7 cele mai ciudate avioane construite vreodată

Te-ai întrebat vreodată care sunt cele mai ciudate avioane din lume? Fie că motivația a fost de natură economică, fie că aveau un scop funcțional sau că urmăreau gloria, oamenii au construit în ultima sută de ani nenumărate aparate de zbor deosebite.

Unele dintre ele au design deosebit și funcționalități impresionante și ieșite din comun. Ai putea juri că seamănă cu OZN-urile. De fapt, poate că unele dintre „OZN-urile” văzute de nenumărați oameni de pe Glob nu erau altceva decât avioane de test din proiecte militare ultrasecrete…

Sunt aceste avioane capodopere inginerești sau niște rateuri care nu merită nici măcar un loc într-un muzeu? Te lăsăm pe tine să decizi.

1. Ames-Dryden (AD-1)

cele mai ciudate avioane

Iată primul exemplu de pe lista noastră cu cele mai ciudate avioane. NASA a construit Ames Dryden (AD-1) în cadrul unui proiect de teste de zbor desfășurat între 1979 și 1982.

Alături de Hyper III, NASA a testat avionul la Centrul de Cercetare a Zborului din California. Aripa avionului AD-1, cunoscută ca „aripa foarfecă” pivota la 60 de grade pentru a funcționa mai bine la viteze mari.

Designul aripii asigura mai multă portanță. Designerii au limitat avionul la viteza maximă de aproximativ 270 de kilometri pe oră, din motive de siguranță.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

NASA a evaluat avionul în funcție de conceptul de aripă oblică. Zborul acestui avion subsonic a dovedit validitatea designului oblic al aripii. Au fost executate 79 de zboruri din motive de cercetare.

Însă avionul avea și slăbiciuni. AD-1 avea o manevrabilitate scăzută în anumite condiții și la anumite unghiuri. Se crede că structura de fibră de sticlă ținea aripa prea rigidă, ceea ce a dus la apariția problemelor de manevrabilitate.

Ca multe avioane de pe listă, AD-1 poate fi văzut  azi în muzeu.

2. McDonnell XF-85 Goblin

cele mai ciudate avioane

Corporația Aeronautică McDonnell a construit avionul XF-85 Goblin. Avionul a fost proiectat drept cel mai mic avion de luptă cu motor cu reacție din lume.

Avionul era numit „parazit”, deoarece bombardierele îl cărau cu ele și îl lansau dacă erau atacate. Avionul se distinge prin forma sa ca un ou.

Avionul a fost lansat dintr-un bombardier B-36 în 1948 pentru prima oară, iar potențialul acestui aparat de zbor a înflăcărat imaginația proiectanților.

Însă în 1949 proiectul a fost anulat. Avionul nu putea concura ca potențial ofensiv cu alte avioane de luptă și dificultățile de andocare erau o problemă pentru piloți.

Programul Goblin a costat 3.1 milioane de dolari. În scurta sa viață, Goblin a extins cunoștințele legate de ideea de avioane de luptă „parazit”.

3. Coleopterul zburător Snecma (C-450)

cele mai ciudate avioane

Iată unul dintre cele mai ciudate avioane construite vreodată de francezi. Compania franceză Snecma a proiectat „Coleopterul” (C-450). La fel ca un gândac, avionul – care semăna cu o rachetă îndesată – era proiectat pentru a decola și a ateriza pe verticală.

Auguste Morel, pilotul, a decolat cu acest avion în 1959. Aparatul s-a învârtit scăpat de sub control și a căzut la pământ, dar Morel a reușit să-l stabilizeze și a evitat dezastrul.

În cadrul celui de-al nouălea zbor, lipsa de vizibilitate și instrumentele slabe i-au pus bețe în roate lui Morel. Avionul se înclina prea încet și nu a reușit să mențină altitudinea.

Morel a pierdut controlul și s-a catapultat, iar avionul s-a prăbușit. Morel a supraviețuit, însă a suferit răni grave care au pus capăt carierei sale de pilot de curse. După incident, fondurile pentru un nou prototip au fost sistate.

Printre cele mai ciudate avioane din lume se numără un avion care avea forma unui OZN.

