fbpx

Avionul Concorde: Viața și moartea unui simbol al aviației

De la frații Wright, la NASA, zborul a fost un vis și o pasiune a omenirii. Am avansat de la baloane cu aer cald și aeroplane la supersonice, însă încercăm mereu să zburăm tot mai sus, mai repede și mai eficient. Dintre toate aparatele de zbor, cel mai cunoscut este, probabil, avionul Concorde, o invenție europeană care a cucerit lumea și a transportat mulți oameni spre toate colțurile Pământului.

Așadar, să aruncăm o privire asupra vieții și morții unui avion remarcabil din toate punctele de vedere, dar mai ales „remarcabil de scump” (costul unui bilet dus-întors Londra – New-York era de 11.200 de euro, la valoarea de acum a banilor, cam de 30 de ori mai scump decât cel mai ieftin zbor disponibil pe această rută).

Avionul Concorde
Zgomotul generat de avionul Concorde atunci când atingea viteza sunetului a limitat rutele pe care putea zbura. Foto: telegraph.co.uk
  • 4 noiembrie 1956

În această zi a fost înființat Comitetul de Consiliere pentru Transport Supersonic. Menirea sa era să studieze posibilitatea zborului supersonic pentru avioanele comerciale.

Echipa a întocmit numeroase rapoarte, dovedind că un avion comercial de un asemenea calibru era posibil. Comitetul includea experții din toate domeniile ingineriei aerospațiale publice și private.

  • 1 ianuarie 1963

1963 a fost primul pas important în viața avionului Concorde. După ce o figură importantă din British Aircraft Corporation a frunzărit un dicționar, s-a născut denumirea de „Concorde” (care înseamnă „înțelegere”, „armonie”).

  • 1 mai 1963

Filton și Toulouse urmau să devină în curând centre importante pentru avionul supersonic. Compania Concorde a confirmat că 40% din fuzelaj și 60% din motor aveau să fie construite în Regatul Unit.

  • 11 decembrie 1967

Toulouse a devenit centrul principal pentru construirea avionului Concorde. În 1967, aici a fost creat primul prototip, numit „001”, la Uzina Aerospațială.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

  • 2 martie 1969

Cu o viteză de 463 de kilometri pe oră și capacitatea de a atinge o altitudine de 3.000 de metri, prototipul 001 a zburat pentru prima oară în Toulouse.

O lună mai târziu, prototipul britanic zbura pentru prima dată. În acea zi, avionul Concorde a reușit să atingă Mach 1, adică viteza sunetului.

  • 4 noiembrie 1970

Se naște „Concorde 002” și este depășită bariera Mach 2. În 1970, Concorde ajunge pe unul dintre cele mai mari aeroporturi din Marea Britanie, Heathrow.

  • 1 iunie 1972

Avionul Concorde face un tur al lumii, de 72.000 de kilometri, ajungând în Australia și alte țări îndepărtate.

  • 26 septembrie 1973

Concorde 002 traversează pentru prima oară Atlanticul, zburând de la Washington la Paris în numai trei ore și jumătate.

Avionul Concorde
Un avion Concorde pe aeroportul Heathrow, din Londra, în 2004. Avionul genera un profit anual de 30 de milioane de lire sterline, adică aproape 500 de milioane de lire în timpul celor 27 de ani de viață. Foto: Dennis Stone/Rex Features
  • 6 decembrie 1973

Are loc primul zbor al unui avion Concorde de serie. Avionul 201, fabricat în Toulouse, s-a ridicat la cer și a atins Mach 1.57, adică 1940 de kilometri pe oră.

  • 21 ianuarie 1976

Avionul Concorde este din ce în ce mai apreciat în perioada în care își sărbătorește cea de-a cincea aniversare. Cu un record uimitor de 700.000 de pasageri, 50.000 de ore de zbor și peste 15.800 de zboruri, Concorde este recunoscut drept unul dintre cele mai bune avioane din toate timpurile.

  • 31 martie 1984

Guvernul britanic decide că s-a implicat prea mult în afacerea Concorde și lasă aproape toată finanțarea și deciziile pe seama companiei British Aircraft.

  • 13 iulie 1985

Forța și fiabilitatea aeronavei sunt dovedite de Phil Collins, care folosește un avion Concorde să zboare de la un concert din SUA la concertul Live Aid, din Marea Britanie, eveniment care avea loc în aceeași zi.

