Te-ai întrebat vreodată care sunt cele mai ciudate avioane din lume? Fie că motivația a fost de natură economică, fie că aveau un scop funcțional sau că urmăreau gloria, oamenii au construit în ultima sută de ani nenumărate aparate de zbor deosebite.
Unele dintre ele au design și funcționalități impresionante și ai putea juri că seamănă cu OZN-urile. De fapt, poate că unele dintre „OZN-urile” văzute de nenumărați oameni de pe Glob nu erau altceva decât avioane de test din proiecte militare ultrasecrete…
Sunt aceste avioane capodopere inginerești sau niște rateuri care nu merită nici măcar un loc într-un muzeu? Te lăsăm pe tine să decizi.
Ames-Dryden (AD-1)
Iată primul exemplu de pe lista noastră cu cele mai ciudate avioane. NASA a construit Ames Dryden (AD-1) în cadrul unui proiect de teste de zbor desfășurat între 1979 și 1982.
Alături de Hyper III, NASA a testat avionul la Centrul de Cercetare a Zborului din California. Aripa avionului AD-1, cunoscută ca „aripa foarfecă”, pivota la 60 de grade pentru a funcționa mai bine la viteze mari.
Designul aripii asigura mai multă portanță, iar inginerii au limitat avionul la viteza maximă de aproximativ 270 de kilometri pe oră, din motive de siguranță.
Cele 79 de zboruri de test au relevat că designul oblic al aripii era funcțional. Însă avionul avea și slăbiciuni. AD-1 prezenta manevrabilitate scăzută în anumite condiții și la anumite unghiuri.
Se crede că structura din fibră de sticlă ținea aripa prea rigidă, ceea ce a dus la apariția problemelor de manevrabilitate. Ca multe avioane de pe listă, AD-1 poate fi văzut astăzi doar în muzeu.
McDonnell XF-85 Goblin
Corporația Aeronautică McDonnell a construit avionul XF-85 Goblin, cel mai mic avion de luptă cu motor cu reacție din lume.
Avionul în formă de ou era numit „parazit”, deoarece bombardierele îl cărau cu ele și îl lansau dacă erau atacate. A fost lansat dintr-un bombardier B-36 în 1948 pentru prima oară, iar potențialul acestui aparat de zbor a înflăcărat imaginația proiectanților.
Însă în 1949 proiectul a fost anulat. Avionul nu putea concura ca potențial ofensiv cu alte avioane de luptă, iar andocarea era o problemă pentru piloți.
Programul Goblin a costat 3.1 milioane de dolari. În scurta sa viață, Goblin a extins cunoștințele legate de ideea de avioane de luptă „parazit”.
Coleopterul zburător Snecma (C-450)
Iată unul dintre cele mai ciudate avioane construite vreodată de francezi. Compania franceză Snecma a proiectat „Coleopterul” (C-450). La fel ca un gândac, avionul – care semăna cu o rachetă îndesată – era proiectat pentru a decola și a ateriza pe verticală.
Pilotul Auguste Morel a decolat cu acest avion în 1959. Scăpat de sub control, aparatul s-a învârtit în aer și a intrat în picaj, dar Morel a reușit să-l stabilizeze și a evitat dezastrul.
În timpul celui de-al nouălea zbor, lipsa de vizibilitate și instrumentele de slabă precizie i-au pus bețe în roate lui Morel. Avionul se înclina prea încet și nu reușea să mențină altitudinea.
Morel a pierdut controlul și s-a catapultat, iar aeronava s-a prăbușit. Pilotul a supraviețuit, însă a suferit răni grave, care i-au pus capăt carierei. După incident, fondurile pentru un nou prototip au fost sistate.
Printre cele mai ciudate avioane din lume se numără un avion care avea forma unui OZN.
Avrocar Avro Canada VZ-9
La începutul Războiului Rece, Avro Canada a dezvoltat Avrocar pentru vecinii de la sud. Pilotul controla aeronava, care decola și ateriza vertical, printr-o manșă de control laterală. Forțele Aeriene ale SUA au testat avionul în 1959.
Sistemul de injecție s-a dovedit ineficient, drept pentru care proiectanții au realizat un nou design, dar tot fără rezultat. Inelul de sub flaps interfera cu forța motorului și îi scădea puterea.
Proiectul a costat 10 milioane de dolari, iar finanțarea a fost anulată în 1961, fără a se mai face alte modificări. De atunci, bizarul avion a fost plimbat prin multe muzee.
Vought V-173
Forma acestui avion, poreclit Clătita Zburătoare, îl califică pentru a apărea pe lista cu cele mai ciudate avioane. Vought V-173 a fost un avion experimental american, cu un design ca o aripă și motoare cu două pistoane.
Marina SUA a finanțat proiectul lui Charles H. Zimmerman, care a fost încredințat companiei Vought. Zborul de încercare a fost amânat cu luni de zile, din cauza problemelor cauzate de vibrația extremă a cutiei de viteze.
În cele din urmă, în 1942, avionul a zburat. Până la sfârșitul lui 1943, avionul efectuase 190 de zboruri. Oarecum nesurprinzător, localnicii din zonele survolate au raportat că au zărit OZN-uri în timpul testelor Clătitei Zburătoare.
În 1947, avionul a fost retras definitiv, după doar 131.8 ore de zbor.
Caproni Ca.60 Transaereo
Gianni Caproni a brevetat acest concept în 1919. Avea în gând un avion care putea transporta 100 de omeni în zboruri interne și internaționale.
Caproni credea că multele motoare ale avionului-barcă îl vor feri de accidente. A făcut publicitate din greu avionului său, iar în 1921 Transaereo, poreclit Barca Zburătoare, a zburat pentru prima dată.
A fost un zbor scurt, încununat de succes. La al doilea zbor, coada avionului s-a desprins în aer, iar aeronava s-a prăbușit. Presa a fotografiat epava.
Avionul a căzut în lacul Maggiore din Italia, iar după acest incident Caproni a insistat ca rămășițele avionului să fie conservate. Fragmentele avionului-barcă pot fi văzute la Muzeul Aviației Volandia.
Lockheed Martin P-791
Iată ultimul exemplu de pe lista noastră cu cele mai ciudate avioane. Lockheed Martin a produs modelul P-791 pe baza unor proiecte anterioare de avioane-ambarcațiune (cum este Caproni Ca.60 Transaereo, menționat mai sus). Modelul P-791 urma să fie folosit pentru transport aerian.
Aeronava a participat la competiția „Vehicul de anduranță multifuncțional” a Armatei SUA și a pierdut în favoarea unui avion dezvoltat de Northrop Grumman.
Pe 31 ianuarie 2006, avionul a efectuat primul zbor la Complexul 42 a Forțelor Aeriene SUA din California. Tehnologia folosită pentru acest avion a dat naștere unui design nou, aeronava hibridă LMH-1.
Hybrid Enterprises s-a alăturat companiei Lockheed pentru a scoate acest avion pe piață în 2014. În 2016, Straightline Aviation a fost de acord să cumpere 12 avioane LMH-1 pentru suma de 420 de milioane de dolari.
Auguste Morel, pilotul, a decolat cu acest avion în 1959. Aparatul s-a învârtit scăpat de sub control și a căzut la pământ, dar Morel a reușit să-l stabilizeze și a evitat dezastrul. Nu inteleg dupa ce a cazut la pamant a evitat dezastrul.
Unde scrie în articol că s-a prăbușit??? Ia mai citește-l odată…