4. Avrocar Avro Canada VZ-9

cele mai ciudate avioane

Nu arată întocmai ca un OZN? Tocmai de aceea, eu este surprinzător că armata SUA a ținut secret acest proiect. Avro Canada a dezvoltat Avrocar pentru vecinii sudici la începutul Războiului Rece.

Pilotul controla acest avion, care decola și ateriza vertical, printr-o manșă de control laterală. Forțele Aeriene au testat avionul în 1959.

Sistemul de injecție s-a dovedit ineficient, drept pentru care proiectanții au făcut un nou design, dar tot fără rezultat. Inelul de sub flaps interfera cu forța motorului și îi scădea puterea.

Proiectul a costat 10 milioane de dolari, iar finanțarea a fost anulată, fără a se mai face alte modificări. Armata SUA a anulat proiectul în 1961. De atunci, avionul a fost plimbat prin multe muzee.

5. Vought V-173

cele mai ciudate avioane

Forma acestui avion, poreclit Clătita Zburătoare, îl califică pentru a apărea pe lista cu cele mai ciudate avioane. Vought V-173 a fost un avion experimental american, cu un design ca o aripă și motoare cu două pistoane.

Marina SUA a finanțat proiectul lui Charles H. Zimmerman, care a fost încredințat companiei Vought. Zborul de încercare a fost amânat cu luni de zile, din cauza problemelor de vibrație extremă a cutiei de viteze.

În cele din urmă, avionul a zburat în 1942. Până la sfârșitul lui 1943, avionul zburase de 190 de ori. Localnicii din zonele survolare au raportat că au zărit OZN-uri în timpul testelor Clătitei Zburătoare.

În 1947, avionul a fost retras definitiv. În total, adunase 131.8 ore de zbor.

6. Caproni Ca.60 Transaereo

cele mai ciudate avioane

Gianni Caproni a patentat acest concept în 1919. Avea în gând un avion care putea transporta 100 de omeni în zboruri interne și internaționale.

Caproni credea că multele motoare ale avionului-barcă îl vor feri de accidente. A făcut publicitate din greu avionului său, iar în 1921 Transaereo, poreclit Barca Zburătoare, a zburat pentru prima dată.

A fost un zbor scurt, încununat de succes. La al doilea zbor, coada avionului s-a desprins în aer, iar avionul s-a prăbușit. Presa a fotografiat epava.

Avionul a căzut în lacul Maggiore din Italia, iar după acest incident Caproni a insistat ca rămășițele avionului să fie conservate. Fragmentele avionului-barcă pot fi văzute la Muzeul Aviației Volandia.

7. Lockheed Martin P-791

cele mai ciudate avioane

Iată ultimul exemplu de pe lista noastră cu cele mai ciudate avioane. Lockheed Martin a produs modelul P-791, care a fost construit pe baza unor proiecte anterioare de avioane-ambarcațiuni (cum este Caproni Ca.60 Transaereo, menționat mai sus), urma să fie folosit pentru transport aerian.

Avionul a participat la competiția „Vehicul de anduranță multifuncțional” a Armatei SUA și a pierdut în favoarea unui avion dezvoltat de Northrop Grumman.

Pe 31 ianuarie 2006, avionul s-a ridicat pe cer în cadrul primului său zbor, la Complexul 42 a Forțelor Aeriene SUA din California. Tehnologia folosită pentru acest avion a dat naștere unui design nou, aeronava hibridă LMH-1. Hybrid Enterprises s-a alăturat companiei Lockheed pentru a scoate acest avion pe piață în 2014.

În 2016, Straightline Aviation a fost de acord să cumpere 12 avioane LMH-1 pentru suma de 420 de milioane de dolari.


Distribuie articolul:

Citește în continuare

Un comentariu la „7 cele mai ciudate avioane construite vreodată”

  1. Auguste Morel, pilotul, a decolat cu acest avion în 1959. Aparatul s-a învârtit scăpat de sub control și a căzut la pământ, dar Morel a reușit să-l stabilizeze și a evitat dezastrul. Nu inteleg dupa ce a cazut la pamant a evitat dezastrul.

    Răspunde

Lasă un comentariu