Experții australieni au descoperit un efect îngrijorător al timpului excesiv petrecut în fața ecranelor asupra capacităților noastre cognitive.
Mulți dintre noi se bazează pe ecrane, cum ar fi telefoanele, televizoarele și laptopurile, timp de mai multe ore în fiecare zi, fără a lua în considerare impactul pe care îl poate avea asupra creierului nostru.
O echipă de cercetători din Australia a efectuat o meta-analiză a numeroase studii pe această temă și a descoperit o legătură clară între utilizarea excesivă a ecranelor și afectarea funcțiilor cognitive. Aceștia și-au exprimat îngrijorarea cu privire la efectele pe termen lung ale acestui fenomen, pe care l-au catalogat drept „îngrijorător”.
Drept urmare, ei îi îndeamnă pe oameni să fie atenți la timpul petrecut în fața ecranelor. În ciuda avertismentelor experților cu privire la potențialele pericole ale tehnologiei asupra dezvoltării creierului, multe școli din întreaga lume au implementat politici care permit elevilor să își aducă propriile dispozitive la cursuri.
Acest lucru a contribuit la o creștere a dependenței de dispozitive, dependența de jocurile video fiind un exemplu proeminent. Studiile estimează că 2-3% dintre utilizatori se încadrează în această categorie. Impactul ecranelor asupra abilităților cognitive a stârnit o dezbatere complexă în mediul academic.
În timp ce tehnologia poate avea efecte negative, aceasta are și beneficii în ceea ce privește implicarea elevilor în sala de clasă. Cu toate acestea, printre consecințele negative se numără problemele de sănătate, atenția redusă și dezvoltarea mai lentă.
Acest efect „îngrijorător” este observat la nivel global, ceea ce duce la diverse comportamente asociate cu utilizarea excesivă a dispozitivelor.
Experții australieni au analizat 34 de studii pentru a investiga efectele unei potențiale dependențe de dispozitive, concentrându-se pe categorii precum dependența de jocuri, navigarea pe internet, utilizarea smartphone-urilor și utilizarea social media.
Ei au comparat performanța cognitivă a persoanelor dependente de dispozitive cu cele care nu erau dependente.
Rezultatele au arătat că cei dependenți de tehnologie au prezentat performanțe cognitive semnificativ mai scăzute, în special în ceea ce privește atenția susținută și controlul impulsurilor, indiferent de activitatea specifică de pe dispozitive. Această tendință nu se limitează la copii, ci se extinde la toate grupele de vârstă.
Constatările subliniază importanța de a fi atenți la utilizarea ecranului pentru a ne proteja capacitățile cognitive în era digitală.