Cei trei Hristos din Ypsilanti: Schizofrenicii paranoici care se credeau Mesia

La sfârșitul anilor ’50, psihiatrul Milton Rokeach a forțat trei bărbați schizofrenici care se credeau Isus Hristos să trăiască împreună, timp de doi ani, într-un ospiciu, în încercarea de a le schimba credințele.

Cei trei pacienți – Clyde Benson (70 de ani), Joseph Cassel (58 de ani) și Leon Gabor (38 de ani) – aveau același sindrom mesianic, dar severitatea crizelor lor varia. Joseph, mai blând, era internat în ospiciu de 20 de ani.

Milton Rokeach. Foto: Pinterest

Înainte de a înnebuni, fusese scriitor și, deși nu fusese ajunsese în Anglia, pretindea că era englez și că trebuia să se întoarcă acasă. Clyde suferea de demență și povestea adeseori despre tinerețea sa, când lucrase la calea ferată.

Leon, în vârstă de 38 de ani, era internat încă din copilărie, când îi ceruse mamei lui să renunțe la idoli falși și să se închine la Isus. Era inteligent și coerent, dar fusese crescut de o femeie bolnavă.

Lui Rokeach i-a venit ideea experimentului după ce a citit un articol într-o revistă care descria cazul a două femei care credeau că sunt Fecioara Maria. După ce au fost repartizate în același salon într-un spital de psihiatrie, una și-a revenit din delir ca urmare a conversațiilor cu colega ei de cameră și a fost externată.

Rokeach a fost, de asemenea, influențat de eseul lui Cesare Beccaria, „Despre crimă și pedeapsă” (1764), referitor la cazul lui Simon Morin, care s-a vindecat într-un mod similar.

În propriul lui studiu asupra delirului religios, Rokeach i-a pus laolaltă pe cei trei bărbați care pretindeau că erau Isus Hristos și i-a confruntat pe fiecare cu pretențiile celorlalți doi Mesia, încurajându-i în același timp să interacționeze.

Psihiatrul le-a alocat camere alăturate, locuri la aceeași masă în cantina spitalului și i-a grupat în aceeași tură atunci când le-a venit rândul să muncească la spălătoria ospiciului. S-a asigurat astfel că cei trei Hristos nu puteau scăpa unul de celălalt și, prin urmare, erau constrânși tot timpul să se confrunte cu credința de bază a identității lor.

Rokeach a încercat, de asemenea, să manipuleze alte aspecte ale delirului, inventând mesaje ale unor personaje imaginare.

Povestea experimentului a fost ecranizată în 2017 în filmul „Three Christs”, cu Richard Gere și Peter Dinklage

A început astfel să le trimită scrisori, ca să vadă cum reacționează. Leon primea mesaje de la o proaspăt inventată soție, „Madame Yeti”, în vreme ce Joseph primea scrisori de la „șeful spitalului”.

Scrisorile au început ca o conversație inofensivă și au inclus detalii banale, de exemplu, sfaturi pentru o igienă personală mai bună. Dar când Rokeach a început să pună la îndoială în scrisori identitatea celor trei Hristos, pacienții au încetat să-i mai răspundă la mesaje.

Totuși, Rokeach nu a reușit să declanșeze, așa cum spera, nicio diminuare a delirului pacienților. În schimb, a documentat o serie de schimbări în credințele lor.

La început, cei trei pacienți s-au certat cu privire la cine era mai sfânt și au ajuns chiar în punctul de a se lua la bătaie. În cele din urmă, fiecare Isus le-a explicat celorlalți doi că erau fie bolnavi psihic internați în spital, fie morți și manipulați de mașini.

Cercetătorii (proaspăt absolvenți de facultate) care au lucrat cu Rokeach la experiment au criticat cu vehemență proiectul din cauza modului în care psihiatrul și-a manipulat pacienții, denunțând suferința la care i-a supus.

De exemplu, la un moment dat, Rokeach a aranjat ca o asistentă frumoasă să flirteze cu Leon, în încercarea de a se folosit de dorință ca mijloc de a pune capăt delirului. Leon s-a îndrăgostit de asistentă, dar nu s-a însănătoșit și a devenit și mai confuz și mai retras, pentru că și-a dat seama că fusese manipulat.

Odată cu trecerea timpului, cei trei Hristos din Ypsilanti au început să facă front comun. Au devenit chiar prieteni, apărându-se unul pe altul împotriva celorlalți pacienți.

Au încetat să se mai certe și au ajuns să vorbească despre lucruri banale, evitând cu totul subiectul Isus. În fața acestei situații, după doi ani de studiu, Rokeach a pus capăt experimentului.

În cartea în care a descris faimosul experiment, „Cei trei Hristos din Ypsilanti” (1964), Rokeach afirmă că studiul a fost un succes, ajutându-i pe cei trei să facă progrese semnificative.

Ani mai târziu, însă, în 1984, psihiatrul s-a schimbat concluziile:

„De fapt, experimentul nu l-a vindecat pe niciunul dintre cei trei Hristos, dar m-a lecuit pe mine de iluzia de a putea manipula oamenii ca să renunțe la credințele lor ca și cum aș fi Dumnezeu.”

Ca să știi mai mult, citește cartea „Mintea. O călătorie spre centrul ființei umane”

Ce este mintea? Din ce este făcută, de fapt, adevărata experiență a sinelui? Cum diferă mintea de creier? Cartea îl conduce pe cititor într-o călătorie profund personală și științifică spre adâncurile conștiinței, pe tărâmul experienței subiective și în cotloanele procesării informației – descoperind însușirea de autoorganizare a minții, care se manifestă atât din organismul uman, cât și din relațiile pe care le avem unul cu altul și cu lumea înconjurătoare.

Cartea „Mintea. O călătorie spre centrul ființei umane” se găsește cu reducere pe Cărturești sau pe Libris.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Alte articole interesante

Lasă un comentariu