Chinezii au lansat trenul fără șine, care rulează pe linii vopsite pe asfalt

La finalul lui 2019, după doi ani de teste, în orașul Yibin din provincia Sichuan, China, a fost inaugurat trenul care merge pe șine virtuale.

În loc de șine, acest hibrid între tramvai și autobuz circulă pe niște linii trasate pe șosea cu vopsea albă.

Trenuri fara sine 01
Trenurile au roți de cauciuc. Foto: berliner-zeitung.de

La fel ca în cazul mașinilor fără șofer, noile„trenuri rapide autonome” (TRA) sunt ghidate prin tehnologii GPS și LIDAR (Light Detection and Ranging), reușind să se deplaseze foarte precis pe șinele virtuale.

În cazul în care pe traseu apar obstacole, precum accidentele sau ambuteiajele, trenul își poate devia traiectoria pentru a le ocoli. Momentan, această manevră poate fi realizată doar de către conductorul vehiculului.

Trenurile funcționează pe baterii

Trenul TRA merge pe roți de cauciuc, însă are viteza (70 de kilometri pe oră), capacitatea și fiabilitatea unui tren care rulează pe șine. Garnitura standard este compusă din trei vagoane, care pot transporta 300 de persoane.

Dacă este nevoie, garnitura poate fi extinsă la cinci vagoane, cu o capacitate de 500 de persoane. Trenul este alimentat de o serie de baterii cu titanat de litiu și are o autonomie de 40 de kilometri.

Trenuri fara sine 02
Bateriile trenurilor se încarcă atunci când garniturile se află în stație. Foto: archintect.com

Bateriile pot fi reîncărcate în gări. Timpul de încărcare pentru o călătorie de 3-5 kilometri este de doar 30 de secunde, iar pentru 25 de kilometri este nevoie de aproximativ 10 de minute.

Principalul avantaj al unui traseu fără șine sunt costurile de construire și mentenanță mult mai mici.

Calea ferată virtuală din Yibin, care trece prin mijlocul orașului cale de 17 kilometri, a costat aproximativ 160 de milioane de dolari și va transporta până la 10.000 de pasageri pe zi.

După ce vor fi conectate la rețeaua de trenuri de mare viteză din apropiere, trenurile rapide autonome vor ajunge să transporte a 25.000 de persoane zilnic.


Ți-a plăcut acest articol? Citește și cum construiește China în spațiu o centrală de energie solară. Apoi, află povestea unei invenții chinezești de acum aproape două milenii, care i-a uimit pe savanți: Detectorul de cutremure din China antică – Invenția unei minți strălucite.

Ca să știi mai mult, citește „Călători români privind pe fereastra trenului”

În această „istorie culturală”, Radu Mârza, profesor la Facultatea de Istorie şi Filosofie a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, prezintă mărturiile savuroase ale unor autori români din secolele XIX și XX, călători cu trenul prin țări străine.

„Aveți în față o carte alertă despre practici și reprezentări din primul veac de turism pe calea ferată. Merită să vă lăsați purtați în cadența ei, chiar dacă nu veți întâlni situații complicate, precum cele imaginate de Agatha Christie pe vremea când Rebreanu admira din cupeu frumusețile Italiei. Radu Mârza are darul de a vă captiva cu istorisirea sa, ca unul care gustă din plin ideea de a călători cu gândul în anii de glorie ai Orient-Express-ului.“ (cuvânt înainte de Ovidiu Ghitta)

„Călători români privind pe fereastra trenului” se găsește cu reducere pe Cărturești sau pe Libris.

Ți-a plăcut articolul? Dă-l mai departe!

Test de Cultură Generală #11 - Sex (20 de Întrebări)

Urmărește-ne pe Facebook

Zilnic, episoade noi din serialul Astăzi în istorie, plus curiozități fascinante din toate domeniile!

4 comentarii la „Chinezii au lansat trenul fără șine, care rulează pe linii vopsite pe asfalt”

  1. China impressioneaza, ca viteza tehnologica, dar si de modernizare mai mult decat orice alta tara, inclusiv din Occident. Viteza aceasta este uluitoare, infrastructura pe masura… De acum isi indreapta atentia asupra cresterii veniturilor medii ale populatiei, aproape duble, fata de cele ale noastre. Ceea ce, in cca 5 ani o va situa, probabil fara dubii, pe primul loc in mai toti indicatorii, inclusiv cei ai progresului tehnic spatial, naval si militar.

  2. de fapt au facut o cale de rulare libera de alte mijloace de transport (mai putin intersectiile ) si au produs un autobuz de f. mare capacitate, cu forma de tramvai…Daca are roti de cauciuc si va avea si sofer–deocamdata– atunci e clar autobuz. Mergand la nivel, au salvat cheltuielile cu o cale de rulare ssuspendata sau sub pamant cu sinele aferente.

Lasă un comentariu