Păpușa Barbie este, fără îndoială, populară pe întreaga planetă. Dar, de fapt, ea este mult mai mult decât o jucărie. De-a lungul celor 63 de ani, Barbie a devenit un brand care constituie un întreg univers locuit de copii și adulți din întreaga lume.
Barbie, de altfel, a trecut prin mai multe faze și a fost reinventată de multe ori pentru a rămâne relevantă pentru publicul său. Dar cum a apărut această păpușă? Astăzi vă spunem povestea ei fascinantă.
Inspirația pentru Barbie
Barbie este o păpușă americană cu rădăcini europene. Acest lucru se datorează faptului că a fost creată în Statele Unite, dar inspirația pentru inventarea ei a venit atunci când creatoarea ei, Ruth Handler, se plimba cu fiica ei, Barbara, în Elveția, în 1956. Fetița i-a cerut mamei sale o păpușă numită Bild Lilli, care se vindea în diverse locuri.
Această păpușă era, de fapt, o versiune concretă a unei caricaturi care fusese publicată în ziarul german Bild-Zeitung încă din 1952. Desenul prezenta o fată tânără și independentă care lucra ca secretară într-o companie și care avea uneori relații cu bărbați mai în vârstă.
Ruth a luat acasă trei păpuși. Întoarsă în Statele Unite, a decis să fabrice o păpușă similară și i-a prezentat-o soțului ei, care i-a devenit partener de afaceri. Păpușa blondă, subțire, cu ochi albaștri, pe nume Barbie – botezată după fiica lor, Barbara – s-a născut în 1959.
Nașterea lui Barbie
Păpușa Barbie a continuat să fie fabricată la compania lui Elliot Handler, soțul lui Ruth, Mattel, care fusese deschisă în anii 1940. Noua lansare a Mattel a fost prezentată lumii la Târgul Internațional de Jucării din New York, la 9 martie 1959.
Cu această ocazie, cuplul a luat o păpușă de plastic îmbrăcată într-un costum de baie cu dungi, cu ruj roșu și părul strâns în coadă de cal. Venea în două versiuni, cu părul blond și, respectiv, șaten.
Păpușa Barbie era destul de îndrăzneață pentru anii ’50. Barbie era tânără, singură, fără copii și purta haine scurte. Dar pariul a funcționat: acest prim lot – o păpușă costa trei dolari – s-a vândut în 350.000 de exemplare.
De atunci, afacerile Barbie și Mattel nu au făcut decât să crească. Păpușa a continuat să primească accesorii, precum case și mașini, și să aibă o companie din ce în ce mai mare (alte păpuși din aceeași „familie”).
Schimbare de accent din anii 1960
Unul dintre motivele succesului de durată al păpușii a fost „reinventarea” ei constantă, ținând pasul cu schimbările sociale. Dacă în anii ’50 reprezenta o femeie exuberantă și fragilă, în anii ’60 Barbie începe să experimenteze cu distracția și să poarte haine tot mai sumare.
În anii ’70 și ’80, Barbie ține pasul cu mișcările societății americane. Păpușa capătă contururi care ar putea fi numite mai feministe: își pierde un anumit aer timid și capătă o imagine mai puternică.
Au fost lansate versiuni bronzate și profesioniste ale păpușii, care proiectau noi vise pentru fetele care o cumpărau. Cu alte cuvinte, păpușa nu mai reprezenta doar o gospodină sau o femeie care făcea surfing, ci una care intra pe piața muncii.
Criticile aduse păpușii Barbie
Ne-am înșela dacă am crede că totul a fost numai lapte și miere în istoria păpușii Barbie. Dimpotrivă: ea a fost întotdeauna ținta multor critici din partea activiștilor cauzelor feministe și ai drepturilor copilului.
Proiectată pornind de la un fenotip clar al unei persoane albe, ea a fost acuzată că nu a prioritizat diversitatea și a impus copiilor idealuri restrictive, cum ar fi concepția că persoanele albe ar fi mai frumoase decât cele negre sau mulatre.
Dar, fără îndoială, principala critică a fost legată de corpul păpușii, care reprezenta complet nerealist silueta feminină. Au existat chiar și cercetări care au comparat măsurile lui Barbie cu cele ale unei femei reale, care au concluzionat că ar fi imposibil ca o persoană să aibă atât de puțină grăsime corporală.
De aceea, a devenit din ce în ce mai necesar ca Mattel să regândească păpușa înainte ca aceasta să devină depășită.
Barbie, astăzi
Din acest motiv, în anii 2010, compania a decis în sfârșit să îmbrățișeze schimbarea și să acorde atenție diversității. Au fost create noi versiuni ale păpușii Barbie reprezentând femei de culoare, asiatice și de rasă mixtă, cu coafuri dincolo de tradiționalul păr drept și lung.
În plus, Mattel s-a concentrat pe diferite tipuri de corp și a lansat recent o serie de păpuși cu siluete mai realiste. Picioarele lui Barbie, care au fost întotdeauna făcute în formă de „stiletto” pentru a putea purta tocuri, pot purta acum mai multe tipuri de încălțări, cum ar fi pantofii sport.