fbpx

Cele mai urâte portrete regale din istorie

Tradiția de a picta regi, regine, împărați, precum și familiile și rudele acestora este la fel de veche precum civilizația. Arta s-a aflat în slujba domnitorilor de la începuturile istoriei, de pe vremea regatelor antice din Egipt, China și Mesopotamia.

Arta a înflorit datorită sponsorizărilor făcute de puternicii vremii, însă monarhii lăsau adeseori prea puțin spațiu liber pentru inovație și limitau imaginația artiștilor în niște norme stricte și standarde prestabilite.

Arhiducesa Maria Anna de Bavaria. Portret de un artist necunoscut, circa 1600. Foto: Wikimedia

Nu era ceva neobișnuit ca domnitorii să ceară ca portretele lor să-i înfățișeze într-o postură cât mai flatantă. Pe de altă parte, mâna artistului producea uneori niște opere ciudate.

Portretele care nu flatau înfățișarea monarhilor le reprezentau adeseori defectele fizice, reușind uneori să se strecoare și să treacă drept corespunzătoare.

Cum anume au contribuit aceste portrete la formarea imaginii publice a monarhului este o altă chestiune. Unii artiști pur și simplu nu aveau abilități, iar alții nu au reușit să prezinte domnitorii într-o manieră favorabilă.

Unii dintre ei, cum ar fi pictorul spaniol din secolul XIX Francisco de Goya, și-au pictat în mod intenționat subiecții pentru ca aceștia să pară urâți, din dispreț față de dezinteresul lor pentru soarta oamenilor de rând.

Leopold I, împăratul Sfântului Imperiu Roman, de Benjamin von Block, circa 1670. Foto: Wikimedia

Această formă de critică, deloc subtilă, era rezervată bufonilor și artiștilor, deoarece pregătirea lor și aparenta lor bunăvoință îi ferea de pedeapsă în cele mai multe cazuri.

Uneori era foarte greu să reimaginezi aspectul unui lider, deoarece unii dintre ei se născuseră cu malformații din pricina consangvinizării.

Cum știința geneticii a apărut abia în vremurile moderne, consangvinizarea era comună printre familiile regale, căsătoria fiind privită ca o prelungire a politicii și diplomației.

Poate că cel mai celebru caz al unei astfel de deformări este „falca de Habsburg” sau prognatismul mandibular – o trăsătură fizică apărută în urma unor generații întregi de relații incestuoase.

Iacob al II-lea al Scoției. Foto: Wikimedia

Malformația avea forma unei protuberări a maxilarului. Tradiția de a poza pentru portrete încă este urmată de familiile regale care continuă să domnească în anumite țări, cum ar fi Marea Britanie.

Și, la fel ca odinioară, din când în când apar dezbateri legate de felul în care a fost portretizat un membru al regalității.

Una dintre cele mai recente astfel de controverse a avut loc în 2013, când mai mulți critici s-au întrebat dacă un portret al lui Kate Middleton, realizat de Paul Emsley, era sau nu era potrivit s-o înfățișeze pe ducesa de Cambridge.

Însă, dacă te uiți pe această listă, s-ar putea să fii mai îngăduitor cu artistul care a pictat-o pe ducesă!

Leopold, împăratul Sfântului Imperiu Roman, portret de Jan Thomas, 1667. Foto: Wikimedia
Regele Filip IV al Spaniei, de Diego Velazquez, 1643. Foto: Wikimedia
Portret al împăratului Maximilian I, de Bernhard Strigel. Foto: Wikimedia
Distribuie articolul:

Citește în continuare

Abonează-te la Incredibilia.ro

Fii fără grijă, nu facem spam.

Abonează-te la newsletter sau urmărește-ne pe Facebook, Instagram sau YouTube și vei primi zilnic cele mai interesante articole, filme și recomandări!

>