Cât durează să renunți la un prost obicei (și să pui ceva bun în locul lui)

De la spălatul zilnic pe dinți până la cafeaua de dimineață, cu toții avem zeci de obiceiuri care ne însoțesc de-a lungul rutinei fiecărei zile.  Unele dintre ele sunt foarte bune – vizitele săptămânale la sală sunt adesea încurajate -, însă altele ne fac rău, cum ar fi fumatul unui pachet de țigări pe zi sau comandatul de pizza la domiciliu prea des.

Fiindcă ne dăm seama dacă obiceiurile noastre sunt sănătoase sau dăunătoare, adeseori ne străduim să le schimbăm în mod corespunzător. Multe aplicații software te ajută să-ți formezi un obicei și multe dintre ele funcționează pe principiul că ai nevoie de 21 de zile pentru acest lucru, potrivit Life Hack.

Foto: iStock

Acest număr provine dintr-o carte foarte populară din anii ’60, intitulată „Psiho-cibernetică” și scrisă de Maxwell Maltz, un chirurg plastician care a observat că pacienții săi aveau nevoie de aproximativ 21 de zile pentru a se obișnui cu noile lor fețe. Totuși, potrivit unui studiu din 2009, perioada de timp necesară pentru a dobândi un obicei nu este atât de clar determinată.

Cercetătorii de la University College, din Londra, au examinat noile obiceiuri ale 96 de oameni de-a lungul a 12 săptămâni și au descoperit că perioada medie pentru a forma un nou obicei este, de fapt, de 66 de zile. Mai mult, perioadele individuale variau între 18 zile și 254 de zile.

Mesajul este că, dacă vrei să dobândești un nou obicei, vei avea nevoie de cel puțin două luni și nu ar trebui să disperi dacă trei săptămâni nu ajung. Pentru cei mai mulți oameni, această perioadă de timp nu este suficientă. Trebuie să dai dovadă de perseverență și te vei alege cu un obicei pe care îl vei păstra fără efort.

Dar ce se întâmplă atunci când încercăm să renunțăm la un obicei nedorit? Se pare că cele două procese – formarea obiceiurilor și renunțarea la obiceiuri – sunt destul de strâns legate.

Foto: Fife Leisure

Renunțarea la un obicei înseamnă formarea unui nou obicei. Vechiul obicei sau tipar de reacție încă se află acolo (un tipar de reacție a neuronilor din creier), dar este mai puțin dominant (mai puțin potent).

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

„Este mult mai ușor să te apuci de o activitate nouă decât să oprești un obicei fără să pui în locul său un comportament care să-l înlocuiască. Acesta este unul dintre motivele pentru care materialele care te ajută să te lași de fumat, cum ar fi guma cu nicotină și inhalatoarele, tind să fie mai eficiente decât plasturii cu nicotină.”, spune neurosavantul Elliot Berkman.

Experții sunt de acord că nu există o perioadă standard pentru renunțarea la un obicei, iar rețeta potrivită este un amestec de trăsături de personalitate, motivație, circumstanțe și obiceiul în chestiune.

„Cei care vor să renunțe la un obicei din motive care țin de valorile lor personale își vor schimba comportamentul mai repede decât oamenii care fac acest lucru din motiv exterioare, cum ar fi presiunea exercitată de alte persoane”, spune Berkman.

Potrivit profesorului de psihologie Susan Krauss Whitbourne, uneori se poate renunța repede la un obicei:

„În cazuri extreme, se poate renunța pe loc la un obicei, cum ar fi cazul în care ți se face rău dacă inhalezi fum de țigară sau ești cât pe ce să fii lovit de un autobuz în timp ce scrii mesaje mergând pe stradă”, spune Krauss Whitbourne într-un articol publicat de site-ul Hopes and Fears.

Însă, în cele mai multe cazuri, va fi nevoie de mai mult timp, și ar trebui să ai răbdare timp de cel puțin două luni. Pentru a renunța cu succes la un obicei, trebuie să te gândești la cea mai puternică motivație, lucru care te va împinge de la spate.

Gândește-te la un „obicei de înlocuire” pentru obiceiul la care vrei să renunți, însă asigură-te că este unul pozitiv – înlocuirea fumatului cu consumul de gustări este o capcană des întâlnită, de exemplu.

Și ai răbdare! Cu cât mai lungă este perioada de timp în care ai avut acest obicei, cu atât mai greu îți va fi să scapi de el.

„Obiceiurile îndelungate sunt literalmente încrustate la nivel neuronal, așa că ne determină în mod puternic comportamentul. Vestea bună este că oamenii sunt aproape întotdeauna capabili să dezvolte alt obicei atunci când sunt conștienți de obiceiul dăunător și suficient de motivați ca să se schimbe”, explică Berkman.

Prin urmare, fii puternic! Poți reuși!

Dacă te preocupă acest subiect, îți recomandăm cartea Puterea obișnuinței (de ce facem ceea ce facem în viață și în afaceri), de Charles Duhigg.


Distribuie articolul:

Citește în continuare

Lasă un comentariu