  • 1 noiembrie 1986

După ce a sărbătorit primul deceniu de zboruri comerciale în ianuarie, avionul Concorde a dus la bun sfârșit primul zbor charter în jurul lumii în numai o zi, 7 ore și 51 de minute.

  • 25 martie 1993

Prima femeie pilot trece la cârmă: Barbara Harmer. A zburat din Anglia pe aeroportul JFK, din SUA, în același an.

  • 7 februarie 1996

Recordul de zbor transatlantic a fost depășit, avionul Concorde reușind să ducă la bun sfârșit zborul în 172 de minute și 59 de secunde.

Avionul Concorde a stabilit recordul de zbor transatlantic

  • 11 august 1999

Două avioane Concorde au reușit un lucru incredibil: au urmărit în zbor supersonic eclipsa totală de Soare.

  • 25 iulie 2000

Este o zi groaznică în istoria Concorde. În această zi, la Paris, un avion Concorde care trebuia să zboare spre New York, se prăbușește peste un hotel, omorând 113 oameni, dintre care 109 se aflau la bord.

Avionul Concorde
O dâră de foc uriașă ce iese din aripa avionului Concorde în timpul decolării, cu puțin timp înainte de tragicul accident. Foto: engineeringclicks.com
  • 15 august 2000

În urma accidentului, compania British Airways anunță că avioanele Concorde pe care le gestionează nu vor mai zbura. Decizia a fost luată atât de repede, încât un avion Concorde a fost oprit chiar în timpul decolării.

  • 21 ianuarie 2001

Este aniversarea a 25 de ani de existență a avionului, eveniment care a avut loc la scurt timp după ce avionul a încetat să mai zboare.

  • 7 noiembrie 2001

Avionul Concorde se întoarce. După ce siguranța sa a fost îmbunătățită printr-un proces îndelungat și costisitor, avionul și-a reluat zborurile comerciale.

  • 12 ianuarie 2002

Biroul Francez de Investigare a Accidentelor afirmă că accidentul din Paris a fost cauzat de o bucată de cauciuc desprinsă dintr-o roată, care a lovit rezervorul și a cauzat o scurgere de combustibil.

  • 10 aprilie 2003

British Airways și Air France se pregătesc să retragă definitiv avionul. Decizia survine după scăderea numărului zborurilor comerciale, în parte din cauza accidentului din Paris.

Pe 25 iulie 2000, un avion Concorde al Air France Concorde s-a prăbușit peste un hotel din Gonesse (Val-d’Oise). Foto: Reuters
  • 31 mai 2003

Air France a efectuat ultimul zbor, de la JFK la Charles de Gaulle. Avioanele Concorde ale Air France sunt expuse în lumea întreagă. În luna octombrie a aceluiași an are loc ultimul zbor al unui Concorde al British Airways.

  • 10 martie 2005

Accidentul de la Paris intră din nou în lumina reflectoarelor, după ce compania Continental Airlines este supusă unor investigații. Compania neagă orice acuzații, spunând că nu a comis nicio eroare.

  • 6 decembrie 2010

Continental Airlines ar putea fi obligată să plătească 1.2 milioane de dolari către Air France pentru vătămările aduse reputației companiei aeriene.

  • 29 noiembrie 2012

Curtea de Apel din Versailles stabilește că firma Continental Airlines nu este răspunzătoare pentru accidentul din Paris, fiindcă nu există nicio legătură între bucata de cauciuc și incendiu.

Avionul Concorde era dotat cu patru rânduri de scaune pentru pasageri și băi de lux. Cât timp avionul depășea bariera sunetului, culoarul era dominat de un val de lumină albastră, pentru o experiență unică. Foto: factorydesign.co.uk
  • 7 februarie 2017

Concorde 216 este adăpostit în hangarul special al companiei Aerospace Bristol, lângă aerodromul Filton. În cadrul unei operațiuni comune între British Airways și Airbus, avionul este urcat pe rampă și păstrat drept amintire a gloriei și istoriei acestei aeronave minunate.

Iată cum avionul Concorde, unul dintre cele mai bune avioane din a doua jumătate a secolului XX, a fost tras pe dreapta din cauza unui accident oribil. Lumea își va aminti de acest avion pentru minunăția tehnologică pe care o reprezenta, dar mai ales pentru accidentul din Paris.

Oricum ar sta lucrurile, trebuie să o spunem: Concorde a fost un avion incredibil.


Ți s-a părut interesant? Citește și:


Distribuie articolul:

Citește în continuare

>