ridicat al energiei îi obligă pe inginerii suedezi să găsească metode inovatoare și uneori îngrozitoare de a-și încălzi casele. Cu zece ani în urmă, administrația orașului a decis să ardă inclusiv cadavrele iepurilor adunate din parcuri pentru a genera energie, după cum relata Reuters.
Proiectul de încălzire de la Gara Centrală din Stockholm nu este singular. În stația Rambuteau a metroului din Paris, un sistem similar funcționează de aproape zece ani.
Căldura generată de corpurile pasagerilor din pasaj, alături de căldura generată de metrou, este folosită pentru a încălzi o clădire de apartamente situată chiar deasupra stației de metrou.
În Oslo, căldura reziduurilor din canalizare este folosită pentru a încălzi casele oamenilor. În mai multe țări sunt în desfășurare proiecte similare, cum este cazul Finlandei (unde reziduurile de apă sunt folosite drept sursă de căldură) sau al Austriei.
De asemenea, un mall din Minnesotta, SUA, folosește căldura corpurilor clienților pentru a alimenta sistemul de încălzire pe timp de iarnă. Probabil că astfel de proiecte ecologice ar trebui adoptate de mai multe țări dacă vrem să limităm noxele și să ne asigurăm un viitor sănătos și un trai convenabil.